• SötFlöt

Hur länge har barn blöjor?

Hej!

Det känns som att barn idag har blöjor betydligt längre än när jag var liten, är född -81. Jag blev satt på potta när jag var runt 1 år och inte långt därefter gick man på sån där lite toa på dagis. Min syster med. Idag springer ju barn med blöjor när dom är 2-3 år?

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 25 Februari ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Hur länge har barn blöjor?
  • Brunello

För MIG är det absolut inte bekvämare med blöja än utan!! Extrakläder? Varför då? Det behövs ju inte om barnet är redo Oskyldig Träna bort blöjan - just precis DÄR är knuten tror jag. Man behöver inte träna bort blöjan, barnet KAN själv.

Jag tycker inte olyckor är förfärliga och pinsamma, det är inte där grejen är heller, utan att barnet VET att det förväntas av barnet att klara av att gå på toan, när barnet inte klarar detta känner barnet ett misslyckande (oavsett hur odramtiskt vi föräldrar gör saken), det är ju saker som händer inom barnet Därför tycker jag att förväntar man sig olyckor har man gått för fort fram, då har inte barnet fått lov att få kontroll och kunskap om kroppen INNAN man tar bort blöjan, vilket jag anser är att föredra.

Jag vet massor med barn som vill byta blöja direkt när det hänt något i den, de är absolut medvetna om vad som händer men klarar inte av att kontrollera det så jag köper inte "för bra blöjor" argumentet, tyvärr Att barnen i Kina går med byxor med hål i grenen och bara gör sina behov "var som" tycker jag inte är något eftersträvansvärt i Sverige, sorry, men det låter faktiskt som argument från tygblöjeindustrin Återigen, förr KRÄVDES det att barnen utvecklade denna kunskap innan de faktiskt "av sig själva" är redo/mogna, precis som det krävdes av dem att arbeta på åkrarna eller att kunna sitta stilla och äta med bestick när de var 3 år Så tränar de barnen för att det inte finns blöjor eller finns det inte blöjor för att man tränar barnen? Hönan och ägget Jag tror dock inte du och jag löser frågan här och nu så vi kanske ska enas om att vi inte är ense?

Om du har läst att jag tycker du är en tvingande och tyrannisk förälder blir jag ledsen, det är inte alls så jag menar Jag tror helt säkert det finns barn som är redo att gå utan blöja när de är 18 månader, men jag tror att fokus idag för mycket ligger på att "Träna" barnen till saker istället för att de får lov att utvecklas i sin egen, högst individuella, takt. Jag tycker det är synd att barnen ska anpassas in i en mall skapad av föräldrarnas förväntningar. Alltså, om du vet att ditt barn är redo och hjälper barnet är det ju toppen - om du däremot försöker påtvinga ditt barn något som det inte är redo för - ja då tycker jag du ska tänka om Jag ser ofta föräldrar som innan de ens fått sitt barn bestämt att de "ska" göra barnet blöjfritt vid X månader, då tror jag man är ute och reser och skapar problem där de inte finns.

Barnet utvecklar självkänsla genom att känna att det duger som det är och självförtroende genom att möta LAGOM utmaningar.

• Lucky

SmåläningsMamman skrev 2009-02-18 23:02:15 följande:

Men sätter man ungen på pottan från de kan sitta (ca 6mån) så blir det ju en vanesak som hos vuxna. ingen av mina har haft problem med att vilja sitta då de suttit där så länge de kan minnas.
    Instämmer! Satte dottern på pottan från att hon satt stadigt(ca 6mån) och hon älskade det från första stund! har aldrig varit något problem med potteriet/toan! Var torr dygnet runt ett tag innan 2,5år! Med väldigt få olyckor!
  • Brunello
    Lucky skrev 2009-02-27 10:12:04 följande:
    SmåläningsMamman skrev 2009-02-18 23:02:15 följande: Instämmer! Satte dottern på pottan från att hon satt stadigt(ca 6mån) och hon älskade det från första stund! har aldrig varit något problem med potteriet/toan! Var torr dygnet runt ett tag innan 2,5år! Med väldigt få olyckor!
    och mitt barn skrek som en stucken gris varje gång henom såg potta/toasists så det är lite olika från barn till barn
  • mage06

"Det behövs ju inte om barnet är redo" gaaah! *slår dig lätt i huvudet*

"Barnet utvecklar självkänsla genom att känna att det duger som det är och självförtroende genom att möta LAGOM utmaningar"- Precis, detta ÄR en lagom utmaning för de flesta och jag tror att de KAN.

