• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Kajee

För det första finns det fler än jag som är allergiska. För det andra är det inte en självklarhet att djur ska vara med i skolan.
    Skolan är en arbetsplats, för lärare och elever - utan djur. Att ta dit en massa djur när man vet att folk som arbetar där blir sjuka tycker jag är att visa ytterst liten hänsyn ja.
    Vi har en elev som är hörselskadad och skolan har därför anpassats på olika sätt efter den eleven, men det är klart... det hade vi säkert kunnat strunta i...

mion skrev 2009-10-11 19:08:15 följande:
    Men menar du att en hel skola ska anpassa sig efter en person då?
  • Stinky
    Kajee skrev 2009-10-11 19:18:52 följande: