• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-01-16 18:58:34 följande:
    Aha, vad skönt, men jag minns inte att jag lämnade något urinprov innan IVF. Men jag har käkat penicillin flera gånger, minst 3 ggr för halsfluss bara, under åren, det borde väl ta död på alla infektioner i kroppen tycker man, fick bla svamp pga det.

Hu mår du annars, det är inte länge kvar till förlossningen. Hur har ni planerat den? Har du också köpt någon barnvagn? Så spännande att veta hur går det för er, berätta. Kram!
    Du har rätt! Jag kom ihåg fel. Inget urinprov. Det var blodprov på mig och sambon samt dessutom kollades klamydia i spermaprovet. Jag kommer ihåg en plastmugg, men det var alltså spermaprov, inte urinprov.

Jag minns det för att jag kommer ihåg att det nästan kändes lite komiskt. Jag hade ju redan gjort ett klamydiaprov i den ursprungliga fertlitetsutredningen, plus ett från livmodertappen till i samband med cellprovtagning.

Jag blev lite nyfiken på varför detta enorma fokus på klamydia så jag googlade lite och hittade en förklaring: eftersom man stökar runt en hel del i dessa regioner i samband med IVFen vore det inte alls bra med en infektion.

Så återigen, har du gjort IVF har du med allra största sannolikhet inte klamydia, bara ett litet anfall av hypokondri (tell me about it... :)!

Här går det sakta framåt. Kaggen är stor men sitter fortfarande väldigt högt upp så det är nog inte nära förestående. Fyra veckor kvar till BF, men jag räknar med fem så att jag inte blir besviken om det dröjer. I Frankrike f.ö. är BF 40+3 dagar, inte 40 veckor.

Barnvagn och bilbarnstol ska inhandlas denna vecka! Våra vänner börjar bli nervösa för att bilbarnstolen inte är monterad. :)

Håller alla tummar och tår för din ruvning!! Du har en lång vecka framför dig.

• oceanney
    turlid70 skrev 2011-01-17 16:52:52 följande:
    Jo då, det går. Väntetiden är nästan som tortyr, men vänta med test ska jag till på lördag.

TPA=ingen spotting, ingen mens, hade reelt ömma bröst i natt, värker i magen men kan inte påstå att det är på samma sätt som mensvärk. Har inbildat mig att må lite illa igår kväll och hade konstig smak i munnen, ej metall dock. Tempen ligger på 37,1 i flara dagar nu. Är dessa mina skensymptom tro?
    Heja, heja! Det låter lovande. Speciellt tempen. Svårt att inbilla sig 37.1 :)
  • oceanney
    Snösport skrev 2011-01-17 11:36:07 följande:
    oceanney: hi,hi,hi! sätt dit barnbilstolen omgående så får du eller pappan sitta i baksätet i 4 veckor till!
    Lycka till de 4-5 veckor som är kvar!!
    Tack!! Ja det är väl lika bra att vänja sig vid att sitta i baksätet... Skrattande Vad är 4-5 veckor hit och dit... Eller 2-5 veckor kanske man ska säga eftersom vecka 38 inte är helt omöjligt heller...
  • oceanney
    Skruttefia skrev 2011-01-27 10:38:07 följande:
    Så visst kan man bli gravid på 2-dagarsembryon också Solig
    Jag har nog missat början på denna diskussion men varför skulle man inte bli gravid på 2-dagarsembryon? Min knodd i magen sattes in som ett fyrcelligt 2-dagarsembryo. Skrattande

Jag var först lite förvånad över att min franska klinik "bara" odlade i två dagar eftersom så många IVF-kliniker i Sverige verkar blastocystodla. Hittade dock av en slump en intervju på nätet med just vår embryolog där han förklarade sin syn. Han sa att de tidigare provat blastocystodling men återgått till 2-dagars med motiveringen att livmodern trots allt är gav de bästa förutsättningarna.

Tror man måste komma ihåg att mer inte alltid är bättre och att läkarna förhoppningsvis vet vad de gör. När vi gjorde vår IVF försökte jag tjata mig till en högre dos Puregon, vilket ju är helt ologiskt. Hade mer varit bättre hade de väl satt alla på maxdos från början? Vidare försökte jag få tre embryon insatta (istället för två som var standard för min klinik) och lyckades också nästan. I sista stund sa de dock nej.  Solig
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-01-27 16:47:18 följande:
    Oceanney  - tack för det inlägget om att embryona trota allt trivs bäst i livmodern och att det är därför man inte långtidsodlar dem, det ingav mig ännu mer hopp! Jag ville ha långtidsodlade nu men det blev 2-dagars och jag blev besviken. Skönt att höra!

