• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Sushi och Zin: tack för Era tankar och råd om kostenHjärta. Jag är, som sagt, supergröngöling på det här med dieter. Jag håller med dig, Sushi, i dina tankar om tallriksmodellen men känner ändå att jag vill lära mig mer om min kropps relation/reaktion till/på det jag äter. Zin; har påbörjat att ställa diagnosen, och det är en aning förvirrande. Exempelvis har jag nästan inga "ja" på njurarna (jag har alltid trott att det är min svaghet); däremot verkar min mjälte vara i megaobalans. Jag har inte börjat läsa om kostråden ännu, men återkommer säkert med frågor igen.

• Fjällsippan

Vi 4: jag har fått tillbaka 2-celliga vid FET (tappat celler vid upptining), och då har man ändå gett dem någorlunda bra chans, i alla fall tillräckligt bra för att genomföra återföringen. Tycker dock att det är, som du skriver, oetiskt av läkaren att inte ge dig information om embryona vid ET. Och du borde ha fått 2 tillbaka. Här är en länk som jag brukar klicka runt i när jag letar info om embryon och kvalitet; http://www.advancedfertility.com/embryoquality.htm.
    Vet dock inte hur mycket det står om just 2-cellingar. Håller tummarna för dig! 

• Fjällsippan
    sushikatten skrev 2011-12-11 18:32:36 följande:
    EGo: Är jag inte gravid så tycker jag inte jag ska behöva mår så här. Känner mig helt slut, är jätte illamående trött  och brösten exploderar. Åhhh vad jag hoppas för man förtjänar inte att må så här annars. jag mår gärna illa om jag är gravid men finns ingenting där så är det skit rent ut sagt., Jag tar inte länge proggisar så det är ingen biverkning. 
    Men vilken vändning, sushi! Åh vad jag hoppas för dig! Jag har inte uppdatera mig i tråden de senaste dagarna, när är det dags för VUL igen?
  • Fjällsippan
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-12-11 13:35:36 följande:
    Men...jag är ju ändå på dag 11 med blankt gravtest...känns inte troligt att det skulle ändras...men jag tar väl en sen iaf....för säkerhets skull
    Usch vad tungt med blankt tjuvtest; men liksom de andra i tråden så tycker jag inte att du ska sluta med proggisarna. Fortsätter att hålla tummarna  för dig!
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2011-12-12 07:52:14 följande:
    Hönan: hur många vill du jag ska räkna upp som blivit utdömda på svenska mark pga av sina dåliga ägg, som vänt sig utomlands och som nu är gravida?! Skrattande Enya mfl, kan ni skriva lite uppmuntrande ord till Hönan!! Maryhe: berätta om dina tillskott för att förbättra resultaten! Låt dig inte slås ned av såna dåliga argument från kliniken bara för att de inte orkar göra allt för dig!!

Nu gör du så här:
    Gå till en svensk vårdcentral och få med dig en läkare på noterna. Läkaren behövs framöver. Ta gärna tsh, t4 mm.
    Begär ut dina journaler från kliniken och skicka dem till CFC i Köpenhamn. Invänta deras behandlingsförslag.
    Gå till en gyn och ta Gardnerella, Grupp B Streptokocker och myco/ureaplasma.
    Skicka eventuellt ditt blod till klinikerna i Aten eller London eller åk dit och gör en immunologisk utredning eller börja med Svends rekommendation med kortison, vilket kan räcka för IBS (laktos är inte immunologiskt). Om du väljer att testa en gång och det inte funkar så ställ dig in på immunterapi istället.
    Gör nästa IVF på CFC
    Se fram emot bebis 2012 Solig 

Om inte detta skulle funka så finns det fler alternativ, så håll ut, det kommer att fixa sig, detta är bara början!!!

Kram Hjärta
    Mycket bra direktiv, Zinfandel
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-12-12 08:46:59 följande:
    Det blev extra tungt nu med sonens önskan mitt i det hela. Men så är det ibland. I dag är jag trött (efter en extremt kraftig mens...puh, jag skulle behöva en transfusion efter varje mens....) och hoppas att CvL ska ringa, men det känns ganska okej. 
    Kram till Dig, Skytten. Jag har också en syskonlängtare här hemma och det är tungt att möta ett barns ihärdiga längtan när man är mitt uppe i sin egen process. Och numera får jag agera lillasyster eller lillebror i lekarna (han är 3 år). Han har dock flera IVF-kompisar med äldre mammor i sin vänskapskrets, där syskon inte är aktuellt. Och vi träffas ofta, så det får bli lite av hans "låtsassyskon". Jag har ju inte gett upp tanken på syskon helt, men jag tror att jag börjar närma mig något slags IVF-avslut eftersom pengarna är slut. I och för sig fick jag en släng av "jävla-anamma" igår och tänkte "jag SKA bli gravid igen". Sådana tankar attackerar med sin fulla kraft emellanåt, så vi får se om jag kan stå emot.
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2011-12-13 08:24:13 följande:
    Det här argumenterade jag med apropå autoimmunitet. Jag har klippt ut ett stycke ur en längre skrift. Intressant är det! 

