• Rafiiki

Ryggmärgsbråck/ MMC del 7

Öppnar nu tråd nr 7 för den gamla hade gått ut.
    Detta är en tråd för oss som har någon i sin närhet med ryggmärgsbråck eller liknande!
    Här kan vi berätta framsteg, gnälla lite, ge varandra tips, stötta eller bara diskutera olika saker kring detta ämne!
    Alla är välkomna med sin åsikt!

• Svar på tråden Ryggmärgsbråck/ MMC del 7
  • trollet1985

Va ja har hört angående folsyra så minskar de risken för mmc, men de förekommer ändå. Dock i mindre utsträckning än om man inte äter de.
    Rekomenderad dos för "normala" mammor är 500 microgram o för oss mmc mammor 5mg. har för mej att man skulle äta en halv tablett (2,5mg) minst en månad innan planerad graviditet o en hel tablett 12 veckor in i graviditeten.
    Vågar inte svära på att de e sant. Ja fick ut tabletter på efterkontrollen.
    Ja kommer äta tabletter o gå på nåt mer UL än ja gjorde denna gång. Funderar på 3D för att utesluta iaf mmc.
    Men de tar nog ett litet tag till innan de e dax för nästa :P
    Vi kan ju åtminstonde komma hem från sjukhuset me E, för här hinner man inte tillverka några syskon ;)

• Tingeling1974

Någon som vet nåt om handikappanpassade cyklar? V vill cykla men har inte kraften i benen... logiskt sett borde det ju finnas cyklar man kan cykla med händerna eller? Man kan ju köra bil med händerna...

• FrökenWonka

Tingeling: Kan han hålla balansen på cykeln finns det ju typ tanedemliknande barncykel som man sätter på som ett cykelsläp typ. Då sitter barnet bara och åker snålskjuts men det är ju ändå cykling. Nackdelen är ju att du måste plocka av och på denna och att du måste trampa runt så fort han vill cykla. Lite tidskrävande. Annars vet jag inget.
    Det enda jag kollat lite på är ju såna trehjuliga cyklar.

Det värsta tänkbara har hänt idag. M har brutit en tå och han känner inte av det alls. När jag skulle ta av honom på barnakuten pekade lilltån rätt ut i 90 graders vinkel. Läkaren tryckte nånstans nere i foten och sa att den är inte bruten. Nu har jag fått tejpa den för rätt var det är så pekar tån rätt ut igen. Det verkar som det är i mittenleden den är av.
    Detta är dessutom hans bra fot. Den som förhoppningsvis bara skulle behöva en liten pytteskena. Den som var superstark och han var så vansinnigt kittlig i. J-la, h-es, f-n rent ut sagt.

• Karin86

ÅÅ jag tycker det är så jobbigt med detta om folsyra... alla får höra olika blir ju hel nojig här ju. Men samtidigt kan man inte skyda sig heller helt. Får vi ett till barn med mmc så får vi det och då blir det inga mer barn efter det. Jag Vill göra mer UL för att ha mer koll, men jag vet att jag inte skulle kunna göra abort även om det barnet också har mmc, men då vet jag om det och kan förbereda mig på det. Då blir det helt enkelt inga mer barn här har vi sagt.. då får han klippa slangen haha :P. Måste tänka att det är så lite chans att man får det och vi har redan vårat jobbiga då borde vi inte få mer eller hur :)...

Vi har börjat föröska men jag har ätit i nästan 4 mån så det känns ändå okej. Hoppas bara jag ska sluta vara så nervös över det hela!! Och att det itne är problem med att få extra kontroller och så.

• Karin86

Ska bara tjata lite till :P
    Sen har jag även börjat tänka på att det kanske e för tätt med 2 år emellan barnen. Att B behöver lära sig lite mer själv först så hon e lite äldre. Men två år känns ändå okej. Wonka hur många år e det mellan dina barn? det är väll kanske tätt eller?

Haha det där med outlet butiken i ullared, den har jag med sett men inte vågat gå in än ;)... får väll bli nästa gång haha..

• Dreamrose

jag ska till ullared på torsdag ;o) undra om man ska våga sig in där *ler*

Karin: Robin var gipsad i 6-7 veckor tror jag det var. Blev lite längre än han behövde för det tog tid att göra skenorna.

Usch det är lite jobbigt att läsa här i tråden om alla era bebis planer =( jag är jätte glad för eran skull det är inte det. Men jag vill ju med =( hela jag skriker efter en bebis men min man vill inte ha fler barn =(
    jaja livet blir lite annorlunda ibland.

Rafiiki:Vi åker till linköping den 6 nov. Så den 7 eller 8 skulle vi kunna träffas.

• johlinn

Dreamrose - tråkigt att ni inte känner samma!

Karin - jag skulle också ha jättesvårt att ta bort ett barn med mmc.

trollet - 3D ul ska vi absolut göra vid en ev. nästa graviditet, det var nämligen på ett sånt som han såg knölen!

Vi har det väldigt bra faktiskt, nu har vi köpt bil också En toyota corolla blev det, superfin ljusblå metallic.

KRAAAAAAAAAM till alla!

• Rafiiki

Dreamrose: Vore jätte kul att ses.Jag jobbar natt då men d går att ordna!
    Söndagen? Bestäm tid du, för oss tar d bara 1 timma men vi kan ju höras längre fram. Någon mer som kan och vill?

Vi har haft en super dag idag. Först hade vi Hab plan här hemma och d gick jätte bra och var riktigt mysigt! Sedan tog sambon och jag lillaI och gick en skön promenad i höst solen och bara mös. Sedan hann vi med lite mys här hemma innan de andra två prinsessorna hämtades sedan har vi spelat spel m dom då I stod... Efter d blev d middag hos goda vänner.
    En helt skön dag bara......
    Nu blir d jobb i tre dagar, inte lika kul men d går!

• Trelletös

Ska till Ullared den 13okt ska bli superkul.Jag o 5 tjejer.Får se om det blir den där outletbutiken(om man vågar:)

• Hoppfull mamma

Stackars er Fröken Wonka. Jag förstår att det känns skit! Vet inte vad jag ska säga... Livet är jävligt orättvist ibland. Kram

Svar på tråden Ryggmärgsbråck/ MMC del 7