• Sunseed

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-03-05 10:42:40 följande:
    Deffinitivt känns det så ibland, trots att det inte syns utanpå än! Skrattande Skrattande
  • Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-03-05 10:56:12 följande:
    Jag har aldrig känt mig gammal på något sätt förrän jag hoppade in i IVF-svängen! Det har inte direkt varit en självförtroendehöjande resa heller! Från att nyligen blivit sedd som en ungdom är jag numera en gammal kärring i omgivningens ögon! Allt från läkare som säger att åldern är misslyckandefaktor nummer ett  till arbetskamrater som blir chockade när de får veta att någon så gammal som jag ens tänker försöka bli gravid! Inte direkt uppmuntande men det är bara att bita ihop och kämpa vidare!

Ursäkta en gnälltant så här på lördag förmiddag! Kanske dax att köpa den där rullatorn men då ska den vara i rockig svart design med metallnitar på handtagen!
    IVF-resan är kanske inte det roligaste man kan gå igenom och åtminstone jag känner att jag är extra känslig och verkligen behöver stöttning. Kommentarer från omgivningen är något som verkligen kan ställa till det. Nu har jag haft tur och sluppit mycket, men jag förstår precis hur du känner det. Vad hände liksom? Ena stunden ung, frisk, fräsch och glad - andra stunden skitgammal? Över en natt?

Äsch, vi samlar ihop våra rullatorer, sätter på nitar och gör stan så får folk tycka bäst dom vill. 

• Sunseed
    Zinfandel skrev 2011-03-05 21:59:51 följande:
    Åhhh Oceanney, vad underbart! Grattis till lilla Emma {#emotions_dlg.flower}!! Vi andra kommer efter med fler IVF-barn snart SkrattandeKyss
    GRATTIS. Så roligt med positiva besked!
  • Sunseed

Snösport m f.:
    Mage = JA! 9 kilos uppgång på nolltid här som verkar ha satt sig runt mage, höfter och lår (sabla hormoner) men nu kör jag stenhård diet och träning. Kilona ska bort innan FET i maj och jag ska gå på aku-behandlingar och bara må bra. Jag har hållit vikten bra tidigare, så detta var en högst irriterande effekt. Om man hade fått en bebis så hade man kanske tolererat det lite bättre, men själva tanken på att man har krossat kroppen samtidigt som det inte gav något - den tanken måste jag stoppa upp på en hylla för att inte bli galen. Skrattande

Om jag ska ruva framöver så vill jag vara i form och inte känna mig som en hundraårig rullatortant när jag springer i trapphuset på jobbet.

• Sunseed
    Snösport skrev 2011-03-07 10:39:09 följande:
    Sunseed: ha ha ha rollatortant    Pappa som inte är hälsofreak som jag åt pulver "extravaganca" och rasade jättemycket...ljög för sej själv gjorde han också då han inte var nyttiigare men kilona trillade ändå. Du kan ju testa ngt sådant om du planerar att inte göra det under en lång tid utan att sedan äta och leva sunt eller bättre.
    Japp, jag kommer att köra pulver, ren diet i 1-2 veckor och sedan infasning på tallriksmodell igen (öka antalet måltider per dag sakta men säkert). Jag har gjort detta en gång tidigare i mitt liv och då gick det kanon (allt handlar ju om att ha rätt kost när det är klart) och jag höll vikten efteråt. Jag håller vikten normalt sett - men alla behandlingar har gjort att jag håller vikten på fel nivå just nu. Solig

Samtidigt ökar jag tiden på mina dagliga promenader och så har jag kört igång med ett träningspass varannan dag med min gymboll. Även om jag känner mig som en flodhäst just nu när jag skumpar runt på den så blir det bra så småningom. 
  • Sunseed

En fråga som jag inte fick svar på i en annan tråd:

Är det vanligt att man inte får Ägglossning efter en IVF-behandling?
    Jag har klockren ÄL och vet exakt på dagen när jag har den. Denna månad (efter misslyckad IVF) har jag inte haft någon alls. Gråter Jag hoppas att ni kommer att säga att det är normalt - för jag har haft en klockren cykel (på dagen) och vill inte ha förlorat den. 