Oj, oj, oj, där var du allt lite fördomsfull mot andra kulturer Herreguud, tror du verkligen att alla kulturer utan våra blöjor är barbarer? Ditt exempel förekommer säkert i Kina men är lååångt ifrån det normala och att barn springer och uträttar sina behov lite varstans... det gör inte ens djur så den infon tror jag du skall ta med en nypa salt

Tydligen är det begreppet "träna" som skrämmer VARFÖR är det så farligt med lite utmaningar? Jag tror INTE att barn blir lyckligare av att lyckas direkt med allt de företar sig precis som jag tror att glädjen kring julklappar skulle försvinna om man fick dem varje dag.

Det förstör väl inte barnets självkänsla att "träna, öva, lära, prova" läsning och räkning i skolan? Vissa dagar går det bra andra inte. Känslan och styrkan man får de gånger man lyckas kan användas som sporre när det går sämre. Att de vet vad som förväntas när de går på toaletten och risken ed det tror jag verkligen du förstorar. Händer det något så är det bra, gör det inte så är det också ok så klart

Det är så typiskt Sverige att man är rädd för elittänkande och man får inte ha några som helst förväntningar på barnet. I tex usa (och nej jag vet att det inte är ett idealiskt land i alla aspekter och bla, bla) där får barn utmaningar tidigt, sport i skolan etc. Det tror jag STÄRKER självkänslan. Well done! Utbrister man och klappar i händerna. Man kan SE hur barnet växer! I Sverige skall det vara så lagom och man är sååå rädd för att pressa barnet. Ge dem möjlighet att lyckas säger jag Världen kommer att ställa barnet inför många utmaningar, förbered det!

Ha, ha, från potträning till president Nu börjar det bli stora ord av mig här. Men jag tror verkligen inte att barnet far illa av att vänjas av med blöjan på ett vettigt sätt. Jag tror att man hjälpa barnet att bli redo helt enkelt och hos mig får man misslyckas

• kolibri

Ännu ett exempel på barn som vande sig vid potta tidigt. Albin fick sitta på pottan från 7 månader, när han satt stadigt. Han bajsade typ första gången han satt där, och från det bytte vi kanske et par bajsblöjor. Det var uppenbarligen skönt att sitta och bajsa, och det kom ofta kiss också.

Från 18 månader satte vi honom mer regelbundet och "aktivt" på pottan för att kissa, eftersom vi lärde oss hans "kissintervaller" och han började då även säga till att han kissade i blöjan/behövde kissa. Vi har aldrig, aldrig gjort detta till något tvång utan jag upplever, precis som andra här, att för honom blev det en självklar sak att kissa och bajsa, det gör man på potta eller toa. Det gör ju vuxna med.

Vi tog bort dagblöjan helt vid 2 års ålder och då hade han inte kissat i den mer än någon enda gång på lång tid. Vid 2,5 tog vi bort nattblöjan med, men sedan började han kissa i sängen ganska mycket, så nu har vi på den för säkerhets skull. Finns ingen anledning att stressa.

Andra för göra precis som de vill, men för oss har det varit oerhört bekvämt att sluta med blöja och för Albin är det världens mest naturliga sak.

• mage06

Brunello skrev 2009-02-27 10:19:59 följande:

och mitt barn skrek som en stucken gris varje gång henom såg potta/toasists så det är lite olika från barn till barn
    Absolut!

"Om du har läst att jag tycker du är en tvingande och tyrannisk förälder blir jag ledsen, det är inte alls så jag menar" - jag var lite övertydlig där, jag menar att det är inte så svart eller vitt och man förstör inte automatiskt sitt barns självkänsla av att "potträna" (skall fundera över ett bättre ord ) och man behöver inte gå tillbaka till gamla förlegade och tvingande metoder bara för att man, förlåt mig, pottränar
  • mage06

kolibri skrev 2009-02-27 10:26:09 följande:

