• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej!

Fyller 42 i september och har precis misslyckats med min första IVF/ICSI. Jag gjorde korta protokollet, sprutor i 10 dagar. Jag fick ett superbra resultat, 13 av 15 ägg befruktade, alla normalt befruktade. Fick två toppembryon insatta men det tog sig inte. Fick mens på ruvardag 12, dag 29 i min cykel som vanligt. Känns oförklarligt och sorgligt men pga min ålder trots bra värden kan jag ändå inte få mer än 20-25 % chans per försök med två embryon. Jag har också en polyp i livmodern som jag ev ska ta bort om det är den som kan ha hindrat implantationen. Har nu 3 sexdagarsodlade blastocyster i frysen som jag hoppas på. Ska träffa min läkare om två veckor och planera för FET i augusti.

Ångrar mig så att jag inte började tidigare om det nu är så att det är den förbaskade åldern som är det största hindret i alla fall!

Kram till er andra runt 40 som försöker. Jag ska hålla alla tummar för er också!

• Inanna Li
    linköping68 skrev 2010-06-16 12:41:18 följande:
    Vad synd att det inte tog sig för dig
    Hoppas att det går bra för dig vid FET!
    Vilken medicin fick du för att få så många ägg?

Förtydligar att jag inte vet om jag är gravid nu, utan menade att när man blir det spelar det ingen roll vad man gått igenom..... Glädjen tar över allt.

Kram,kram
    linköping 68 -
    Hoppas du får ett plus snart! Många lyckas på första försöket! Jag fick 225 IE Gonal-F. Det var en lagom dos och jag behövde inte ändra under behandlingen. Dock blev magen väldigt svullen av alla blåsor som växte.

turlid70
    Klart vi ska följas åt!
  • Inanna Li

I Göteborg får man inte ha fyllt 40 om man vill ha gratis behandling på Sahlgrenska sjukhuset så jag kom igång med IVF alldeles för sent. Massor av privata problem och en fruktansvärd förlossningsskräck hade fått mig att skjuta upp försöket att bli förälder så jag har givetvis bara mig själv att skylla även om jag tycker att åldersgränser inom offentlig vård kunde vara lite mer flytande beroende på vad man har för värden. Det verkar ju superbra i Frankrike!

Jag inbillade mig att det skulle bli lätt att bli gravid samma månad jag fyllt 41 då jag ser väldigt ung ut och min sambo "bara" är 37 och hade inte en tanke på att vi skulle behöva göra IVF för att lyckas. Naivt, tycker jag nu i efterhand när jag läst på så mycket jag kan om fertilitet och IVF-behandlingar.  Och sex månaders hemmaförsök gav ju inget resultat!  På IVF-kliniken kostar varje färskförsök 26 900 och FET 11 000 så pengarna rinner ju iväg snabbt om man måste göra flera försök. Våra chanser är ju också nästan noll utan ICSI. Nu verkar ju mitt första försök visa på att jag är väldigt fertil för min ålder med många befruktade ägg av bra kvalité men det ger mig givetvis inga garantier. Jag har budgeterat för upp till ca 6 försök för efter det lär chanserna att lyckas bli mindre, Men om jag inte gjorde detta vet jag att jag skulle ångra mig senare i livet! Så jag hoppas på mirakel!

• Inanna Li

Välkommen hit Anne f. Håller med dig precis !!! Glad

Linköping68 - hoppas att det blir plus!

Imorgon ska jag äntligen få träffa min läkare efter min första misslyckade IVF/ICSI. Det ska bli intressant att få diskutera varför det inte gick vägen och hur vi ska ta nya försök i höst!

Annars försöker jag njuta av sommaren så gott det nu går. Har tre semesterveckor framför mig och vädret är ju perfekt !!! Solig

• Inanna Li
    Drömmerlinköping68 skrev 2010-06-27 22:59:14 följande:
    Tog test 2 imorse och det var - idag med så nu var det definitivt iallafall. Men tar nya tag till hösten då vi gör ett nytt försök med IVF. I sommar blir det bara att vila och ta det lugnt
    Jag lider med dig! Till hösten ska förhoppningsvis de flesta av oss plussa!
  • Inanna Li

Igår var jag hos min läkare på IVF-kliniken. Det blir FET efter att kliniken öppnar i augusti. De sätter endast in EN blastocyst åt gången så jag kan ha tre frysförsök framför mig. Det är 90 % chans att de klarar upptiningen. Nu närmast ska jag kontakta Carlanderska sjukhuset för att ev. operera bort min 12 mm stora polyp mitt i livmodern med hysteroskopi och narkos. Det finns en risk att den kan ha påverkat implantationen negativt. Om de är över 1 cm i storlek är det bäst att ta bort dem även om ingen kan vara säker på att de har betydelse.. Så jag får väl bli ca 20 000 kronor fattigare.

Ha det så skönt i solen! Kram på er alla!

• Inanna Li
    Ottilia1 skrev 2010-06-29 12:23:57 följande:
    Chansen att bli gravid efter 40 med ivf är lika stor som om du försöker på naturlig väg.
    Generellt sätt har du rätt men efter ca 37 års ålder är alla kvinnor olika. Mina chanser är nästan lika med noll på naturlig väg på grund av manlig faktor, Med IVF är min individuellt uppmätta (AMH-prov och äggblåseräkning i kombination med ålder) chans ca 25-35 % per försök så det blir en oerhörd skillnad.
  • Inanna Li
    Tuvalina skrev 2010-07-10 22:21:35 följande:
    Hej kroppknopp!

Bra FSH värde! Det låter spännande, tror du har alla möjligheter. Själv ska jag gå och testa mitt FSH vid nästa mens som infaller i slutet på juli. Det blir spännande. Sen öppnar IVF kliniken i början på augusti då min läkare också kommer tillbaka och då ska vi testa lite mer. Spermaprov bl.a. Jag blev bara orolig nu att min man är för gammal för att vi ska få göra IVF? Någon som känner till något om åldergräns på män? Han fyller 55 i november.

A
    Åldersgränsen är 55 för män när det gäller landstingsbekostade IVF men om det innebär att man får vara 55 och ej 56 fyllda vet jag ej.
  • Inanna Li

För mig händer inget just nu förutom att jag är ledsen för att jag just fått min mens efter tionde misslyckade försöket. IVF har jag dock bara gjort en gång och jag försöker trösta mig med att våra chanser utan hjälp förmodligen är mycket små. Mina tre blastisar ligger i frysen och väntar men det blir nog svårt att hinna med FET redan i augusti. Jag väntar på att Carlanderska sjukhuset ska ringa och boka in mig för hysteroskopi under augusti så att jag äntligen kan bli av med polypen i livmoderhålan. Sen finns det kanske inga fysiska hinder om det inte att är så att jag har antikroppar i livmodern som förhindrar implantationen av embryona... Så jag hoppas nu på FET i september.

Lycka till alla med spray ,sprutor och ruvning!

• Inanna Li
    oceanney skrev 2010-08-04 01:18:45 följande:
    Spännande med operationen! Det har ju gjort susen för en del. Håller alla tummar och tår!
    Tack! Och du är redan i vecka 13. Vad fort tiden går!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?