Du har säkert fått frågan förr - vad kostar en IVF i Fra? Vad skiljer sig för övrigt med vad du läser om våra behandlingar? 
    Hej Zinfandel! Just det, det var du som ville ha tredagarsodlade, eller hur? Jag kände igen mig så när jag läste ditt inlägg, just att man vill göra mer (i mitt fall då att jag försökte tjata mig till tre insatta embryon etc... :)

Men, men. Jag tror man måste lita på sin klinik (eller byta förstås om man inte gör det) och ändå tro att deras utbildning och all pågående forskning kan vara till någon nytta. :)

Vill poängtera att de inte gjorde 2-dagars för att jag hade få ägg. Fick ut 11 bra ägg på äggplocket (40,5 år gammal vid tillfället) och hade jag fått välja (vilket jag alltså inte fick) tror jag, efter att ha läst embryologens resonemang, att jag hade valt 2-dagars för att inte riskera att ett embryo som skulle ha klarat sig i livmodern föll ifrån i onödan. Hade jag varit 25 år gammal och fått 25 ägg kanske jag hade resonerat annorlunda...

Läste någonstans (vet ej om det är sant) att pojkembryon klarar sig bättre utanför livmodern och eftersom jag väntar en tjej kanske inte hon hade klarat en femdagars. Vem vet?? Ingen, inte ens forskarna, tyvärr... "C'est la nature" som embryologen sa...

Var i processen befinner du dig nu?

I Frankrike är IVF gratis upp till 43 års ålder (!). Tror inte ens man behöver vara barnlös sen tidigare. Inte bara på statliga (motsvarande landstings-) kliniker utan på vilket privatsjukhus som helst. Man betalar alltid en liten självrisk, men det gäller i princip all vård. Köer i princip obefintliga eftersom det finns så många kliniker att välja på.

Har ju inte gjort IVF i Sverige så det är svårt att jämföra men medicinerna och protokollen verkar skilja en hel del. Jag gjorde tex det korta protokollet med en kombination av Puregon och nedreglerande (Decapeptyl). En kompis gjorde långa protokollet på samma klinik, men på ett helt annat sätt än den verkar göras i Sverige. Har förstås bara erfarenhet av en klinik i Fr så det är svårt att svara generellt.

BF 14 februari
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-01-27 21:17:49 följande:
    Nej, vi satte in båda! Inget till frysen :(

Oceanny: tack snälla för infon! Vi är deltidsboende i Frankrike och har alltså adress där, därav min fråga. Sjukvården för övrigt är alldeles strålande där så det var verkligen goda nyheter om IVF-kliniker! Jag är på IVF2, RD 3.

Jag har förstått att det "lite" felaktigt här på FL skrivs att endast 5-dagars är (mer) dugliga vilket är en grov generalisering. En del hävdar även att om de inte överlever 5 dagar i labb så hade de inte varit livsdugliga i livmodern heller, vilket jag nu vet är direkt felaktigt. 
    Men så förträffligt! Inboxa mig gärna om du vill ha mer info om IVF i Frankrike! Som vanligt är det mycket formulär som ska fyllas i, men när man väl tagit sig igenom det adminstrativa är det väldigt smidigt. Upp till tre IVF-försök täcks av försäkringskassan. Tror ej FET räknas.

Att vara gravid är också toppen i Frankrike. Hur mycket kontroller och ultraljud som helst hos ob/gyn.  Nu på slutet går man hos vanlig barnmorska på sjukhuset man ska föda på och det känns nästan lite primitivt att bara lyssna på hjärtljud och mäta SF-mått med måttband. :)

Jag tycker även informationen på vissa svenska klinikers hemsida ang blastocyster är lite vilseledande. En klinik skröt om att de var bäst i Sverige på blastocystodling. Vad spelar det för roll? Det är ju antalet graviditeter och bäbisar som räknas. Det här är inte så lätt för en vanlig patient att avgöra. Jag var som sagt var också lite besviken över det här med "bara" två dagar och sen när jag förstod att de redan provat (och förkastat långtidsodling) blir man ju minst sagt lite förvånad över allt prat om långtidsodling i Sverige som en per automatik bättre metod.
  • oceanney
    Zinfandel skrev 2011-01-27 21:44:31 följande:
    Ingen kunde sagt det bättre!! Exakt så, bra skrivet! Vi hörs på mailen, måste nog gå och natta mig snart, du vet det ska ju bli bebis (ar) här också så det är lika bra att jag ruvar ordentligt ;)) Tack för alla dina kloka ord!
    Förlåt! Glömde i allt debatterande bort att gratta till ruvningen. Håller förstås alla tummar och tår!!
  • oceanney
    Fahlvik skrev 2011-02-01 19:10:24 följande:
    Har känt lite rörelser i magen ett tag nu (vecka 17), inte så ofta men det känns fantastiskt!
    Vecka 17 redan!! Bara tre veckor till och du är halvvägs! :)
    BF 14 februari
  • oceanney
    Fjällsippan skrev 2011-02-05 15:33:33 följande:
    Mamma Gås och Inanna: grattis till ruvningarna! Tummarna kopplas på!
    Tummar och tår!!!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?