Fjällsippan skrev 2011-12-20 23:56:13 följande:
Ego: jag har inte så mycket att rapportera från sänghalmsträsket - hade ägglossning i helgen och hoppet på ett mirakel tycks aldrig överge mig
![](http://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
! Funderar mycket fram och tillbaka på om det ska bli en ny IVF och i så fall hur jag ska finansiera den. Idag har jag varit på en "vanlig" gynkoll (cellprov och ditten och datten). Han tog upp något som jag tyckte var intressant i fråga om Pergotime (vi pratade om hur man lyckas bli gravid på hemmaplan); och han hade märkt att många kvinnor inte blir gravida under kuren (ofta p g a slemhinnan påverkas negativt av Pergon), däremot tyckte han sig ha sett ett mönster att det kan finnas förbättrade chanser till graviditet i efterkommande menscykel efter en Pergobehandling. Jag tänkte förstås på dig, Enya, eftersom det var så ditt upplägg blev inför din lyckade IVF. Kanske en månads Pergokur kan gynna både IVF-resultat och hemmaförsök. Intressant, i så fall.
Precis, så blev det ju faktiskt för mig. Helt oplanerat men Ludmila tyckte definitivt att jag skulle köra med en månads pergo innan IVF:n, MEN för att ha större chans den månaden (PERGO månaden alltså).
När jag sedan körde igång IVF nr 10 månaden efter Pergon så såg vi direkt på första VUL på sprutdag 8 att det var definitiv skillnad i respons hos äggblåsorna. Fler och mycket mer jämnt stimulerade. Förut har jag alltid haft 1-2 ledande större blåsor på varje stock och nu var det 5-6 jämnstora på varje stock.
Läkaren i Solna gapade och sa oj oj oj vilken skillnad. När jag sedan gjorde sista VUL på CFC dagarna innan äggplock så reagerade Svend likadant så det var verkligen markant skillnad.
Slump eller ej det vet jag inte men om din läkare Fjällis noterat en boosteffekt månaden efter Pergo så passar jag ju definitivt in där