• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Finafina jag började på et dagen så jag tog kortison bara för att dämpa immunförsvaret just då.

Tack för grattis! Känns fantastiskt och smått otroligt att det lyckades till slut efter 10 fulla IVF. Jag har mått bra i 28 veckor än så länge. Spydde i och för sig de 19 första men det gjorde jag så gärna så...

• Enya70

Hej Myran ja det var Svend på CFC som ordinerade kortisonet men först efter några misslyckade försök. Började också med lägre doser två gånger innan jag fick den med 16 mg i 3 dagar då det lyckades.

Jag började ta 16 mg på ET dagen och i 2 dagar till. Sedan 8 mg i två dagar och sen 5 mg om dagen fram till TD. Inget alls innan ET alltså men det kan man förstås göra oxå.

Finfina ja visst är det fantastiskt att det lyckades till slut. Gjorde 4 landstingsfinansierade IVF på Ackis i Uppsala som gick uselt. Vk fick det 4 som extra för stimuleringen på 1a var för dålig. På de försöken hann jag testa igenom Puregon, Menopur och Fostimon och både långa och korta protokollet. Det gick riktigt dåligt. Bara ett fint ägg på 4 försök.

Så vi bytte till CFC där jag alla 6 gånger haft 375 ur Gonal F och långa protokollet men Svend har laborerat med att dra stimuleringen extra många dagar (har sprutat i 11-13 dagar(!)) samt lagt till Trombyl och Medrol efter hand. Jag plussade faktiskt på 2a försöket i Danmark (6e totalt) men fick missfall i vecka 8. Efter det var det som om något i
    Min kropp plötsligt fick extra fart och liksom fattade hur det ska gå till för jag gick från 2-4 ägg ut per IVF till 8-11 ägg ut de 4 gångerna efter missfallet.

Jag har inte ändrat ngt annat i kosten el så. Jag har gått på akupunktur hela tiden och speciellt Vicky på CFC kan jag rekommendera varmt för det.

I juni innan det 10 lyckade försöket i augusti 2011 gich jag igenom Ludmilas BV antibiotikakur med efterföljande fridkvårdsbehandling och en m

• Enya70

Aj där åkte det iväg lite fort

Och en månad på Pergotime gör att maxa hemmachanserna. Det finns läkare som säger att man månaden efter en Pergotime behandling har större chanser att lyckas

Stort lycka till nu Finafina och ta god hand om CFC och Svend åt mig

• Enya70

Tuvalina ja jag hade ont mer eller mindre hela tiden och riktigt mycket ont då och då. Satt i soffan en kväll och såg på TV och var tvungen att krypa ihop i fosterställning. Det började ca 5-6 dagar efter ET och fortsatte fram till v 6-7 någonting. Tycker det verkar hoppfullt för dig...

• Enya70
    kattenizze skrev 2012-02-23 13:00:31 följande:
    Enya: en fråga som du såklart inte behöver svara på, men hur känner du inför ev syskonförsök? En helknasig fråga egentligen eftersom du inte ens fått ert första barn, men tänker du något på det? Eller är ni nöjda som det är?
    Knasig ja Flört men fyller man 42 i september som jag så är det klart att vi redan tänkt på det.
    Och planen är faktiskt att försöka hinna adoptera Solig. Är ju inte direkt jättesugen att köra fler IVF faktiskt, men man vet aldrig jag kan ändra mig igen... Men som det ser ut nu så hoppas vi hinna med en adoption. Kanske en liten parvel från Madagaskar Drömmer
  • Enya70

{#emotions_dlg.flower}Fjällis snälla har du lust att kopiera in din beskrivning av Ludmilas kur igen??? Jag kan den inte i huvudet och jag är säker på att du använt copy paste på den minst 100 gånger redan Skrattande

Finafina - jag låg på Svend om vad vi kunde göra annorlunda inför varje gång men att dra stimuleringen extra länge var helt hans förslag. Medrol och Trombyl brukar Svend ta till efter några gånger men det var också jag som tjatade om det Flört. Tror jag körde dem IVF 7-10 i ökande dos (Medrolen) varje gång.

Ja jag sänder tacksamhetstankar till Svend och CFC varje dag. Tack och lov för dem Hjärta

Jag gick även på akupunktur hemma i Uppsala på lite olika ställen. Hittade aldrig ngn som var lika duktig som Vicky här dock. De första försöken åt jag kinesiska örter men jag skippade dem helt sedan faktiskt. Gillar inte när man inte har en aning om vad man får i sig...

Hoppas verkligen att det ska gå vägen för dig nu snart. Kramar

• Enya70

Medrol är kortison ja

Trombyl tar man för att det förtunnar blodet lite och kan också hjälpa till med inplanteringen av embryot samt om man har haft tidigare missfall kan det hjälpa till att förebygga dessa

Ludmilas kur tar man för bakteriell vaginos BV som sägs försämra miljön för embryot att vilja stanna kvar. BV behöver inte alls ge några symptom som de flesta av våra vanliga gyn säger om man frågar dom. Och kuren ska köras innan en IVF. Maryhe i Italien får inte ens göra nya IVF utan att eventuell BV är behandlad.

Ja Zin, nu får du skynda på med hemsidan Flört

• Enya70

Zin - jag kommer att tänka på dig på onsdag och hoppas allt går väl för dig!
    Du är en urkraftskvinna som det kommer att gå bra för, så det så!
    Kram Hjärta

• Enya70
    Lillstoran skrev 2012-02-28 09:24:02 följande:
    Om man blir gravid naturligt så kan det ta flera veckor över tiden innan ett graviditetstest ger utslag. Har en kompis som fick mens som vanligt, tiden gick och hon började känna att något var fel. Hon var nästan framme i v. 12 innan de upptäckte att hon var gravid. Ett första ultraljud gör de i v. 11 och då upptäcker man ju tvillingarna men innan kan man vara helt ovetandes. Får man en blödning så tror man ju att det är mensen som kommer sent eller ett missfall, men det är ju inte ens säkert att man vet om graviditeten. Därav min fråga.
    Efter plus vid IVF så gör man alltid ett vaginalt ultraljud i v.7 redan där man tittar var embryot satt sig fast samt om det är ett eller flera
  • Enya70
    Lillstoran skrev 2012-02-28 16:48:07 följande:
    Det var intressant att höra! Det känns bra att hinna med i vart fall 1 landstingsfinansierat försök, för att få en uppfattning om det ö h t är genomförbart m h t biverkningar, äggplockning, samt hur jag svarar på behandlingen.

Jag har läst att på Huddinge avråder de, man får nte göra fler försök om läkarna inte tror på realistiska chanser. Det är ett läkarbeslut som man inte får bestämma själv.

Får meddela när jag träffat läkaren den 12 mars, vad de säger om min ålder, provresultat, chansen att lyckas etc. Sedan är allt inte skrivet i sten. De är nog rätt så ärliga om jag förstått saken rätt.  
    Och, inte att förglömma du kan alltid få en "second opinion" någon annanstans av någon annan läkare!!!

Är det något vi härinne har erfarenhet av så är det att läkarna tänker väldigt väldigt olika kring detta.
    Jag blev tex själv avrådd helt från fortsatta försök av läkarna på Ackis i Uppsala. Medan läkarna på CFC i Köpenhamn sa att jag har minsann rimliga chanser att lyckas och med magen i vädret i v.30 nu så får man ju hålla med om att de hade rätt och läkarna på Ackis fel...
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?