• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej alla tjejer! Nu är det bestämt när jag ska operera bort min polyp. Fredagen den 13 augusti av alla dagar. Nu hoppas jag verkligen att jag inte drabbas av otur den dagenSkrattande!

• Inanna Li
    linköping68 skrev 2010-08-10 22:14:47 följande:
    Det går nog alldeles utmärkt bra! Håller tummarna.
     För mig har alltid 13 varit ett lyckotal. Spelar alltid på nr 13 på chockladhjul etc. Vinner inte alltid, men ofta

Lycka till.
    Tack! Vi får hoppas på det. Jag har dock ingen "operationsvana" så själva grejen känns lite skrämmande!
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-08-11 11:08:25 följande:
    Önskar och hoppas att det går bra för dig nästa fredag! Vilken tur att det blev så snart också. Lycka till!

Hur fort får du göra nästa FET efter operationen? Är det någon hormonbehandling inblandad då också?
    Tack! Hoppas jag får göra FET i september. Vet ej om det blir stimulerat eller ostimulerat. Ska ringa kliniken i nästa vecka och fråga. Eftersom jag har regelbunden mens på 29-31 dagar så antar jag att det blir ostimulerat.

Normalt FSH ska ligga under 10. 6,3 är ett bra värde! Lycka till med fortsatt sprayande. Jag är glad att jag gjorde korta protokollet med bara sprutor i tio dagar. Magen svullnade och jag gick upp en del i vikt men slapp humörsvängningar som man kan få av nedregleringen med spray.
  • Inanna Li
    sushikatten skrev 2010-08-11 14:30:44 följande:
    oceanney: Jag hoppas att få göra FET denna månaden men har inte ringt kliniken denna vecka. Har börjat jobba och tiden bara springer i våg.

innana68: jag har hört att under 9 är bra. Själv har jag 5,1 och är också 68. Man tittar väl också på AMH värdet som är väl antal ägg och FSH är kvaliten på äggen. Det bästa resultatet är väl att göra båda proven. Tyvärr så gör inte alla kliniker det för det kostar lite. Lycka till med operationen!
    Du har nog rätt i att FSH helst ska var under 9. Har själv aldrig tagit FSH. IVF-kliniken har slutat att mäta FSH. Mitt AMH är 2,7 och bra för min ålder. Lyckades få ut 15 ägg vid Gonal-F-stimulering så i maj var jag ju OK men när man är över 40 kan ju hormonerna rasa med ilfart så jag tar inget för givet.  Är glad att jag har eskimåer i frysen att hoppas på.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-08-11 16:56:19 följande:
    Kollade i mina utredningspapper igen och såg att jag hade AMH värde på 1,71 vilket är acceptabelt värde skrev läkaren, man ska ha helst över 2 läste jag någon annanstans, men ganska bra är det nog för min ålder ändå. Och FSH ligger en bit under 9 så att hoppet växer!

Blev jättetrött och somnade i bilen på väg till svampplockning. Hittade inga svampar, hade varken ork eller tålamod att leta länge efter dem. Köpte kantareller vid en försälgningsstånd på väg hem och nu blir det en kantarellpaj till förrätt. Smaskens!
    Dina värden är bra för din ålder. Allt över 0,7 i AMH ger också chans vid IVF.

Vad gott det låter med kantarellpaj! Vi gjorde soppa på nyplockade kantareller från mina svärföräldrars skog förra året. I år blir det nog köpeskantareller för mig också.
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-08-14 07:40:56 följande:
    Hur gick det för dig igår Inanna? Är polypen borta nu och du mår bra?
    Hej! Tack för att du frågar. Tyvärr blev min operation uppskjuten en vecka så jag ska opereras den 20 augusti istället. Kliniken har precis bytt personal och hann inte flytta över alla sina instrument från sitt gamla ställe i tid för min operation. De ringde och beklagade sig i onsdag eftermiddag. Så jag får ge mig till tåls.

Dessutom fick jag en konstig mörk stänkblödning igår. En vecka efter mensens slut och jag känner mig väldigt orolig. Men jag har läst att man kan få konstiga mellanblödningar bl a av polyper så jag får hoppas att det är den som spökar. Min ÄL ska inte komma förrän om 3-5 dagar så det känns inte som en ÄL-blödning. Jag får hoppas att det var något tillfälligt bara. När man håller på att försöka bli gravid blir man så orolig för att kroppen inte ska fungera.

Hur gick det med din mens?
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-08-21 09:40:57 följande:
    Hur gick det igår Inanna? Fick du bort polypen och allt är som det ska?
    Hej! Opererades igår kl 7 på morgonen. Läkaren hittade två polyper alldeles intill varandra. Han sa att min livmoder ser fin ut och önskade mig lycka till med mina försök i höst. Han trodde att det inte ska vara några problem att sätta in en blastocyst i mitten av september för då borde det ha läkt färdigt. Jag fick massor av värktabletter och lugnande före narkosen och ingreppet. Efteråt fick jag smärtstillande i dropp. Jag kände mig dock illamående och fick då också något mot illamående i droppet. Kl 13 kunde jag äntligen åka hem och sen kom illamåendet igång resten av eftermiddagen och kvällen. Så nu känner jag mig helt slut efter att ha kräkts så mycket. Ont i halsen men inte så ont i magen. Jag blöder nästan ingenting längre. Hoppas att det är ett gott tecken på att såret efter polyperna redan börjat läka!

Så skönt att det är gjort!

Kram på dig och hoppas att du får en bra helg! Snart är det väl dags för dina sprutor!
  • Inanna Li

Turlid - vad underbart att du fick ett lugnande besked angående sprayen. Jag förstår precis din reaktion. Jag hade också blivit vansinnigt nojig om jag misstänkt att jag gjort fel!

Sprutorna är ju också viktiga att dosera rätt. Jag minns att jag kollade flera gånger för att se att rätt dos verkligen var inställd. Min sambo fick sedan ta dem på mig. Var lite jobbigt för mig att göra det själv och så var jag lite orolig att  inte hela dosen skulle komma in i magen men jag fick lära mig att det inte gör något om det blir en pytteliten droppe utanför. Ska du ta Gonal-F?

• Inanna Li

Grattis Anne! Underbart! Hoppas verkligen vi ses i ett gravida runt 40-forum snart!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2010-08-26 14:58:17 följande:
    Jag ska ta Menopur 300. Har hämtat dem från apoteket först idag. Fick bara 3 askar som räcker, efter snabb beräkning, för 7,5 dagar. Det är för lite sa jag till dem, jag ska behandlas minst 10-12 dagar och dessa räcker inte så länge. Du har ett uttag till på lika många säger dem. Jaha och varför får jag inte dem alla på en gång då frågar jag. För att läkaren har skrivit så knasigt i receptet och samma med sprayen! De har beställt fler askar åt mig nu men jag liksom har tappat förtroende litegrann för läkaren. Är orolig att det kommer att strula till senare också. Börjar med sprutor ikväll annars. Ha det gott!
    Otroligt dumt och konstigt att du inte fick hämta allt på en gång. Jag vet att jag hämtade alla mina sprutor och vagitorier samma dag på Apoteket. Jag fick vänta ca en halvtimme innan allt var klart att betala men det var skönt sen att bara kunna ta med sig medicinerna hem.

Lycka till med sprutandet!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?