Fetal mikrochimerism

Könshormoner verkar spela en viktig roll för varför kvinnor oftare än män drabbas av autoimmuna sjukdomar, men de är inte den enda orsaken. En annan orsak som nämns är närvaro av celler från foster från tidigare graviditet hos mamman, kallat fetal michrochimerism. Dessa celler kan finnas kvar hos modern i många år och, om de liknar moderns celler, förvirra immunsystemet och på sätt vara viktiga i autoimmuna sjukdomars patogenes.

Vid graviditet är det vanligt att celler förs över mellan foster och moder. Även maternell mikrochimerism förekommer (då celler förs över från moder till foster). Både män och kvinnor kan alltså ha främmande celler i kroppen men kvinnor har alltså en dubbel riskfaktor då de kan vara utsatta för både fetal och maternell mikrochimerism.

Hos patienter med autoimmuna sjukdomar som systemisk scleros, primär gallcirrhos och Sjögrens syndrom hittar man oftare främmande celler än hos kontrollgrupper vilket tyder på att dessa celler kan ha en roll i patogenesen. Fetal mikrochimerism är dock vanligt även hos friska kvinnor och man tror att migration av fetala celler under graviditeten är viktigt för att inducera och underhålla tolerans mot fostret under graviditeten. Den viktigaste faktorn som skiljer benigna och patogena FM åt är rollen hos specifika HLA (Human Leukocyte Antigen, benämningen på MHC hos människa) alleler och/eller HLA förhållandet mellan maternella och fetala celler. Normalt sett använder ju immunsystemet HLA som finns på cellytan till att skilja på kroppsegna och främmande celler och ju mer lika fostrets HLA-gener är moderns, desto svårare är det för immunsystemet att skilja dem åt och ”förvirring” kan uppstå i immunsystemet,  vilket ger en miljö som kan vara fördelaktig för uppkomst av autoimmun sjukdom.

Slutsats

Autoimmuna sjukdomars patogenes är långt ifrån helt kartlagd. Vad man vet är att det finns många riskfaktorer. Dels ärftliga faktorer där vissa HLA-alleler oftare förekommer vid autoimmuna sjukdomar, dels miljöfaktorer där tex stress ökar risken att drabbas. Även infektioner ökar risken att utveckla autoimmunitet. En ytterligare riskfaktor är uppenbarligen att vara kvinna vilket enligt tidigare resonemang skulle kunna bero på att kvinnor har två ytterligare riskfaktorer för att utveckla autoimmunitet:

Kvinnor har betydligt högre östrogenhalter under de fertila åren (de år då kvinnor oftast utvecklar autoimmuna sjukdomar). Östrogen verkar potentierande på immunförsvaret genom att minska sådan T-cells aktivitet som står för den kontrollerande delen av immunsvaret, samt att öka B-cells aktiviteten som står för antikroppsproduktionen. Detta leder till bättre resistans mot infektion men även till ökad risk för bildande av autoantikroppar och autoimmunitet. Dock har man inte kunnat se någon könsskillnad vad gäller antal bildade antikroppar vid vaccination trots att kvinnor har ett starkare immunsvar med fler bildade antikroppar mot vissa antigener.

Kvinnor som har varit gravida kan ha kvar celler från fostret i många år, fetal mikrochimerism. Mikrochimerism anses vara en riskfaktor för utvecklandet av autoimmun sjukdom vid vissa  HLA-allelsförhållanden mellan kroppsegna och främmande celler. Både män och kvinnor kan ha främmande celler från sin mor men fetal mikrochimerism är ett vanligt fenomen och kvinnor som varit gravida har alltså här ytterligare en riskfaktor.

Det här är så intressant! Du har säkert nämnt det, men minnet sviktar, har du någon autoimmun sjukdom? Jag har bestämt mig för att "följa upp" ditt samtal med CvL och boka en telefontid med dem. Det kommer inte bli aktuellt med fler försök för mig där, men jag vill ändå höra dem argumentera kring autoimmunitet. Men herregud, jag kan inte ens uttala mikrochimerism , ingick ovan text i ditt mejl? Tog du upp några andra aspekter?

Vad gäller svamp/bakterier så menade Ludmila att bindors/trosskydds plastlager kan trigga svamp/bakterier; och det blir bokstavligen en växthus därinne när man använder bindor/trosskydd. Och vi som använder skydd även vid progesteronbehandling, som dessutom gör slemhinnorna skörare, ska vara särskilt försiktiga. Jag har övergått till ekologisk bomull som skydd, lite knöligt men det funkar för mig.
  • Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-12-12 22:26:55 följande:
    Phew! Nu kan vi andas ut och tro på bebis i maj. Är sååååå glad Solig 
    Enya: jag blir varm i hjärtat av lycka när jag läser om din graviditetHjärta
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?