• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-08-14 17:07:34 följande:
    Oceanney: Ja men då kör vi nog nästan samtidigt ;) Lämnar ni Frankrike ett tag..?! Ja du, det är inte klokt detta med svenska klinikers semesterstängningar, jag meddelade kliniken precis vad jag tyckte om det innan sommaren så jag är nog inte så populär där längre Flört
    Vad kul att det blir ungefär samtidigt! BIM igår så jag gissar på att cykeldag 1 nästa månad blir runt 11 september. 

Bra att du säger att vad du tycker till kliniken! Nån måste ju göra det. Tyst

Jag tycker hälften av alla diskussioner i svenska IVF-forum handlar om stressen av att tajma sina cykler med klinikernas sommarstängning, julstängning, påskstängning, sportlovsstängning etc.. 

Det blir Frankrike fortfarande men lite längre bort, i de forna kolonierna, närmare bestämt Västindien. 
  • oceanney
    Fruttan2 skrev 2011-08-14 18:58:23 följande:
    Men det låter ju väldigt likt det jag har kört nu. Fast jag har tagit 75 Gonal-F, är inte det samma som Puregon typ? Sa doktorn ngt om orsaken till att de alltid gör stimulerat?
    Är också nyfiken på varför men vågade inte fråga. Skrattande Franska läkare är inga man småpratar med direkt (detta var dessutom över telefon).

Såg att du undrade över progesteron. I mitt recept står det vagissar morgon och kväll två dagar efter ägglossningssprutan eller ägglossningen (osäker på vilket, ska kolla upp). Men det är säkert bara en extra säkerhetsåtgärd. Som Fjällsippan skrev är du ju inte nedreglerad.
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-08-14 20:49:27 följande:
    Oceanney: åh så härligt, arbetade själv i V-indien för några år sedan Solig Avis!!!
    Nähe? Var då?? 
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-08-14 21:29:15 följande:
    Inte i franska tyvärr!
    Har varit på de flesta öarna så jag är väldigt nyfiken! Skrattande 

Jag kan inboxa dig var jag håller till. Vill inte skriva det här eftersom FL hamnar väldigt högt upp på Google. Vi är bara ett 15-tal svenskar totalt och det är ganska lätt för folk med anknytning att räkna ut vem jag är och jag vill inte nödvändigtvis att vem som helst läser om mina diskussioner och funderingar kring ägglossning och mens. 
    Solig
  • oceanney
    Veronica1 skrev 2011-08-15 13:33:46 följande:

Hej på er! Hoppas att ni alla har haft en toppen sommar Solig. Nu ska jag försöka läsa ikapp lite så jag vet hur ni har det, jag har haft en paus från FL ett bra tag. Jag vet varken ut eller in längre, känns lite tungt just nu. Har 6 misslyckanden bakom oss, pratade med läkaren på kliniken för 1vecka sen & han frågade om vi funderat på adoption eftersom jag har fått hög dos de senaste gångerna men ändå bara lyckats få till mellan 5-9 blåsor & av dom har 2 blivit befruktade & återförda men ändå inte lyckats. Lyckades på 4:e försöket men då var det ett X Gråter. Jag frågade om vi skulle vilja göra ett absolut SISTA försöket vad han tyckte om det & han sa att han skulle inte säga blankt nej, men att vi skulle prata om det. Det handlar ju om mycket pengar.... USCH, va jobbigt det känns! Min sambo har tagit en paus från allt ett tag nu så jag vill inte riktigt prata med honom just nu, jag tror han behöver hämta sig lite... Nu är stora frågan, ska vi acceptera att vi kanske blir barnlösa, göra ett sista försök eller börja prata lite om adoption????

Åhhh, vad det kändes skönt att skriva av sig lite.

