• TyckOmMig

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Åh vad skönt att ni finns och att ni är npgra stycken som varit med förr.Här är en nybörjare som inväntar mens sön eller mån sen dags för CFC dag 2-3.vad är att föredra-kvittar det?Tycker jag mår sämst dag 2 sen är allt som vanligt igen nästan...alltså mest mensvärk den dagen!Bad distriktsköterskan om att visa själva spruttekniken på måndag-hur har ni gjort först gången?Har tyvärr råkat ut för min första urinvägsinfektion i vår iver på vårt sista hemmaförsök innan Danmark-det var inget kul men nu verkar allt vara borta då jag var och lämnade nytt urinprov idag...tar gärna emot tips nybörjare som jag är?Hur vet man om man behöver Prednisilon mm som ni verkar vara ordinerade?

• TyckOmMig

Fick min mens idag och chansade att ringa och svarade gjorde Svend dock fick jag vänta med exakt tid tills kl 8 imorgon.Snacka om panik att vilja börja denna resa NU.Har dock inte så många chanser på mig bara tills februari 2013.Känner mig ngt stressad och att oddsen kanske är alldeles för dåliga men då har vi i alla fall försökt.Känner mig bara så mkt nybörjare inför denna start.Ni andra är så säkra och vet så mkt mer än jag.
    Undrar bara hur snabbt jag kan lyckas infinna mig hos CFC då resan dit tar lite mer än 2 h med bara tåget?!Vi får väl se vad de har för tid till mig imorgon.

• TyckOmMig

Idag har jag varit på CFC för första gången inför starten alltså dag 2 idag och VUL med både Dr Svend och den andre? som jag missade helt vad han hette?!Sköterskorna var oxså muntra och trevliga och vi fick oss glada skratt mitt i det hela.Så nu sprutar jag för första gången i mitt liv och det var väl okey säger en annan nybörjare!!!får låta bli att läsa allt för mkt om biverkningarna vilket jag hoppas jag får bara liiite av!Tillbaka även jag på lördag mitt på dagen.Ganska drygt att ta tåget men man kan ju läsa bok och lyssna på musik  vad gör man inte så vi valde hela upplägget hos CFC då jag har lika lång resväg till min privata läkare som har semester som de flesta så här mitt i juli!Åker man sen alltid dag 9 oxså och sen beroende på resultat?Hur många gånger blir det 5 ggr max innan man ruvar?

• TyckOmMig

Ni som kört IVF sen tidigare detta är ju min första gång-använder Gonal-F och fick ordinerad dos 375 vilket ju innebär att en penna tar slut väldigt fort...så igår fick jag ju spruta 2 ggr först ta slut på den ena och sen starta upp den nya-har räknat lite och de recept jag har hämtat ut så har jag endast till fredag nästa vecka 9 dgr till alltså och startade i måndags med detta recept...hur många dagar brukar man ta Gonal-F sprutorna ca 10 dgr eller?Hänger det på resultatet nu på lördagens VUL och dag 9 VUL?Tar man alltid Orgalutran sprutan på dag 7 och i 6 dgr???Herregud vad jag har mkt att ta in?Min privata läkare har ju semesterstängt tills den 6/8 om man behöver mer Gonal-F hur går det till att hämta ut i Köpenhamn?Tas det hänsyn till att man har högkostnadsskyddet här hemma i Sverige eller man får betala fullt ut?Kanske ska försöka få min vanliga VC doktot att hjälpa mig eller hur gör man?Vad förväntar man sig att se på sprutdag 6 då på lördagens VUL?Förhoppningsvis???Det är inte så att man får det förklarat precis snarare var Dr Svend och sköterskorna mer intresserdae över mitt tidigare liv-fast jag var nog så nervös första gången att jag inte reflekterade så mkt över vad som komma ska?Ni som gjort ÄP en del varnar för att man inte får tillräckligt med bedövning/att de inte använder sig av morfin-Citodon hur går det till då?Annars tycker jag det är lugnt än så länge-ingen direkt biverkning förutom huvudvärk första dagen...

• TyckOmMig

Tusen tack alla som svarat på mitt inlägg och tusen nybörjarfrågor...
    Allt som allt räcker mina pennor till att spruta tom dag 12 så jag får höra på lördag med dr Svend hur fortsatt upplägg kommer att se ut beroende på resultatet antar jag.
    Gonal-F kan jag kanske få utskivet av min husläkare för akut behov men är inte 100.Får ringa och höra med VC.
     Jag får nu då för säkerhets skull oxså passa på att efterlysa om ngn vänlig själ har Gonal-F 900IE som man inte behöver som kan tänkas skicka till mig mot ersättning givetvis?Anledningen är ju att min privata läkare som skrivit ut recepten har semester tom den 6/8 och uträkningen var baserad på 250-300 enheter vilket i mitt fall ökades till att bli 375 efter VUL på dag 2 därav kommer jag kanske att sakna medicin in i det sista så finns det någon vänlig hjälpsam hade jag varit överlycklig.

Fjällsippan-önskar dig oxså lycka till imorgon på ÄP.

