• Primavera

Några fler som är på ruvardag 2?

Hej,

Jag gjorde ET i onsdags är nu på ruvardag 2?
    Är nyfiken på hur det känns för er andra.

Dem sa till mig på kliniken att det tar 2 dagar för embryot att fästa, men jag har märkt att det är lite olika vad dem säger. Vad har ni hört?

Efter första ivf-försöket hade jag jätte ont from dag 2, men det togs sig å andra sidan inte heller.

Vad upplever ni?

• Svar på tråden Några fler som är på ruvardag 2?
  • smk

Hej,

Jag är också på ruvardag två. Jag har hört att embryot ska fästa ungefär femte dagen, men alldeles nyss läste jag 14 dagar, vilket låter väl länge.

Nu känner jag inget speciellt förutom att jag är lite tröttare än normalt. Hoppas att det ska kunna vara ett tecken. Det är tredje gången för oss och jag fick två små tilbaka i onsdags.

Hur känner du?

• Primavera

Åh va spännade 2st!

Dag 14 lät väl lång bort då skulle man ju inte kunna testa den dag man fått som testdag.
    5 dagar har jag oxå hört en del i forum säga. Jag tog upp det med dem på ivf och hon sa bestämt att det är inom 2 dygn därför att det ligger i embryots gener.
    Gjorde ni 5 dagarsodling?
    I så fall är ju embryot på ruvardag 2, 1 vecka så nog kan det fästa. Men sen exakt hur lång tid det tar, kanske varierar.

Jag hade ganska ont efter ÄP både först och andra gången. Första gången höll det i sig länge och jag hade ont hela tiden under ruvning, som jag trodde var från ÄP, men det kan ha varit att det inte tog sig.

Idag har jag inte så ont av ÄP däremot känner jag det på samma sätt som jag gjort när jag varit gravid tidigare ( har haft 6 tidiga missfall )
    Det kryper o drar lite och i natt har jag haft molande mensvärk.
    Sen om det ändå är ÄP symtom eller progesteron biverkningar eller om det betyder att det lyckats ....ingen aning.... men jag hoppas så.

Läkaren sa att det var ett kanon ägg på 160 celler dem satte tillbaka till skillnad från förra gången då det var 6 celler, så det känns som det är större chans nu

Har du oxå testdag den 13/10?

• Minimyran

Hej!
    Själv är jag bara på ruvardag 1 (om man räknar ET som ruvardag 0). Fäster ägget olika snabbt beroende av hur lång tid det odlats?

Jag undrar lite över skillnaden i korttids och långtidsodlade ägg. På min klinik odlar man bara två dar, så mitt ägg som jag fick tillbaka var 4 celligt. På kliniken påstår de att ägget har störst chans att leva och utvecklas normalt i sin rätta miljö, dvs i livmodern.

Jag har testdag det 16/10. Känns som en hel evighet tills dess...

• Primavera

Det verkar vara väldigt olika på olika kliniker.
    På ivf Falun, där jag går, säger dem att ju längre dem odlar desto lättare är det att välja ut det mest livskraftiga embryot och föra tillbaka det.
    Dem säger att det är generna i ägget som avgör om det kommer att fästa, inte miljön.
    Men som sagt, det verkar vara olika.

Ja visst känns det som en evighet att vänta på testdag.
    Förra gången, då det inte funka, började jag blöda på dag 10. Så jag är mest nervös när den dagen kommer att närma sig.

Lycka till!

• MariaaG

Här är en till på dag 2.
    Det är vår tredje ivf och vi fick två tillbaka. Ett fyrcelligt och ett tvåcelligt som precis hade börjat dela sig.
    Jag hoppas verkligen att det går vägen denna gång. Har inga i frysen och har aldrig fått tidigare heller. Varje gång har det bara blivit ett ynka embryo av dålig kvalitet.
    Så denna gång gäller det! Tänker tjuvtesta redan den 11:e.

• smk

Primavera - det låter ju toppen! Kanonägg har jag aldrig hört att jag har haft. Nej, det var ingen långtidsodling, jag är dock väldigt nyfiken på det. De två jag fick tillbaka hade inte delat sig på önskvärt sätt på morgonen dagen för ET, därför sa de att jag skulle få två, men när de skulle sätta tillbaks dem var det ändå två 4-celliga embryon och jag fick båda tillbaka ändå . Jag har aldrig varit gravid så jag har ingen aning om hur det känna, men dina symptom verkar ju ändå positiva. Molande värk som mensvärk har jag hört många prata om. Själv letar jag febrilt efter något tecken men känner absolut ingenting än. Nu är det ju iofs bara tredje dagen, men ändå. Ja, du fattar ju vad jag menar...

Jag har testdag den 18/10. Verkar vara väldigt olika det där. Har ett landstingsfinansierat kvar, men om inte det går kanske det blir Falun. Har hört mycket bra saker om långtidsodling.

Några nya symptom idag?

Mimimyran - håll ut! Men detta är ju helt klart jobbigaste tiden, jag vet!

MariaaG - jag har aldrig heller fått nåt till frysen trots att jag blev plockad på elva ägg i måndags. Inget har heller varit helt topp. Känns verkligen ledsamt, men det är ju bara att bita ihop och kämpa vidare och hoppas att våra små vill leva vidare.

Kram till er!

• embla76

Hej ruvare! Jag har TD den 12:e. Fick tillbaka ett långtidsodlat ägg i tisdags. Börjar bli lite nervöst nu... Vid våra tidigare misslyckade försök har mensen börjat lite ca en vecka innan testdag. så det är ju typ i morgon eller på måndag.

• smk

Samma här! Håller alla tummar för att mensen håller sig låångt borta. Tidig testdag förresten. Jag har inte förrän 18:e och ET var i onsdags.

• Primavera

MariaaG: Grattis till dina 2 små! Hoppas verkligen att det går vägen för er denna gång.
    Jag kommer nog oxå tjuvtesta. Om inte jag börjat blöda innan den 9:e kommer jag testa den 10:e. den dagen ska vi fira mina föräldrars 40 åriga bröllopsdag och då vill jag inte gå och tänka på om jag ska börja blöda närsomhelst. (kommer jag säkert göra ändå) Men det vore så skönt med ett besked då.

Smk: hur har det gått med ev symtom, har du kännt nåt?

Själv har jag haft molande mensvärk sedan dag 2. Det kommer o går i varierande styrka, mest på nätterna. Kan det va progesteronet som spökar? Jag har även ömma bröst, vilket jag hade förra gången och då var det progestronet.
    Känner nån av er av molande värk?

Embla76: Nyfiken! Hur känner du dig? Om du känner av mensen så tidigt så hoppas jag att du känner annorlunda nu!

Konstigt att alla har så olika testdagar fast Et var i onsdags.

Lycka till Tjejer!!!!

• smk

Njae, jag känner ytterst lite. Det hugger till i äggstockarna då och då och känner av mycket lite molande värk (inbillar jag mig). Jag tror jag vill känna mer än vad jag egentligen känner. Brösten gör inte alls ont. Jag är otroligt negativ idag. Jag vet att det är tidigt än och att det är olika för alla, men jag tycker att denna väntan är för jobbig! Jag är ingen rolig person just nu...

Svar på tråden Några fler som är på ruvardag 2?