• sazzia

Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera

Under förlossningen som var väldigt lång dragen o fick ett STORT barn 5035g så sprack mitt klipp vilket ledde till Sfinkterruptur grad 4 o även en hel massa annat.

Jag har inte för en idag insett vad det faktiskt innebär (3mån)senare för att jag själv letat info på nätet.
    Jag fick aldrig nån information om vad som kan hända efter åt o att enligt studien jag läste drabbas många kvinnor av analinkontinens som främst visar sig som gaser mycket smärta vid samlag.

Mitt Sfinkterruptur o alla andra stygn har ännu inte läkt, pga infektion. Dom fick plocka bort 10stygn vilket lämnade ett öppet sår. Jag har nu tre månder senare fortfarande ont, fast såret är rätt litet. Jag känner av alla ärr o läkaren som gjorde op:en har slarvat. O läkaren jag går till nu anser att jag kan visst leva med det..

Jag har inte bara skämts som en hund att prata om saken men nu tänkte jag att jag ska ta mod till mig o skriva en tråd i hop om att finna andra som vart med om samma.
    Dom som aldrig fick den där fanastiska förlossningen o tiden efter. Min förlossning kanstades inte bara av en massa stygn min son fastnade med axlarn, fick andnings hjälp o hjärt massage när han väl var ute. Jag fick inte se han för en 4 timmar senare o ingen informerade oss om vad som hände o jag trodde min son dog dom första 30min efter förlossningen

Sen förlorade jag 2½liter blod, rullades in på operationen som syddes slarvigt o inte ren gjordes ordentligt som ledde till infektion dagen efter. O som gräddde på toppen fick jag veta att en normal förlossning vid ev flera barn inte ens är att tänka på för min del, jag har vart chokad, ledsen,frustrerad o arg för att dom nonchalerat mig när jag uttryckte att jag ville ha tillväxt ul för att det såg ut som att jag väntade tvillingar, allt hade kunnat avhjälpas tidigare om dom bara lyssnat på mig redan på MVC

Nu kliar ärren så man blir tokigt, jag har ont o är ömm även där det hunnit läka ihop, jag har fått rejälla problem med gaser o om jag blir nödig att göra numer 2 måste jag på en gång gå till toan för att jag inte klara av att hålla mig o det anser läkaren att jag kan leva ett ´normalt liv med, knipövningarna har inte hjälp mig ett jota (100st/dag)
    Så ni som råkat ut för det ni är inte ensamma o det är inget att skämmas för!!

Skriv gärna en rad eller två o berätta om hur du fick det o det gick efter åt? Tycker du att du fick den infon du behövde? Eller fick du fråga o leta dig fram till svaren som jag?

• Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera
  • jop

sazzia skrev 2009-02-02 13:27:04 följande:

Hej hej! Vad innebär framfall? Kan man ha de utan att märka de själv? Annars hur märker man de? O vad göra man åt de?
    här kan du läsa mer om framfall = www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp
  • Mor1977
    Svar på #249
    Sofia75: Skönt att höra att det gick så bra för dig! Det känns väldigt lugnande att höra att man kan komma tillbaka så snabbt efteråt.

Bra också att man kan gosa med den stora ändå, det är ju ändå det viktigaste. Det går säkert att läsa sagor i sängen och annat för att undvika att han känner sig övergiven av mig den första tiden.

Vad jobbigt för dig att det blev så besvärligt efter den första förlossningen. Själv hade jag en stark oro för att dö vid förlossningen och lämna barn och man ensamma, och blev helt vettskrämd när jag fick veta att jag var tvungen att opereras för sr:en direkt efter förlossningen. Läkaren fick lova att jag skulle vakna igen. Jag låg där och grät men kom snart till sans och vågade.

Jag tror jag klarade mig utan depression för att jag var så glad att det ändå gick så bra med sonen. Amningen kom också igång direkt. Min son var helt frisk men det var lite dramatiskt i slutet innan han kom ut. Det var nära urakut snitt men med klipp och en massa tryck kom han ut. Jag fick också bra vård och bemötande som jag tror avgjorde och kände en del av personalen lite grann.

Jag har tänkt mycket på det där och förstår verkligen att man kan få depression för mycket mindre än så, och istället funderat över varför jag inte fick det. Jag kanske inte orkade bearbeta det ordentligt helt enkelt eller så kom allt ut på en gång. Det är svårt att veta.
  • WimZy

Idag har jag varit och opererat bort slemhinnefliken. Har väntat så länge på att få göra det. Har inte ont, men stygnen känns litegrann.

På fredag är det återbesök hos kirurgen för att se om/hur/när dom ska åtgärda läckaget där bak.

• skånetös78
    WimZy skrev 2009-02-03 16:16:54 följande:
    Idag har jag varit och opererat bort slemhinnefliken. Har väntat så länge på att få göra det. Har inte ont, men stygnen känns litegrann.På fredag är det återbesök hos kirurgen för att se om/hur/när dom ska åtgärda läckaget där bak.
    Hoppas det blir helt bra snart!
    Jag har också en pytteliten flik som är väldigt öm, är det avancerat att ta bort en sån? Jag ska nog snart på återkontroll på kk men det är kanske inte något de kan ordna sådär på en gång?
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • skånetös78

Slänger ut en fråga här! Ni som varit på kk för återkontroll, när fick ni er kallelse? Min dotter är 3 mån snart och jag har inte fått kallelse ännu..

• Marie Curie

skånetös78 skrev 2009-02-03 17:21:41 följande:

Slänger ut en fråga här! Ni som varit på kk för återkontroll, när fick ni er kallelse? Min dotter är 3 mån snart och jag har inte fått kallelse ännu..
    Det beror på vilket sjukhus du ska till på kontroll, det är väldigt olika har jag förstått. Jag födde på MAS och fick komma till bäckenbottenmott för kontroll ca 6 veckor efter förlossningen. Därefter skulle de kalla mig igen om 6 mån men det glömdes så jag var tvungen att ringa för att få en ny tid.
  • skånetös78
    Marie Curie skrev 2009-02-03 17:36:07 följande:
    Det beror på vilket sjukhus du ska till på kontroll, det är väldigt olika har jag förstått. Jag födde på MAS och fick komma till bäckenbottenmott för kontroll ca 6 veckor efter förlossningen. Därefter skulle de kalla mig igen om 6 mån men det glömdes så jag var tvungen att ringa för att få en ny tid.
    Jag ska till Lund! Ja jag funderar på att ringa och höra så de inte glömmer bort mig eftersom jag inte riktigt minns när de skulle kalla!
  • Marie Curie

Jag tror aldrig det är fel att ringa och höra, tror det är ganska vanligt att man råkar bli bortglömd. Sedan har de lite olika rutiner också, när jag var på kontroll efter sex veckor sa läkaren att de eg inte kan säga så mycket om läkningen förren efter tidigast sex månader och jag har hört upp till ett år av andra.
    Jag var på ytterligare en kontroll ca 15 mån efter förlossningen och den fick jag också ringa och påminna om.

Kan också säga att de har varit väldigt bra på bäceknbottenmottt här i Malmö. Båda de läkare jag träffat har varit väldigt bra speciellt den sista som verkligen tog sig tid att sitta ner och förklara allt.

• Madge

skånetös78 skrev 2009-02-03 17:21:41 följande:

Fick en grad 3 och blev kallad inom 4-6 månader.
  • skånetös78

Tack för svaren, ska ringa i veckan och höra för säkerhetsskull!

Svar på tråden Sfinkterruptur tråd. ni som råkat ut för det titta in o disskutera