• TyckOmMig

Var på CFC idag igen för mitt andra VUL dag 6 och måste säga att jag blev inte riktigt klok på om det var bra eller bara sådär...trots jag frågade enligt min privata läkare som är på semester ännu var denna dag mest för att se att man svarar på behandlingen och avgöra viken dos man skulle fortsätta med till nästa VUL som för mig inte blir förrens dag 10 skulle börja med Orgalutranen på dag 8 och samma dos 375 fortfarande-de två VUL jag gjort säger läkaren att jag har små äggstockar...hmmm antar att det har med min höga ålder att göra???Fyllda 45!Men slemhinnan var 18 mm kan det stämma eller hörde jag fel?8mm måste det väl ändå vara???Får be om att de skriver ner mina resultat av VUL via mail för det kan man väl få eller?Det står knappast i behandlingsplanen nu men det händer säkert mkt tills på onsdag-lyckades tom missa tåget idag så det blev lite panik men CFC var schyssta och gav mig en senare tid!Pust.Sen det där med mer recept-ännu inte riktigt löst berättade att jag bara har tills på fredag och sköterskan sa att du kan få recept med dig hem nu sen ändrade sig läkaren och sa att jag fick allt vänta tills onsdag men jag kommer inte hinna förbeställa det då för det behöver apoteket 2 dagar på sig och det kom jag inte på mig att säga där så jag får maila det med...suck allt går så fort när man är där känns det som man hinner inte riktigt ställa sina halvkorkade frågor mer än sen till er!Förlåt min oro så här en lördagskväll ni är så duktiga som klarar av att göra allt detta med sån positiv inställning.Jag är redan oroliga att det inte ens kommer finnas något till ÄP om jag ens kommer dit!Man såg två större och två mindre folliklar på vardera äggstock-är det ok?Ingen som hade Gonal-F att hjälpa mig med om det kniper på fredag?Ringt VC och fått teletid med läkare där på tis em hoppas att hon hjälper mig annars blir det kris.Är det beställningsvara i Köpenhamn oxså???Fortsatt fin helg på er alla.

• TyckOmMig

Hjälp mig snälla idag ska jag ju börja med Orgalutran injektionerna oxså och läser att de ska tas i låret med 45 graders vinkel-oj jag trodde man tog dessa som Gonal-F så nu börjar jag bli lite nervös-tar mina Gonal-F mellan kl 21-23 så antar att jag ska ta Orgalutranen då med eller?Suck de är ganska illa för mig att ha startat mitt i min privata läkares semester och vara nybörjare inte så att CFC tar hänsyn till det precis med alla frågor strul som dyker upp så har ni råd för mig ni som gjort detta tidigare???

• TyckOmMig

Fjällsippan-vad härliga nyheter du har!Stort lycka till!

En annan är bara i startgroparna livrädd för kvällens injektioner med Orgalutran!
    Stort tack till er som svarat mig om mina nybörjarfrågor så skönt att ha er.

• TyckOmMig

Hej på Er!
    Nu har jag pendlat till CFC i två dagar efter varandra i denna värme-tyvärr resulterade det i att igår kräktes jag av utmattning precis mellan bommarna på spåret då vi kommit hem den- rutten vill jag helst glömma då vi blev ståendes 2 h med tekniska problem förutom själva resan enkel som tar mig ytterligare 2h.Idag gick det bättre att åka dit anledningen till att jag var tvungen att åka igen så tätt var att de ville ha koll på mig extra då jag verkligen hade en slemhinna på 18 mm redan på dag 6 likadant dag 10 men inte riktigt bra tillväxt på folliklarna men idag hade mkt ändrats på bara ett dygn-som det kan gå.Slemhinnan var på 14 folliklarna mellan 16,3 mm de största till 13 och några lite mindre.Tror att det har med att göra att jag tar mina sprutor så sent kl 23...vet inte då de säger att de har ingen som helst betydelse men det kan ju skilja mkt om man tar dom kl 7 på morgonen eller kl 23 på kvällen tycker jag ni som kan???I alla fall så blir det ÄP på måndag morgon och ET onsdag mitt på dagen.jag började ju inte med Orgalutranen förrens dag 8 kan det vara så trodde alltid man tog dessa dag 6 allt verkar vara individuellt beroende på dos och gensvar?Rädd ändå att jag inte ens kommer till ÄP utan ägglossar i förtid trots Orgalutranen är det möjligt-svårt att sova för all oro...så knäppt men så är jag ju nybörjare oxså...

• TyckOmMig

Vilken fin dag det har varit idag då jag kunnat njuta utan att ha suttit på tåget hela dagen...Ni som har gjort IVF förrut har man mkt äl sekret pga stimuleringen är livrädd att jag ska ägglossa i förtid trots att man tar Orgalutranen...tycker jag fått tillbaka gamla goda tiders sekret nämligen och hade/har ju bra tillväxt på slemhinna därför är jag extra orolig då de var rädda att jag var på väg att ägglossa därför extra kontroll igår.Någon som kan stilla min oro?Idag blir sista kvällen med Gonal-F och Orgalutranen samtidigt-imorgon skulle jag ta Orgalutranen redan vid kl 16 och sen Ovitrellen kl 22.15 ÄP måndag kl 10.15 är det inte gränsfall då Ovitrellen ska börja verka inom 24-36 h.Åh ni som kan lugna mig lite är ni snälla!Ha en riktigt fin helg alla.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?