• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Välkommen Underverket! Det känns bra att vi är fler runt 40 som försöker med IVF!

• Inanna Li

Idag ringde äntligen Carlanderska. Jag ska få knipsa av min polyp vecka 32 eller 33. Närmare besked på måndag i nästa vecka. Detta till det "facila" Skrikandes priset av 26000 kr. Mer än jag hade räknat med men då personnumret är emot mig så ska det bli skönt att få det gjort så att jag kan ägna höstmånaderna åt att försöka bli gravid med mina frysta embryon.

• Inanna Li
    Filip 2 år skrev 2010-08-04 22:45:29 följande:
    Hej! Skönt att du ska bli av med din polyp. Själv har jag ett stort myom men det får nog sitta kvar. Jag läste att du fick ut femton ägg förra gången varav tretton befruktades. Det  var verkligen ett toppresultat. Jag undrar vad du fick för medicin och i vilken dos? Är kromosomtest något som din klinik pratar om. Enligt min klinik så har mellan 75 och 80 % av äggen hos 40-åriga kvinnor kromosomavvikelser. Min klinik rekommenderade mig att testa kromosomerna vilket gav ett ganska nedslående resultat. Mitt enda ägg som befruktades vid första försöket hade kromosomfel. Vid det andra försöket så hade tre av fyra befruktade ägg kromosomfel.
    Hej! Jag fick 225 enheter Gonal-F genom hela behandlingen. Jag gjorde min IVF på IVF-kliniken i Göteborg. Jag har inte hört talas om att min klinik utför kromosomtest.  Däremot har jag läst att det görs på bl a AVA-kliniken i Finland. Det vore ju jättebra att få embryona testade men det kostar förstås ännu mer. Ägg med kromosomfel kan bli befruktade (men ofta i mindre grad)  så jag kan ju inte vara säker på att mina ägg var utan kromosomfel trots att alla som gick att befrukta blev befruktade. Jag är strålande glad att ha fått tre blastocyster frysta och har läst att det är mindre risk för att blastisar har kromosomfel så jag tänker testa med FET X 3 (om alla klarar upptiningen) innan jag går vidare i min planer. Men jag är förstås orolig att det är kromosomfel som gör att det inte funkar och att polypoperationen kanske inte spelar någon roll förutom att den minskar missfallsrisken.
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2010-08-06 11:22:08 följande:
    Inanna68:  Vilket tålamod och kraft du måste ha som gjort 10 st försök.
    En till 68 :a här...tror inte jag skrivit i denna tråden innan men jag vet inte skyller på åldern! Skrattande
    Inväntar samtal från Falun om/när de tycker jag ska resa ner till dem, hur många dagar till jag ska ta sprutor mm...vill de ska ringa nu men det blir nog sent i em som de brukar ringa då mitt blodprov kom till dem imorse.

Är någon online? Har inte lust att jobba idag.
    Snösport. Jag har bara gjort ett IVF-försök. Ska göra nr 2 i höst. 10 gånger vet jag inte om jag skulle orka och ha råd med. Sammanlagt sen jag började försöka bli gravid i september förra året har det blivit tio försök varav nio på naturlig väg Glad!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2010-08-06 11:29:37 följande:
    Hmm..hi,hi.,..förlåt...var läste jag det eller vad fick jag det ifrån... sorry.  Ok...jo på naturlig väg har man ju försökt i massor tyvärr...jag har inte räknat men 2,5 år intensivt.
    vad händer annars? kan du komma hit och jobba istället för mej
    Ja, 4-6 gånger är kanske vad man orkar men jag vet ju inte vad jag kommer känna efter så många försök. Hoppas aldrig hamna i den situationen. Vill gärna bli gravid precis innan jag fyller 42 i september då jag förmodligen ska göra FET men sån tur kanske jag inte har Skrattande! Jag har fullt upp med mitt eget jobb, är inne på tredje veckan efter fyra veckors semester men någon gång kanske det vore kul att byta miljö. Bor du uppe i norr Snösport? Jag har min pappa i Luleå så jag brukar åka dit ibland.
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2010-08-06 13:26:55 följande:
    Innan68...om du kommer hit så säg så kan jag vi fika på stan eller hemma, har bara kontakt med en som gjort IVF i Luleå...tvillingar på G och hon har barn sedan tidigare.
    Jag har ju inga barn innan så vill också bli gravid hur som nu...fyller i slutet av september 42 här med..hmmm...måste vara 24 år, jag har nog bara räknat för snabbt Vi måste tro på hoppet så inget är omöjligt!!

Jag bor i Luleå och här strålar solen och det är varma vindar...promenerade på lunchen i linne och kjol Solig mina föräldrar och bror bor 140 mil bort vilket är lite trist annars är det finfint här uppe.
    Jag hade för mig att du bor i Luleå då jag har följt 39+-tråden sen i våras utan att göra egna inlägg. Det tog lite tid innan jag vågade ge mig till känna och bli aktiv på Familjeliv Solig . Kul att vi är lika gamla. Jag fyller år 21 september!  25 + 17. Eller hur? Själv har jag bott i Göteborg sen födseln men min pappa som är från Luleå flyttade tillbaka dit när mina föräldrar skilde i slutet av 80-talet. Vet inte när jag ska till Luleå nästa gång. Sist var på min farmors begravning 2008. Men det är klart att vi kan ses nör jag ska dit igen!  Jag har heller inga barn men har inte gett upp hoppet!

Hoppas det går bra på ÄP i Falun! Håller alla tummar!
  • Inanna Li
    Snösport skrev 2010-08-06 16:15:16 följande:

hmmm är det så långt till Gbg? Vi körde till södra småland där min mamma pappa bror familj bor och det var bara 140 mil..går man 5 km till så är man i skåne....bara 25 mil till Gbg bilväg och säkert bara 20 mil fågelvägen.

Ha det toppen nu går jag på semester i en hel vecka till må väl

Pappa brukar säga att det är 150 mil bilvägen. Han har bilat otaliga gånger mellan Göteborg och Luleå. Tom utan nattpausSkrattande ! Men det är väl på ett ungefär.

Ha det så bra på semestern!
  • Inanna Li

blaise - vilken fantastisk historia Solig ! Du skänker hopp och glädje till oss försökare! Grattis till ett lyckat resultat och en underbar liten gåva nästa vecka!

• Inanna Li
    sushikatten skrev 2010-08-06 12:59:05 följande:

Näää vilket skit väder ! Här nere i Götet regnar det för fullt!

Innan 68: Härligt att höra att det är på gång. Calanderska är superduktiga och har en mycket trevlig personal.
    Ja det är helt rätt som du tänker ta bort p och köra på FET. Jag känner också att det är större möjlghet att det funkar med FET och blastisar. Har sett i någon statistik.

Vinkar till Er andra;)

Bra att du säger att Carlanderska är duktiga. Vill ju helst att operationen ska gå bra! Det känns lite dumt att slösa 11 000 på FET utan att ta bort polypen eftersom den kan inverka på resultatet även om de lärde tvistar om saken. Blastisar har högre implantationsgrad så yey det måste ju ta sig sen... försöker tänka som en optimist i alla fall!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?