• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • Kajee

För det första finns det fler än jag som är allergiska. För det andra är det inte en självklarhet att djur ska vara med i skolan.
    Skolan är en arbetsplats, för lärare och elever - utan djur. Att ta dit en massa djur när man vet att folk som arbetar där blir sjuka tycker jag är att visa ytterst liten hänsyn ja.
    Vi har en elev som är hörselskadad och skolan har därför anpassats på olika sätt efter den eleven, men det är klart... det hade vi säkert kunnat strunta i...

mion skrev 2009-10-11 19:08:15 följande:
    Men menar du att en hel skola ska anpassa sig efter en person då?
  • Stinky
    Kajee skrev 2009-10-11 19:18:52 följande:
    För det första finns det fler än jag som är allergiska. För det andra är det inte en självklarhet att djur ska vara med i skolan. Skolan är en arbetsplats, för lärare och elever - utan djur. Att ta dit en massa djur när man vet att folk som arbetar där blir sjuka tycker jag är att visa ytterst liten hänsyn ja. Vi har en elev som är hörselskadad och skolan har därför anpassats på olika sätt efter den eleven, men det är klart... det hade vi säkert kunnat strunta i...
    Fast en skola är ju något helt annat än en gruppbostad där det vistas färre personer.
  • sahara

Jag kan visst förstå att en katt kan bidra till mycket positivt på ett äldreboende.
    Men katten som fanns på det äldreboende jag arbetade på ett par månader var livrädd för dom gamla.Katten sprang undan så fort någon ville klappa katten.
    Och jag tycker fortfarande att det är konstigt att allergisk personal ska omplaceras för att det finns en katt.Naturligtvis är ett äldreboende de gamlas hem men det är faktiskt samtidigt en arbetsplats.

• Kajee

Japp.

Stinky skrev 2009-10-11 19:24:27 följande:
    Fast en skola är ju något helt annat än en gruppbostad där det vistas färre personer.
  • anne h
    Kajee skrev 2009-10-11 18:33:39 följande:
    Nu för tiden är jag lärare och får kämpa för att en viss kollega inte ska ställa till med "djurdag" varje år då alla elever ska få ta med sig sina djur för att visa upp i skolan.När det här hände arbetade jag på ett kontor på ett större företag. Just där vi satt var vi ca 40 personer.Om någon tar med sig en assistenthund så förväntar jag mig att min arbetsgivare är så pass klok att han/hon inte placerar husse/matte på samma ställa som jag arbetar på. (Alternativt inte anställer någon med assistenthund på samma plats som jag om jag var först anställd.) Om jag anställs på ett ställe där det redan finns assistenthund förväntar jag mig att jag blir informerad om det innan så att jag kan ta ställning till om jag kan/vill arbeta där eller inte. Att situationen skulle uppstå över natten lär ju knappast ske.Lite fundersam har jag varit om man på något sätt skulle bli sjukhus-/långvårdspaket och befinner sig i en situation där man inte kan förmedla sig själv - och så tar någon vänlig själ dit en terapihund.Jag hoppas att man har koll på sånt. Och om en allergisk person behöver plats på ett dylikt hem så hoppas jag faktiskt innerligt att man i första han tar hänsyn till människan före hunden.anne h skrev 2009-10-11 18:19:18 följande:
    Intressant.. för min son har en assistanshund, den kommer snart vara med i skolan..
    Om du vore hans lärare, vad skulle du då göra?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kajee

Jag skulle räkna med att min arbetsgivare diskuterade den uppkomna situationen med mig och hur det kan lösas eftersom jag inte skulle kunna arbeta på ett ställe där det finns hund. Kanske bör eleven gå på en annan skola, kanske bör jag byta skola. Kan ju vara intressant också att spekulera om hur rätt det är att eventuellt tvångsförflytta mig från mina elever som jag annars skulle ha arbetat med i två år till. Mina elever och deras föräldrar blir säkert överlyckliga eftersom jag tog över klassen som hade haft alltför många lärarbyten och en orolig arbetssituation uner två år innan.
    Och vad händer om det inte finns någon annan arbetsplats där jag kan få en tjänst?
    Visst - arbetsgivaren (i förlängningen skattebetalarna) kan ge mig lön ändå och jag stanna hemma. Kunde vara fint det med.
    Vad jag menar är att det inte finns några givna och självklara lösningar.

