• Fransisco

Kollegans hund på arbetsplatsen?

Jag jobbar som habiliteringspedagog på ett gruppboende för personer med lindrig utvecklingsstörning. En av vårdarna har alltid med sig sin hund till jobbet. Hunden är stor och pälsig och ligger alltid i de allmänna utrymmen där både personal och boende umgås tillsammans. Eftersom jag är ny på jobbet har jag inte vågat säga till än men jag börjar störa mig mer och mer. Är varken speciellt hundrädd eller har allergi men jag tänker på alla andra på jobbet. Och framförallt de som bor där, brukarna. En i personalen berättade stolt för mig att en av brukarna varit jätte hundrädd från början men nu hade det släppt eftersom hunden varit där så mycket.. Är det verkligen rimligt att ma utsätter människor med utvecklingsstörning för hundar i deras eget hem när de är hundrädda?
    Vad anser ni om att man tar med sig sin egen hund till sin arbetsplats varje dag?

• Svar på tråden Kollegans hund på arbetsplatsen?
  • BymBym
    heffa06 skrev 2009-10-11 21:09:44 följande:
    Vad menar du?
    att man kan fixa att vara med hundar när man är frisk men bara man får en förkylning så är det kört. Den kombinationen kan göra att man får stora problem
  • drever

jag tycker är det är skitbra med hundar på jobbet om alla är med på det :) se bara en del äldreboenden hur bra dom äldre mår när hunden kommer och hälsar på och rent habiliterings syfte ser jag många vinningar med hund på ett grubbboende som ts jobbar på..men om hon nu upplever det så jobbigt med en vovvfs på jobbet får du ta dig i kragen och ta upp det men jag förstår inte varför om du nu inte är allergisk eller nån annan är det..

• MaNiMi

Om ingen är allergisk å alla är med på det så kan ju en hund på ett sånt ställe vara värdefullt för både brukare och personal. Tror djur är bra både för rehabilitering och habilitering.