• Gisse the one and only

Glassigaste tråden i historien!!! Välkomna:-D

Välkomna alla glassar. Snart stänger våran tråd, här är den nya

Gisse

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-16 10:03:41:
    Ny tråd, denna försvinner den 21:a dec.

Välkomna!!!

www.familjeliv.se/Forum-5-67/m5986275.html

• Svar på tråden Glassigaste tråden i historien!!! Välkomna:-D
  • Piaf

Kan vi inte ordna med ett rullande (geografiskt) schema?

• cotton

Ååå, vad mysigt att gå på sina barns lusse-firande! Blir så avundsjuk...
    Är säker på att alla era barn var Gudomliga!

Nu ska jag iväg och köpa lite mat... ska laga saffranspasta med räkor idag och inser att det enda jag har av de nödvändiga ingredienserna är saffran...
    always a start!

Baj baj!

• fru bengtsson

Cotton: Det lät gott! Recept?

• Piaf

cotton:
    Ja min lilla pepparkaka var så underbar. Han var den enda i den "bruna klungan" som hade ett ljus så hans ansikte sken upp så fint. Så vängde han med till musiken och var bara såååååå fin

• Piaf

cotton:

Mmmm så gott! Själv har jag precis tryckt i mig två vårrullar och har sat två nya i ugnen Märkte snart att det inte räkte för lilla mig....

Övriga familjen åt pannkakor, men eftersom det inte fanns visp och alltså inte grädde (allt är nerpackat, så avböjde jag

• fru bengtsson

Tro det eller ej, men Manda var den enda lucian också! Fast jag förstår varför... Luciakronor är inte gjorda för så små huvuden. Manda hade mest sin över ögonen, men hon skulle absolut ha den ändå förstås. Fattar inte var hon fått sin tjurskallighet ifrån...!

• Piaf

fruB:
    Men var hon det, den enda Lucian... Tjurskalligheten... hm... vill jag låta vara osagt

• Piaf

FruB:
    Vad man kan konstatera här är helt enkelt att våra barn skiner

• cotton

Fru B Ja, var kan hon ha fått den ifrån?

Recept? Vassego!

Pasta
    1/2 grillad kyckling
    Räkor
    1/2 påse saffran , ca 0,25 g
    1 stor pressad vitlöksklyfta
    1 paprika
    En burk creme fraiche
    1/2 dl vitt vin (eller vatten med 1 tsk pressad citron eller vinäger går bra
    1 msk tomatpuré (ungefär - jag brukar ta på en höft)
    Salt + peppar
    1/2 krm cayennepeppar
    Lite Sambal oelek
    Ruccolasallad

Gör så här
    Fräs saffran och vitlök samt paprika i smör i en gryta. Rör i räkor och kyckling (som du rensat). Tillsätt créme fraiche, vin, tomatpuré, salt, peppar och cayennepeppar. Eventuellt sambal oelek om du vill ha det lite starkare. Låt allt koka i ca 2 min. Blanda med nykokt pasta som du rört i ruccolasallad innan.

Svar på tråden Glassigaste tråden i historien!!! Välkomna:-D