Skytten skrev 2011-12-13 08:24:13 följande:
Det här argumenterade jag med apropå autoimmunitet. Jag har klippt ut ett stycke ur en längre skrift. Intressant är det!
Fetal mikrochimerism
Könshormoner verkar spela en viktig roll för varför kvinnor oftare än män drabbas av autoimmuna sjukdomar, men de är inte den enda orsaken. En annan orsak som nämns är närvaro av celler från foster från tidigare graviditet hos mamman, kallat fetal michrochimerism. Dessa celler kan finnas kvar hos modern i många år och, om de liknar moderns celler, förvirra immunsystemet och på sätt vara viktiga i autoimmuna sjukdomars patogenes.
Vid graviditet är det vanligt att celler förs över mellan foster och moder. Även maternell mikrochimerism förekommer (då celler förs över från moder till foster). Både män och kvinnor kan alltså ha främmande celler i kroppen men kvinnor har alltså en dubbel riskfaktor då de kan vara utsatta för både fetal och maternell mikrochimerism.
Hos patienter med autoimmuna sjukdomar som systemisk scleros, primär gallcirrhos och Sjögrens syndrom hittar man oftare främmande celler än hos kontrollgrupper vilket tyder på att dessa celler kan ha en roll i patogenesen. Fetal mikrochimerism är dock vanligt även hos friska kvinnor och man tror att migration av fetala celler under graviditeten är viktigt för att inducera och underhålla tolerans mot fostret under graviditeten. Den viktigaste faktorn som skiljer benigna och patogena FM åt är rollen hos specifika HLA (Human Leukocyte Antigen, benämningen på MHC hos människa) alleler och/eller HLA förhållandet mellan maternella och fetala celler. Normalt sett använder ju immunsystemet HLA som finns på cellytan till att skilja på kroppsegna och främmande celler och ju mer lika fostrets HLA-gener är moderns, desto svårare är det för immunsystemet att skilja dem åt och ”förvirring” kan uppstå i immunsystemet, vilket ger en miljö som kan vara fördelaktig för uppkomst av autoimmun sjukdom.
Slutsats
Autoimmuna sjukdomars patogenes är långt ifrån helt kartlagd. Vad man vet är att det finns många riskfaktorer. Dels ärftliga faktorer där vissa HLA-alleler oftare förekommer vid autoimmuna sjukdomar, dels miljöfaktorer där tex stress ökar risken att drabbas. Även infektioner ökar risken att utveckla autoimmunitet. En ytterligare riskfaktor är uppenbarligen att vara kvinna vilket enligt tidigare resonemang skulle kunna bero på att kvinnor har två ytterligare riskfaktorer för att utveckla autoimmunitet:
Kvinnor har betydligt högre östrogenhalter under de fertila åren (de år då kvinnor oftast utvecklar autoimmuna sjukdomar). Östrogen verkar potentierande på immunförsvaret genom att minska sådan T-cells aktivitet som står för den kontrollerande delen av immunsvaret, samt att öka B-cells aktiviteten som står för antikroppsproduktionen. Detta leder till bättre resistans mot infektion men även till ökad risk för bildande av autoantikroppar och autoimmunitet. Dock har man inte kunnat se någon könsskillnad vad gäller antal bildade antikroppar vid vaccination trots att kvinnor har ett starkare immunsvar med fler bildade antikroppar mot vissa antigener.
Kvinnor som har varit gravida kan ha kvar celler från fostret i många år, fetal mikrochimerism. Mikrochimerism anses vara en riskfaktor för utvecklandet av autoimmun sjukdom vid vissa HLA-allelsförhållanden mellan kroppsegna och främmande celler. Både män och kvinnor kan ha främmande celler från sin mor men fetal mikrochimerism är ett vanligt fenomen och kvinnor som varit gravida har alltså här ytterligare en riskfaktor.
Det här är så intressant! Du har säkert nämnt det, men minnet sviktar, har du någon autoimmun sjukdom? Jag har bestämt mig för att "följa upp" ditt samtal med CvL och boka en telefontid med dem. Det kommer inte bli aktuellt med fler försök för mig där, men jag vill ändå höra dem argumentera kring autoimmunitet. Men herregud, jag kan inte ens uttala mikrochimerism
, ingick ovan text i ditt mejl? Tog du upp några andra aspekter?
Vad gäller svamp/bakterier så menade Ludmila att bindors/trosskydds plastlager kan trigga svamp/bakterier; och det blir bokstavligen en växthus därinne när man använder bindor/trosskydd. Och vi som använder skydd även vid progesteronbehandling, som dessutom gör slemhinnorna skörare, ska vara särskilt försiktiga. Jag har övergått till ekologisk bomull som skydd, lite knöligt men det funkar för mig.