• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Söte79 skrev 2011-10-31 09:47:44 följande:
    Usch vilken dag idag... 5 stick i magen, massor av tabletter. Jag mår illa och kräker... Fy bubblan för detta ibland. :0( Ska försöka få tag i min healer, hon är såå otroligt duktig när jag mår så här. Dessa dagar vill jag bara lägga ner allting... Men skam den som ger sig... Är väll det dom säger..
    Usch vad tungt, Söte, att du mår så dåligt. Hoppas att du får tag i din healer, och att hon kan balansera dig. Stor kram!
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-10-31 10:10:27 följande:
    Hej alla! Tack för era hälsningar och ert stöd! Jag befinner mig i en svår livskris men ska ändå starta min fjärde behandling ikväll. Det blir Gonal-F som de tidigare 3 gångerna och med hästdosen 325 IE för att försöka få fart på mina blåsor. Jag har också börjat med Inofolic sen igår. Eftersom detta förmodligen blir sista färskförsöket hoppas jag på så bra resultat som möjligt.
    Käraste InannaHjärta - så tungt att befinna sig i livskris mitt i allt kämpande! Stor kram! När det gäller behandlingen så tror jag att det är bra att ni väljer Gonal-F som bevisat kan resultera i en graviditet. Hoppas så innerligt att du får ett plus som stannar den här gången. Jag tror på dig! 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-10-31 10:41:48 följande:
    Fjällsippan - Lycka till med dubbelruvning! Hoppas detta blir lyckosamt! Kram Glad
    Tack vännen !
  • Fjällsippan
    månljus skrev 2011-10-31 22:22:37 följande:
    Hej
    är själv snart 44 och planen är att försöka med ivf i köpenhamn men då jag lyckats få tag på gynekolog för ultraljud så kom förstås inte mensen som den skulle! Väntade i två veckor på den och så kom bara lite mens, mer blodiga flytningar, men har nu haft det i drygt tre veckor!!  Det var så mycket stress med att lyckas få någon att ta proverna, vänta på svar och sedan ordna med gynekolog (finns bara en privat på min ort!), så kanske det är anledningen till strulet. Dock är jag ju förstås rädd för att det precis nu blir för sent.... men mina hormonvärden var normala så sent som i slutet av augusti och min äggreserv 0.31 som förväntat för min ålder.

Någon som har erfarenhet av liknande strul?  Kan det ordna till sig...
    Välkommen till oss!

Det är lång tid att småblöda i 3 veckor, så om jag vore du så skulle jag försöka få till en undersökning och kolla upp om det kanske är någon cysta eller dyl som ligger och stör menscykeln. Är det på CFC i Köpenhamn som du ska göra försöket?  
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-11-01 07:38:27 följande:
    Kalimero, Fjällis & Myran: hur har ni det våra ruvare..?!
    Tackar som frågar ! RD 4 idag; och det är i dagarna som implantationen SKA påbörjas. Nu börjar Ovitrellen fasas ut helt; och jag hoppas så innerligt att mitt egna hCg avlöser lydigt de närmsta dagarna.

kalimero: jag drömde en vansinnig dröm om oss, måste berätta kort. Du och jag var i Japan då vi hade luskat reda på en ny metod där man räddade embryon under tidig ruvning genom att spruta in ett näringspreparat i livmodern (ja, visst låter det fantastiskt!). Vi var mycket förväntansfulla, men för att hålla nere kostnaden för denna dyrbara behandling hade vi gått med på att dela hotellrum med en japan. Det sista som hände i drömmen var att vi låg i en dubbelsäng med en jättesur man emellan oss; och vi fick ett sådant hysteriskt skrattanfall att jag vaknade. Som ni hör så är fertilitetsbehandlingar djupt integrerade i mitt undermedvetna då jag t o m drömmer konstruktiva drömmar om eventuella framtida lösningar
  • Fjällsippan
    Söte79 skrev 2011-10-31 12:01:19 följande:
    Tack Fjällsippan! Ja, jag ska dit i kväll 20.30... Mår jätte taskigt idag.. Det konstiga är att mina tårar rinner utan att jag gråter?? Har aldrig varit med om liknande.. Tack för tankarna!
    Hur mår du idag?
  • Fjällsippan
    tjorven01 skrev 2011-10-31 17:17:29 följande:
    Fjällis svarar gärna på frågor.
    Men vi kan säga så här visst har vi bytt både metod dos och medicin denna gång.
    Kanske var det för hög dos som gav mig så få blåsor men frågan är om de verkligen gett fler vid lägre dos.
    Sedan körde vi ju långa metoden som inte brukat ge mig särskilt fina ägg. Däremot har det aldrig varit 50% omogna ägg tidigare så det kan ju bero på att de plockade dem för tidigt. De har brukat vänta längre innan ÄP på cvl då jag inte alls fått så många omogna.

Men anledningen till att jag misstänker immunbeh är LIT behandlingen. Eftersom det vid vår förra ivf helt plötsligt blev bara 4ägg brukade alltid bli minst 8 med samma dos, medicin och protokoll. Dessutom att det var FEL på ALLA ägg. Tidigare hade jag aldrig haft ett enda multinukleärt ägg.
    Därav min misstanke om att min kropp kanske inte uppskattade min mans vita blodkroppar.
    Har relativt normal kroppsbyggnad 57kg till 161 cm har alltid vägt ca samma och alltid haft ovitrelle.
    Nåja det är vad det är annars blir det nya tag efter jul.

