• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe skrev 2011-07-14 11:52:32 följande:
    Skyltar??? Vaddå??? Haha, ja man blir galen på deras brist på skyltar! Och ibland så pekar de som finns lite hit o dit så man vet inte riktigt vilken väg man ska ta!
    Ha ha, trodde jag inbildade mig, men så var det just, om vi såg någon skylt så pekade den upp till himlen typ.
  • turlid70
    Zinfandel skrev 2011-07-14 19:55:43 följande:
    Äsch vad arg jag blir av dagens inlägg (men sååå intressant!!)!! Jag har också tänkt tanken hur man väljer ut spermier men då gör man ingen särskild urskiljning då i vårt utvecklade land, så otippat.... Skrikandes Fasen vad trött jag blir på våra kliniker. Jag lovar er, om det visar sig att min immunologi sätter stopp för våra gravidmöjligheter så ska kliniken stämmas, utan tvekan. Och det ska bli rubriker. Jag är ganska trött på att de inte gör sitt jobb ordentligt, utan drar förhastade slussatser, skyller på uttjatade anledningar och totalt nonchalerar andra arbetssätt- & metoder. Jag tror inte ens att alla vi i denna tråden hade behövt vara här!! KRAM PÅ ER!!! Hjärta
    Vissa kliniken centirfugerar sperma, vad det nu innebär och det kostar extra förstås, men jag tror inte att det är bara spermier med nedböjda huvuden kvar då. Ja, vårt land är efter, men det är också pga av människorna här är så godtrogna och vill inte ha konflikter. I Spanien, Frankrike, Italien mm folk går ut i strejk direkt och kräver sina rättigheter, men i Sverige sitter folk hemma, förbannade kanske men det skadar bara oss själva. Vart tog vikingarnas gener vägen? Bra Zinfandel att du tänker fajtas! Mera sånt, mera krav på våra läkare. Vi betalar ju enorma pengar, inte just jag men flerra här upp till 200000 har lagt ut. Och jag är också starkt övertygad att dem flesta av oss inte behövt vara här överhuvudtaget.
  • turlid70

Läs mindre på internet sa dem till mig flera gånger eller överlåt oss sköta den biten (vi är ju proffs menar dem), i h-e heller så påläst som jag var sist så stälde jag krav. Gubben tyckte att jag var så påstridig och litade blint på läkarna tills jag upplyste honom om saker och ting.

Just kränkt kände jag mig efter utredningen på Sophia hemmet. Diagnosen infertil fick jag, vad??? efter 4 graviditerer (med en annan man dock) och alla prover var bra, inget klimakterie i sikte bara 35 år gammal. Hur i h-e kunde jag vara infertil? Det enda de hittade på mig var att jag hade en mycket trång äggledare, den andra var perfekt. Gubben hade mycket skit på sig, men lämnade ibland nästan normal spermaprov, dock kallades infertil han med. Sugna på att tjäna pengar? utan tvekan.

Maryhe skrev 2011-07-15 10:42:56 följande:
    Antaglien PICSI eller motsvarande märke... Bra Linné kliniken!
    Skrattande plutten som växer i min mage nu är tillverkad där! Dock körde de vanligt IVF på oss och då valde den bästa spermie sig själv får man ju hoppas och det är jag glad för idag. Dessutom höll de inte med om att det var min trånga äggledare som var orsaken till vår barnlöshet och trodde på gubbens bidrag, dock fick vi ingen annan förklaring av dem ändå.
  • turlid70
    callimero skrev 2011-07-15 10:47:02 följande:
    Denna procedur tror jag dock är standard på alla kliniker då man väljer ut spermier till ICSI? Vet att min mans spermier ej klarade att simma i medium vilket är lösningen de hamnar i.
    Jaha, det visste jag inte, men tror inte att KS gjorde det för att det har dem inte sagt något om. Just då litade vi på läkarna att dem vet vad dem gör, men det är så mycket dem behöver lära sig vet man nu.
  • turlid70
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-07-17 12:48:38 följande:
    okej.. då ska jag nog följa det och testa i kväll igen...
    Ja gör det, för det har jag gjort ofta och tycker det funkar ganska bra med billiga stickor, men vill alltid bekräfta med digitala. tidigare körde jag bara digitala och det vart vansinigt dyrt, tills jag kom på det andra sättet. Lycka till!
  • turlid70

AnnaLinn, beklagar minuset Gråter, det är så trist och ledsamt att uppleva det igen. Många varma kramar till dig vännen.

• turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-07-17 18:20:46 följande:
    Du som har testat med båda samtidigt; har du märkt något om att stickorna ger omslag tidigare än de digitala testen? Jag har fått den känslan; men är ju nybörjare med stickorna så jag har inte hunnit stämma av själv.
    Det tycker jag också. Du tittar ju på stickan direkt, medans glada gubben tar alltid tid på sig att tänka. När äl närmar sig så dyker teststrecket inom 20-30 sek, om senare än 1 min tror jag inte på det. Fick alltid bekräftad med digital när jag misstänkte på den billiga. Därför tycker jag att dem funkar ganska bra men i början var det supersvårt att bedöma, men träning ger färdighet som bekant.
  • turlid70
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-07-17 19:53:39 följande:
    TACK tjejer... jag tog ett ägglossningstest till nyss... digitalt.. och döm om min förvåning när en glad gubbe ploppar upp

Så i kväll blir det lite press på gubben, vi laddar upp med chips och del två av Alien (vi såg ettan häromkvällen).. kanske inte bästa uppladdningen för sex, men vi har ju inte heller "sex" när vi ska försöka bli gravida utan det är "runk i kaffekopp" som gäller *S*

PS.. inte bara glad gubbe på testet...gubben såg rätt glad- om än lite stressad- ut
    Grattis och lycka till ikväll!

Jag fick också glad gubbe idag, hittade en grav teststicka som såg ut precis som äl sticka, så jag stoppade den i avläsaren och testade, blev så sugen på att gravtesta. Visst dök det upp en gladgudde trots att strecken var rosa och det som var teststreck, var riktigt starkt när jag drog ut stickan, det var kul Skrattande.
  • turlid70

Kommer från KUB, vi fick låg risk för DS men hög risk för trisomi 13 & 18, är så ledsen Gråter. Det blir FVP om 3 veckor, det eviga ovetande och oro igen i 4 veckor. Kunde göra MKP redan på onsdag men nu läste jag på att det ger större risk för MF. Kliniken säger att dem har samma MF risk på båda, men jag tror inte på alla dessa läkare som bara gör sitt jobb och inte visar någon extra omtanke. Fick ingen bra förklaring om vad allt innebär, hon sa inte ens i vilken vecka jag var idag. Själv glömde jag fråga då hon sa hög risk, var inte så påläst kände jag och kunde inte ställa några frågor och läkarna säger ju inte mer det dem absolut måste. Är så arg Skrikandes på all denna nonchalans hos läkarna. Sen ringde kliniken och ville boka om tiden för MKP då sa jag att vi vill göra FVP istället och då framgick det att jag var i vecka 11+6 enligt mätningar idag (annars i v12+3 enligt tidigare debömning). Varför fick vi inte veta det då vi var där och alla mätningar hon gjorde på bebisen sa hon inte ett ord om heller. Fy fan vad jag är less på det här. Det går bara inte lita på läkarna, känner jag, trots att det är just det man vill.

Annars sa hon att allting såg mycket bra ut, bebisen viftade med armar och ben och hjärtat slog så fint. Nackspalten var på max 2,4 mm vad vi hann se när hon mätte, vilket är mycket bra, men mina blodprover drog upp risken för trisomi 13 och 18 som sagt.

• turlid70

Ja, 1:22 för det och 1:2000 för DS. Fattar inte hur kan det skilja så mycket. Om bebisen har trisomi 13 & 18 kommer den inte överleva över huvud taget och dör antingen i magen eller strax efter födseln, men jag kan inte vänta i 6 månader för att föda ett dödsdömt barn känner jag, därför gör vi FVP.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?