ezah skrev 2010-05-30 16:57:17 följande:
(ska bara fortsätta propsa på samtal/terapi för det tycekr jag är bra :) ) jag tyckr inte att man ska utgå från att måste vara sjuk eller dålig på nåt sätt för att ha en samtalskontakt. sen vet jag inte om en psykolog är vad som skulle vara rätt för dig då du inte direkt verkar ha några psykologiska problem, det kanske 'räcker' med en kurator som bollplank. jag kan tänka att det kanske skulle vara en bra idé att börja med att ha någon att fundera på bokens vara eller inte vara ihop med. någon som kan hjälpa dig att hålla reda på tankar och synpunkter. visserligen kan jag hålla emd om att vad som har hänt har hänt, och det kan ingen ändra på. men syftet kanske inte är att ändra, det kanske 'bara' är en bra möjlighet att lära känna dig själv bättre. att lära dig förstå hur du agerar och känner i olika situationer och varför du kanske gör detta. det kan också vara bra att ha ett 'tryggt' ställe att bara få häva ur sig saker ibland, särskilt som folk som har gått igenom mycket (i min pyttelilla erfarenhet) är väldigt duktiga på att vara starka och duktiga och bara fortsätta framåt. det är fullt möjligt at du kommer klara ditt liv alldeles utmärkt utan att prata om massa gammalt, men jag tycker det är värt att prova. jag har en kurator som jag träffar, trots att jag hade kunnat leva mitt liv som jag haft det i 70 år till. ibland känns det jättehemskt och jag tycker ila om henne som bara vill peta på massa svåra saker, men det känns bättre att ha en jobbig timme i veckan som faktiskt gör mig mer medveten om mina 'svagheter' eller vad jag tycker är jobbigt. du behöver ju inte se det som att 'söka hjälp', se det istället som att du har ett neutralt bollplank. en vuxen människa att prova tankar oh idér på, som kanske kan ge tänkvärda tankar och idéer tillbaka.
Jag tror att du har helt rätt i det du skriver och visst e det så att jag själv e i ett läge då jag är rätt sökande efter svar, få visa, få bekräftat och undrar kanske vart jag själv är någonstans mitt upp i allt.
Jag behöver nån å bolla med i mina tankar kring detta, samt i en massa annat, men har faktiskt funderat på detta i många år samt att många i min egen omgivning har bett mig berätta om det, i form av en bok. Jag har faktiskt sagt nej, jag vet inte... Men idag känns det lite mer som om jag vill det.
Men VAD ska jag gå ut med som inte skadar, i första hand mina egna barn.
Jag ska ha detta i min tanke under resans lopp, ska först ta kontakt med arkivet, fick precis veta att det finns på universitetsbiblioteket i gbg och har precis skrivit till dom... Det får ta den tid det tar och jag ska INTE haspla ihop nåt, bara för 'att', utan det får vara genomtänkt och kanske bolla med nån utomstående.
I slutändan kanske man släpper det hela, vem vet. Det är ju en resa och kan gå vilken väg som helst. Även om det känns som om jag har kommit närmare i tanken att driva det vidare till att bli en bok. Men...som sagt, tiden får utvisa det.
Tack för din tid å dina tankar du lägger ner kring detta. Det uppskattas.
Jenni