• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • BymBym
    heffa06 skrev 2009-10-11 21:09:44 följande:
    Vad menar du?
    att man kan fixa att vara med hundar när man är frisk men bara man får en förkylning så är det kört. Den kombinationen kan göra att man får stora problem
  • drever

jag tycker är det är skitbra med hundar på jobbet om alla är med på det :) se bara en del äldreboenden hur bra dom äldre mår när hunden kommer och hälsar på och rent habiliterings syfte ser jag många vinningar med hund på ett grubbboende som ts jobbar på..men om hon nu upplever det så jobbigt med en vovvfs på jobbet får du ta dig i kragen och ta upp det men jag förstår inte varför om du nu inte är allergisk eller nån annan är det..

• MaNiMi

Om ingen är allergisk å alla är med på det så kan ju en hund på ett sånt ställe vara värdefullt för både brukare och personal. Tror djur är bra både för rehabilitering och habilitering.
    Hundrädslan kan ju komma av att personen i fråga aldrig träffat en hund på närmre håll än kanske såna som gör väsen av sig utomhus eller kanske blivit rädd av medias tjat om mördarhundar eller liknande.
    På stället min mormor bodde på nu innan hon dog så hade de dels kaniner och dels personal som tog med hund/katt ibland.
    Vi fick även ta med vår hund in vilket mormor piggna till av och hon blev mer klar i skallen också.
    Vår hunds mamma och moster går också som sällskap på ett annat äldreboende.
    Sen beror det ju såklart på vad man har för jobb om det är lämpligt att ta med hund..vissa arbetsplatser är ju inte så bra för hundar att vistas på och andra kanske det inte är så bra för personal/patienter/kunder osv.

• dogcatbird

Jag tycker det verkar konstigt om du som är ny ska börja ifrågasätta om det har funkat bra. Du kan väl iaktta vid sidan av och se om du kan se på det på ett annat sätt.

Att irritera sig av princip tycker jag känns överdrivet.

• mrskensington
    Malia75 skrev 2009-10-11 20:20:21 följande:
    Jag gillar inte hundar, de stinker, dreglar och hårar. Dessutom är jag allergisk, men inte så allergisk att jag får andnöd. Däremot skulle jag ALDRIG acceptera att en kollega tog med sig sin hund och hade den på jobbet. Okej att ta med och visa upp eller nåt, men inte ha den där på sin arbetstid. Då skulle jag skaffa en boa-orm och ta med...undrar om det vore okej. Jag skulle dessutom säga "han är så snäll så han behöver ingen bur/inget koppel".
    Hahaha! Underbart inlägg!
  • Stinky
    MaNiMi skrev 2009-10-11 22:05:36 följande:
    Om ingen är allergisk å alla är med på det så kan ju en hund på ett sånt ställe vara värdefullt för både brukare och personal. Tror djur är bra både för rehabilitering och habilitering. Hundrädslan kan ju komma av att personen i fråga aldrig träffat en hund på närmre håll än kanske såna som gör väsen av sig utomhus eller kanske blivit rädd av medias tjat om mördarhundar eller liknande. På stället min mormor bodde på nu innan hon dog så hade de dels kaniner och dels personal som tog med hund/katt ibland. Vi fick även ta med vår hund in vilket mormor piggna till av och hon blev mer klar i skallen också. Vår hunds mamma och moster går också som sällskap på ett annat äldreboende. Sen beror det ju såklart på vad man har för jobb om det är lämpligt att ta med hund..vissa arbetsplatser är ju inte så bra för hundar att vistas på och andra kanske det inte är så bra för personal/patienter/kunder osv.
    Mycket bra skrivet!
  • ModestyB
    k girl skrev 2009-10-11 20:47:44 följande:
    Som regel kan en hundallergi inte jämföras med till exempel getingallergi - det vill säga, så allvarlig att den kan orsaka en anafylaktisk chock. Däremot är det bara löjligt att påstå att allergiker skulle vara "hundrädda". Själv älskar jag hundar och skulle gärna ha en, men är rejält allergisk. Jag VET att det försämrar min allergi att vara i daglig kontakt med allergenet. Det är inte så allvarligt att jag hamnar på sjukhus, men det är nog så jobbigt att få kroniska luftvägsproblem.
    Men nu var ju inte fallet att någon boende hade svår allergi, utan att TS "stör sig".
  • FruCasparsson

Har bara läst TS...
    Jag jobbar som personlig assistent, och vi är 2 av 4 personal som har våra hundar med på jobbet, ingen av dessa hundar är utbildad inom vård på något sätt. Dock trivs min brukare som fisken i vattnet tillsammans med hundarna!
    Jag tycker att det är helt okej att ha hunden med sig på jobbet, så länge den inte tar över, utan man kan sköta sina arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt. Min hund ligger i sin bädd/korg om jag inte säger åt honom att det är OK att gå därifrån. Att man måste gå ut och kissa av hunden tar jag som en självklarhet, men varför inte göra det till något positivt istället? Kanske låta en av de boende följa med?

Självklart ska man inte ha hunden på jobbet om det finns någon allergisk i personalstyrkan, fast eller vikarierande (vilket inte vi har, alla tre vikarier har egna hundar hemma, och de andra två som jobbar hos oss har haft hundar förr).

• leia83

På mitt førra jobb hade jag med min hund på helgerna ibland. Inte før att jag var tvungen utan før att jag ville. Arbetade på ett boende før vuxna med hjærnskador och dom fullkomligt ælskade henne. Dær fanns en boende som inte gillade hundar alls och min hund lærde sig snabbt att hålla sig borta från honom. Hela stællet løs upp nær hon klev in genom dørren och det var flera av de boende som ville att hon skulle sova i deras sæng med dom nær dom vilade om dagarna vilket hon mer æn gærna stællde upp på . Det var inte alla i personalen som var så glada før att hon var dær men chefen tyckte bara att det var bra før de boende.

Med detta vill jag sæga att jag tror att det ær jætte bra att inkludera djur i vården, det ger ju oss livskvallite och glædje. Men sjælvklart måste man han en sådann pli på sin hund att den vet vem den kan gå till och inte.

• GabrielleII
    heffa06 skrev 2009-10-11 20:52:37 följande:
    Det låter då som om du är "extra illa däran" när du säger att du får andnöd, det är inte det vanliga vid enbart hundallergi.
    Lägger mig i här: visst kan man få andnöd av hundallergi. Det beror på bl.a hur länge kontakten varar, vilken hund det är ( olika raser är olika allergiframkallande) men också om det finns annat som provocerar allergin i just den miljön.

Och apropå den miljö det handlar om: jag skulle aldrig tillåta att någon som arbetade i mitt hem tog med sig djur.
Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?