• Sunseed
    Fjällsippan skrev 2011-03-07 11:06:52 följande:
    Sunseed: ÄL brukar dyka upp även efter misslyckad IVF, men som kliniken sa till mig så kan den kan vara svår att "hitta" eftersom den kan tidigarelagd eller ordentligt förskjuten. Det går liksom inte att räkna från den första blödningsdagen och framåt, utan progesteronet kan styra om dagarna hit och dit.  

Boe; välkommen hit
    Okej! Hav hopp med andra ord. Skrattande
    Tack! Det kan ju vara skönt att veta att den troligen finns kvar om vi nu ska köra hemmaförsök fram tills i maj. 
  • Sunseed
    pp08 skrev 2011-03-07 11:10:56 följande:
    Sunseed: precis som fjällsippan säger har hormonerna stökat till ordentligt och ibland kan ÄL komma så tidigt att man knappt tror att mensen är avslutat. Så var det i mitt fall, knappast slutat blöda efter tidig MF och då fick jag redan ÄL flytningar och utslag på ÄL test. Kan vara så enligt BM på kliniken när jag frågade henne.

Det är väl därför att de vill helst att man har 1 vanlig mens emellan behandlingarna, så att kroppen hamnar i rätt fas igen.
    Det känns tryggt att veta. Jag blev lite fundersam när det som fungerat hela tiden inte längre verkar i fas. Inte så konstigt i och för sig med tanke på medicineringen, men jag ville bara förvissa mig om att fler har upplevt liknande.
    Spears skrev 2011-03-07 11:34:25 följande:
    fHej! Fick du mens igen 14 dar efter MF blödningarna då?
    Den blödning jag fick var dag 25 (jag får alltid mens var 25:e dag). Ska man blöda igen 14 dagar efter det alltså? I så fall har jag inte blödit. Jag har tagit för givet att nästa gång åter igen är efter 25 dagar. Då är det ännu mer kasst än jag trodde eftersom jag i så fall borde ha blödit igen  nu?
  • Sunseed
    Snösport skrev 2011-03-07 11:17:44 följande:
    Sunseed: jag kör ÄL-monitor testar från dag 6 och jag har inte alltid ÄL efter IVF.....men mensen brukar ändå komma rätt dag i cykeln och sedan fortsätta normalt igen.
    Låter som du har bra tänk med boll och promenader, jag hade gått på lite hårdare träning också fram till FET om jag var du. Träning där svetten lackar Något som du tycker är kul givetvis, jogga med hundaren i djupsnö...lär ju bli varmt ganska snabbt och hålla på i 20-30 minuter!
    Hur ofta svett-träning, varannan dag eller så? Jag har strikta regler från smärtrehab att inte köra för enahanda eller ryggelaka träningsformer, men lite svettningar kan jag tänka mig att lägga till. Dessvärre är djupsnö ungefär det värsta jag kan ta mig för för ländryggen nu när det inte längre är pudersnö (det är ju onekligen fruktansvärt ojämnt underlag och jag knäcker lätt  till ett ryggskott om jag har otur). Andra svett-tips emottages tacksamt. 
  • Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-03-07 13:47:40 följande:
    Hej alla!  EGO-udate: Jag kan skriva under på konstig kropp för första gången i mitt liv förutom kraftigt ökad vikt efter alla hormonsprutor för ett år sen. Efter missfallet i november har jag haft två menscykler på bara 28 dagar (har normalt 29-31) och mindre värk än vanligt (brukar ha mycket mensvärk, det kan variera i antal dagar och intensitet men alltid värk )men det gjorde mig inte så orolig som imorse när jag fick mens redan på rekordtidiga CD 26 och mensvärk igen. Hoppas verkligen inte att jag börjat få kortare menscykler nu bara för att jag är 42 och tänk om detta betyder att min äggreserv minskat. Hoppas allt jag kan att det bara var en tillfällig knascykel! Nu är jag jätteorolig för hur behandlingen ska gå. Jag ska börja med sprutorna på onsdag och spruta i fem dagar innan det är dax för VUL. Vill ju inte att min läkare ska få rätt i att det nästan är omöjligt för en 42-åring att bli gravid Skrikandes!
    Jag har haft cykler om 25 dagar i flera år och mina ägg var finfina och jag fick flera stycken som var högpoängare. Det är säkert bara den här jäkla IVF:en som ställer till det. Förhoppningsvis är det bara en knascykel så att du snart är inne i din fas igen.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?