Jag håller verkligen alla mina tummar för lyckad ruvning hos dig.
    Det är klart att du ska bli gravid. Så är det bara!!!!!

Inanna mina tankar till dig.
    Hoppas du snart börjar må bättre.
    Tack för pepp, TjorvenHjärta! Det lär behövas med min långa och skumma IVF-historia (där jag tror att det döljer sig immunologiska hinder)

Har du ställt frågan till Alan Beer-institutet om samband mellan multinukleära ägg och LIT? Man tycker ju rimligtvis att dom borde ha koll. Jag försökte läsa runt på nätet kring multinukleära ägg, men hade svårt att hitta något lättillgängligt. Hur såg ditt embryo ut den här gången; hade den också fler "kärnor"? 
  • Fjällsippan
    No Ka Oi skrev 2011-10-31 21:49:00 följande:
    Fjällsippan, jag är så imponerad av alla dina försök! Att du har orkat! Jag håller tummarna stenhårt för embryo nr 27 och 28!!  
    Jag säger som Inanna gjorde för några inlägg sedan; det är behandlingarna som har hållt mig flytande. De största och jobbigaste krascherna hade jag efter de 3 första misslyckade återföringarna. Allting kändes totalt hopplöst eftersom det gick upp för mig att det fanns en risk att inte ens IVF'er skulle göra mig gravid. Sedan hände något; delvis tog en autopilot vid som styrde projektet "bli-med-barn" frenetiskt framåt, och sedan sökte jag stöd på FL. Utan mina vänner här på FL hade jag aldrig orkatHjärta!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-11-01 14:40:17 följande:
    Detta måste vara det känsligaste ämnet här på FL, inget kan väl få igång tjejer som detta...! Tack för att du tar upp det med den ton du gör, det är faktiskt intressant att diskutera utan att folk får horn i pannan... {#emotions_dlg.djavulsk} Jag antar att anledningen att folk får det är att förutom att det är tungt nog att bära att man inte lyckas bli gravid så vill man inte känna skuld över att det kanske är för att man stressar. Det behöver det inte heller vara.

Först och främst ska man nog definiera stress, det är stor skillnad på att ha en lång to-do-lista, att vara stressad eller stressa upp sig. Det är synd att ordet är så negativt laddat! Jag tillhör dem som gillar att ha mycket att göra, min tillvaro kan verka stressig men för mig är det stimulans. Jag kan visst vara stressad men det är inte mental stress. Tjejerna som går igång på detta laddade ämne har ofta som argument att i så fall skulle det inte födas barn i krigzoner, en sanning med modifikation eftersom hela länder inte kan dö ut (nativitet/mortalitet), kortisolnivåerna inte stiger hos alla pga situationen samt att vi de facto inte vet hur många som inte lyckas bli gravida där... Dessutom brukar de hävda att för att stress ska påverka, så ska man vara så stressad att cykeln blir rubbad och att mens/ÄL uteblir. Såklart är det så men det stämmer inte riktigt heller helt eftersom det inte behöver märkas. 

Så vad det handlar om är lite kort hormonlära, here we go. Kortisol är ett steroidhormon eller ett antiinflammatoriskt hormon som frisätts från binjurarna när vi är stressade och fungerar som ett aktiviteteshöjande hormon. Förutom att det gör oss starkare tillfälligt, så blockerar det östrogen och minskar därmed vår fertilitet samt den skyddande effekt som östrogen har.  En del av oss kan märka att man får eksem, psoriasis & allergier under stressiga perioder, ett jämnt kortisolvärde har en viktig antiinflammatorisk effekt, för att balansera inflammatoriska angrepp. Kortisol styr överhuvudtaget otroligt mycket i kroppen och brist ökar autoimmuna reaktioner, minskar blodsocker & cellskydd, glukosbildning i lever, kaliumnivåer osv. Av denna anledning testas kortisol alltid i samband med sköldkörteln/tsh, eftersom det samverkar med thyriodeahormonerna. Här kommer vi då också osökt in på vikt eftersom kortisolnivåerna även kan vara relaterade till vikten Flört.

Ja, blabla, hoppas budskapet framgick något sånär! Slutsatsen är att man kan ha förändrade kortisolvärden utan att egentligen känna av det men det påverkar tyvärr fertiliteten. Väldigt höga/låga kortisolvärden ger symptom, ofta i form av trötthet & depression. Om det är detta folk menar med stress så ja, i så fall påverkar det. Men man kan alltså heller inte bara säga att stress=mycket att göra, inverkar, det behöver det inte alls. Så nästa person som säger något om stress/fertilitet till dig kan du fråga om de kan sin hormonlära Flört
    Tack för bra svar, några frågor bubblade upp: hur påverkar kortisonpreparat (ex Prednisolon) kortisolvärdet? Jag upplever som jag får kortisolpåslag (är superspeedad) av Preden. Och jag tror aldrig man har tagit mitt kortisolvärde i samband med TSH't...!?! Och hur relaterar vikten till kortisolnivåerna (som jag har nämnt tidigare i tråden så är jag en smalis med svårigheter att gå upp vikt)? 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?