Ännu ett exempel på barn som vande sig vid potta tidigt. Albin fick sitta på pottan från 7 månader, när han satt stadigt. Han bajsade typ första gången han satt där, och från det bytte vi kanske et par bajsblöjor. Det var uppenbarligen skönt att sitta och bajsa, och det kom ofta kiss också. Från 18 månader satte vi honom mer regelbundet och "aktivt" på pottan för att kissa, eftersom vi lärde oss hans "kissintervaller" och han började då även säga till att han kissade i blöjan/behövde kissa. Vi har aldrig, aldrig gjort detta till något tvång utan jag upplever, precis som andra här, att för honom blev det en självklar sak att kissa och bajsa, det gör man på potta eller toa. Det gör ju vuxna med.Vi tog bort dagblöjan helt vid 2 års ålder och då hade han inte kissat i den mer än någon enda gång på lång tid. Vid 2,5 tog vi bort nattblöjan med, men sedan började han kissa i sängen ganska mycket, så nu har vi på den för säkerhets skull. Finns ingen anledning att stressa.Andra för göra precis som de vill, men för oss har det varit oerhört bekvämt att sluta med blöja och för Albin är det världens mest naturliga sak.
    Precis så var det för oss också, det började med bajset tidigt. Hon bajsade inte många gånger i blöjan efter ett års ålder. Vi hade lite problem med förstoppningar också och då sade en läkare till oss att det var jättebra att vi lät henne sitta på pottan för det är bättre för tarmen då ställningen hjälper barnet att bajsa. Tänk att sitta på ett golv och bajsa:-O

Och jag håller med, andra får göra precis som de vill men det är så härligt om man kan få förståelse för varandras val. Därav de lååånga inläggen
  • Brunello

Fördomsfull?  Nja, rapporterar bara vad jag sett och hört från mig närstående personer Men vi kan kalla det fördomsfull om du blir glad   jag ser inte det som något negativt (men så är jag lite underlig också *haha*)

Vad som är en lagom utmaning för just ditt barn vet bara du, precis som jag vet det för mitt barn. Föräldrar (generaliserar jag vet) har i allmänhet en tendens att tro att det jag gjorde med mitt barn fungerade ju så då måste det fungerar med alla (typ, vadå, jag satte mitt barn på pottan när det var 5 månader så då kan ju andra göra det). Det är inte så enkelt

Generellt (igen) så kan jag inte tycka att det är självförtroendestärkande för ett barn att kissa/bajsa på sig flera gånger i veckan (som jag ser i  min omgivning) föräldrarna förklarar det med "det är ju normalt med lite olyckor" - jaså? Varför då!!!! Har jag lust att skrika (men det gör jag ju inte Oskyldig).

För att svara på "fult att träna" så är det såklart inte det, men jag tycker inte man ska träna/pusha/påminna/göra affär av saker som tillhör de naturliga kroppsbehoven (äta, kissa, sova etc) om barnet är friskt och får förutsättningarna (t.ex. tillgång till potta/toasists) så klarar barnet dessa utveclingssteg själv, när det är redo.

Det är ju inte själva "pott-träningen" (EC-andet) som förstör självkänslan, utan när man som förälder forcerar detta bortom vad som är en lagom utmaning (vilket olyckor är ett tecken på att man gjort, om de nu inte är föräldrarframkallade alltså).

Igen så vill jag föra fram mitt huvudargument - att inte stressa fram en utveckling för förälderns skull utan låta barnet få utvecklas i sin egen - högst individuella - takt (Vilken det nu än är). Ge barnet glädjen att upptäcka att det kan själv - det handlar alltså inte om att inte ha förväntningar på barnet, bara att inte ha det på några få områden (kroppsegna saker som äta, sova, kissa osv).

• mage06

Tycker fortfarande inte att man pressat för hårt bara för att det händer olyckor Bara för att ditt barn klarat sig utan olyckor så är det inte säkert att andra gör det, om vi vänder lite på det

Ang. andra kulturer så tror jag inte att dina närstående har bevittnat alla de kulturer som finns i den ENORMA Kina, så det ÄR ett extremt exempel.

Kissa/bajsa på sig flera gånger i veckan, speciellt bajsa låter ju lite jobbigt men det var ju inte det jag sa var stäkande för självförtroendet utan när det lyckades

Nu skiner solen och jag skall försöka slita mig från denna spännande diskussion

Jag respekterar din åsikt. Bli inte arg på dina vänner, de är säkert fina föräldrar som kan uppfostra barn med finfin själkänsla.

Jag har inte plus att besvara skålen med så, skål, skål och ha en fin dag

• kolibri

Brunello - jag håller med om att man inte ska stressa fram saker, och det finns helt klart en risk med att skapa jobbiga känslor kring t ex kiss/bajs, ätande osv. Men jag tror faktiskt också att många föräldrar skulle kunna visa sina barn betydligt tidigare hur vissa saker kan funka. Att man kissar/bajsar på en toa/potta. Att man plockar undan sin tallrik från bordet osv osv. Man kan ju faktiskt göra saker till en vana utan att det blir ett tvång.

Svar på tråden Hur länge har barn blöjor?