Zinfandel skrev 2011-11-01 14:40:17 följande:
Detta måste vara det känsligaste ämnet här på FL, inget kan väl få igång tjejer som detta...! Tack för att du tar upp det med den ton du gör, det är faktiskt intressant att diskutera utan att folk får horn i pannan...
Jag antar att anledningen att folk får det är att förutom att det är tungt nog att bära att man inte lyckas bli gravid så vill man inte känna skuld över att det kanske är för att man stressar. Det behöver det inte heller vara.
Först och främst ska man nog definiera stress, det är stor skillnad på att ha en lång to-do-lista, att vara stressad eller stressa upp sig. Det är synd att ordet är så negativt laddat! Jag tillhör dem som gillar att ha mycket att göra, min tillvaro kan verka stressig men för mig är det stimulans. Jag kan visst vara stressad men det är inte mental stress. Tjejerna som går igång på detta laddade ämne har ofta som argument att i så fall skulle det inte födas barn i krigzoner, en sanning med modifikation eftersom hela länder inte kan dö ut (nativitet/mortalitet), kortisolnivåerna inte stiger hos alla pga situationen samt att vi de facto inte vet hur många som inte lyckas bli gravida där... Dessutom brukar de hävda att för att stress ska påverka, så ska man vara så stressad att cykeln blir rubbad och att mens/ÄL uteblir. Såklart är det så men det stämmer inte riktigt heller helt eftersom det inte behöver märkas.
Så vad det handlar om är lite kort hormonlära, here we go. Kortisol är ett steroidhormon eller ett antiinflammatoriskt hormon som frisätts från binjurarna när vi är stressade och fungerar som ett aktiviteteshöjande hormon. Förutom att det gör oss starkare tillfälligt, så blockerar det östrogen och minskar därmed vår fertilitet samt den skyddande effekt som östrogen har. En del av oss kan märka att man får eksem, psoriasis & allergier under stressiga perioder, ett jämnt kortisolvärde har en viktig antiinflammatorisk effekt, för att balansera inflammatoriska angrepp. Kortisol styr överhuvudtaget otroligt mycket i kroppen och brist ökar autoimmuna reaktioner, minskar blodsocker & cellskydd, glukosbildning i lever, kaliumnivåer osv. Av denna anledning testas kortisol alltid i samband med sköldkörteln/tsh, eftersom det samverkar med thyriodeahormonerna. Här kommer vi då också osökt in på vikt eftersom kortisolnivåerna även kan vara relaterade till vikten
.
Ja, blabla, hoppas budskapet framgick något sånär! Slutsatsen är att man kan ha förändrade kortisolvärden utan att egentligen känna av det men det påverkar tyvärr fertiliteten. Väldigt höga/låga kortisolvärden ger symptom, ofta i form av trötthet & depression. Om det är detta folk menar med stress så ja, i så fall påverkar det. Men man kan alltså heller inte bara säga att stress=mycket att göra, inverkar, det behöver det inte alls. Så nästa person som säger något om stress/fertilitet till dig kan du fråga om de kan sin hormonlära
Tack för bra svar, några frågor bubblade upp: hur påverkar kortisonpreparat (ex Prednisolon) kortisolvärdet? Jag upplever som jag får kortisolpåslag (är superspeedad) av Preden. Och jag tror aldrig man har tagit mitt kortisolvärde i samband med TSH't...!?! Och hur relaterar vikten till kortisolnivåerna (som jag har nämnt tidigare i tråden så är jag en smalis med svårigheter att gå upp vikt)?