Hur ställer du dig till IVF med äggdonation? Det hade jag som mental "fallback plan" om inte IVF med egna ägg skulle ha funkat relativt snabbt. Några nära vänner till oss har världens underbaraste flicka adopterad från Kina och jag hade gärna adopterat men det verkar dyrt, krångligt, ta lång tid osv. Därför tyckte jag att det kändes mentalt enklare med ÄD. 
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-08-15 15:56:37 följande:

EGO: Idag har jag varit på besiktning av underredet och fått klartecken att det är bara att köra på med FET. Redan denna månaden om jag vill. Min läkare tycker inte att jag behöver vänta till nästa cykel annat än för mentala skäl men att jag får göra som jag vill. Hon tyckte att mina äggstockar ser väldigt fina ut och att det är väldigt positivt att ha lyckats 2 gånger av 5 och slemhinnan brukar vara tjock och fin så det är ingen idé att ge upp än på ett tag (även om ekonomin snart kommer sätta stopp).  Så jag kan börja testa med stickor på torsdag om jag vill och kanske göra FET nästa vecka eller alternativet vänta en månad och göra FET i september. Jag har också fått progesteron utskrivet även om min läkare inte tycker att det behövs. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Vad tycker ni? Ska jag låta kroppen vila ännu en månad eller göra FET nu direkt? Jag har hela tiden varit inställd på september så detta blev lite oväntat men jag har ju veckan på mig att fundera!

Tycker också att du ska köra på - om det känns rätt givetvis. Här är din intuition viktig. Men det låter vettigt att försöka dra nytta av sommarens solstrålar och att du nyss varit gravid. Hursomhelst, lycka till!! Solig Hjärta
  • oceanney
    turlid70 skrev 2011-08-15 21:44:17 följande:
    Svaret på FVP kom redan idag med posten, det var normalt! Bebisen har inga kromosomavvikelser och det är en riktig lättnad. Kan dock inte glädjas fullt ut än, väntar det andra svaret om antikroppar i blodet senare i veckan. Må det vara lika bra besked då också. Har rutin UL planerat på fredag nästa vecka och då borde det väl det värsta vara över, hoppas vi.
    Men gud vad glad jag blir!!! SoligSkål{#emotions_dlg.flower}

Försök nu att ta det lugnt även om det är svårt. Min puls skenade i väntrummet innan första stora ultraljudet (stackars bebis). 
  • oceanney
    Skytten skrev 2011-08-16 10:51:04 följande:
    Men hörni man får rätt synliga blåmärken efter sprutsticket. Förresten när jag drog ut sprutan kom en droppe blod. Är det okej? 
    Ja, man får lite blåmärken och en droppe blod är ingen fara! Det kommer att gå bra. Skrattande
  • oceanney
    Skytten skrev 2011-08-16 16:26:31 följande:
    Nu ska det snart sprutas igen. Fråga: Första sprutan la jag lite till vänster om naveln (ville inte ha den på höger där cystan ligger, även om det kanske inte spelar roll). Ska jag lägga nästa spruta på andra sidan eller spelar det någon roll?
    Alternera sprutställen på magen och låren så får du bra spridning på blåmärkena. Skrattande
  • oceanney
    Skytten skrev 2011-08-16 22:26:12 följande:
    Får jag fråga er en annan sak - hur känner ni er under behandlingen? Känns det bara roligt och spännande eller är ni ledsna eller nere? Jag kan känna mig ganska förväntansfull men i dag när jag skulle ta sprutan var jag på vippen att börja gråta. Jag blev så ledsen för min kropps skull. Låter helt sjukt men jag vet inte hur jag ska förklara det . Jag fick bara en plötslig ledsen känsla. Hoppas att det är bättre i morgon.
    Förresten brukar ni bli trött under behandlingen? Jag är såååå trött! 
    Jag var verkligen pigg och glad under hela behandlingen. Mådde dessutom bättre än vanligt eftersom nedregleringen gör att kroppens egna skumma hormoner tillfälligt stoppas. Tex har jag en ständigt svullen och öm sköldkörtel som var helt bra och normal under behandlingen. Någon dag strax innan äggplock hade jag ett litet psykbryt. Inget farligt alls, bara väldigt hormonell. Började storgråta för någonting bagatellartat. Samtidigt började jag asgarva eftersom jag förstod att det måste vara hormonerna i farten. 

För att svara på dina andra fråga:

Subkutana injektionsområden är på framsida eller yttersida av låren, i sätesregionen, yttersidan av överarm samt i buken.

vardhandboken.se/Texter/Injektioner/Subkutan-sc/

Själv tycker jag låren är enklast att injicera i.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?