Jag har fördjupat mig en hel del i sköldkörtelproblematiken och vet idag att det är ett större fertilitetsproblem än vad svenska IVF-läkare vill erkänna. Det finns massor med avhandlingar och vetenskapliga rapporter som visar sambandet mellan särskilt underfunktion & infertilitet. Jag är med i ett par slutna grupper och håller kontakt med forskare för att få mer information. Nu vet jag att värdena kan visa felaktiga svar, jag vet att värdena kan vara dåliga även om blodproverna inte säger det och den allmänna okunskapen kring T3/T4 och binjurarnas involvering är stor. Dessutom kan TSH svaja ordentligt, särskilt under våra tuffa hormonbehandlingar, vilket kan göra att man ligger utanför ramarna för graviditetsmöjligheter. Nu är det självmedicinering som gäller! Mitt TSH har gått från +50 till 0,10. Det finns även naturligt T4 att ta som jag ska be min läkare om, eftersom Levaxin kan luras. Tradig läsning, eller hur
Ang åldersgränsen så har jag förstått att det är individuellt, har man bra värden som Inanna så är möjligheten att få fortsätta stor. Det finns även 30-åringar med mycket sämre värden som man anser att det kanske inte är lönt att fortsätta. Annars kan du också rekommendera din väninna att söka sig utomlands som inte är lika trångsynta som svenska kliniker, som ofta hänger upp sig på en siffra istället för individen...