anne h skrev 2009-10-11 19:35:18 följande:

Intressant.. för min son har en assistanshund, den kommer snart vara med i skolan..Om du vore hans lärare, vad skulle du då göra?
  • Stinky
    sahara skrev 2009-10-11 19:28:22 följande:
    Jag kan visst förstå att en katt kan bidra till mycket positivt på ett äldreboende. Men katten som fanns på det äldreboende jag arbetade på ett par månader var livrädd för dom gamla.Katten sprang undan så fort någon ville klappa katten. Och jag tycker fortfarande att det är konstigt att allergisk personal ska omplaceras för att det finns en katt.Naturligtvis är ett äldreboende de gamlas hem men det är faktiskt samtidigt en arbetsplats.
    Jag antar att chefen upplyser de ansökande om att det finns djur på ett boende. En hel gruppbostad alt. ålderdomshem ska inte behöva anpassa sig efter en enda personal. Då är det faktiskt den personalen som bör flyttas till ett annat ställe i så fall.
  • anne h
    Kajee skrev 2009-10-11 19:44:55 följande:
    Jag skulle räkna med att min arbetsgivare diskuterade den uppkomna situationen med mig och hur det kan lösas eftersom jag inte skulle kunna arbeta på ett ställe där det finns hund. Kanske bör eleven gå på en annan skola, kanske bör jag byta skola. Kan ju vara intressant också att spekulera om hur rätt det är att eventuellt tvångsförflytta mig från mina elever som jag annars skulle ha arbetat med i två år till. Mina elever och deras föräldrar blir säkert överlyckliga eftersom jag tog över klassen som hade haft alltför många lärarbyten och en orolig arbetssituation uner två år innan.Och vad händer om det inte finns någon annan arbetsplats där jag kan få en tjänst? Visst - arbetsgivaren (i förlängningen skattebetalarna) kan ge mig lön ändå och jag stanna hemma. Kunde vara fint det med. Vad jag menar är att det inte finns några givna och självklara lösningar.anne h skrev 2009-10-11 19:35:18 följande:
    Den situationen kan faktiskt uppkomma, speciellt som assistanshundar blir alltmer vanliga, från att inte ens ha existerat för bara nåt år sedan.
    Vid dessa fall är det den med allergier som får flytta på sig...
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • BymBym
    Kajee skrev 2009-10-11 19:44:55 följande:
    Jag skulle räkna med att min arbetsgivare diskuterade den uppkomna situationen med mig och hur det kan lösas eftersom jag inte skulle kunna arbeta på ett ställe där det finns hund. Kanske bör eleven gå på en annan skola, kanske bör jag byta skola. Kan ju vara intressant också att spekulera om hur rätt det är att eventuellt tvångsförflytta mig från mina elever som jag annars skulle ha arbetat med i två år till. Mina elever och deras föräldrar blir säkert överlyckliga eftersom jag tog över klassen som hade haft alltför många lärarbyten och en orolig arbetssituation uner två år innan.Och vad händer om det inte finns någon annan arbetsplats där jag kan få en tjänst? Visst - arbetsgivaren (i förlängningen skattebetalarna) kan ge mig lön ändå och jag stanna hemma. Kunde vara fint det med. Vad jag menar är att det inte finns några givna och självklara lösningar.anne h skrev 2009-10-11 19:35:18 följande:
    Det handlar ju inte bara om dig. Många barn kan ju också vara allergiska.
  • Kajee

Helt rätt!

BymBym skrev 2009-10-11 19:53:49 följande:
    Det handlar ju inte bara om dig. Många barn kan ju också vara allergiska.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?