• sushikatten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2011-11-03 11:41:06 följande:
    Mina sprutpaket har rysk text och är överklistrade med svenska etiketter som sagt! Helskumt! Nu efter bara 3 dagars sprutande har jag lite värk i högra äggstocken och har redan börjat få ÄL-flytningar.Det känns lite väl tidigt.  Känner mig vansinnigt orolig för att jag ska ägglossa för tidigt. Första Orgalutan-sprutan ska jag inte ta förrän imorgon kväll.
    Hej Innana! Det är inte ÄL flytningar. Pratade med min läkare för jag hade samma och han sa att det östrogenet som gör att det blir flytningar. Tänkte samma som du. Så var lugn!
  • sushikatten

Innsns: ÄP imorgon och det känns ok men orolig som alla andra att det inte ska vara nog med ägg m.m. Dock mycket lugnare denna gången. Sjätte gången i gilt så vi får se.... Skönt att det är ni finns här och vi är i samma fas.  Förstår att du är orolig. Man hinner tänka så himla mycket. Tycker oxå att du ska ta levaxin för läste i en annan tråd att det är bra att ligga under 3. Själv kör jag på med nästan allt, levaxin, trombyl, pravidel för prolaktinel, predisolon, folsyra. Har även innohep men tror att jag hoppas över det för tillfället. Sprutorna är så grova och jag var helt full av blåmärken sist, Du har haft jätte bra resultat har jag sett förrut så det kommer säklert att gå minst lika bra. Förstår frustationen när allt är bra och det inte vill ta sig. Skit att man ska behöva gå igenom detta. För min del så blir det en paus efter detta och till våren får jag se vad jag har lust med. Funderar på Embryo adpotion,

Funderar oxå kring vad ni tänker på att öka predisolon till 15 kör för tillfället 10 mg. Det är så mycket tankar.

• sushikatten

Kalimero: Alltid lika jobbigt när det inte går vägen och man blir ledsen o tom. Håller med att alla vi som går här borde lyckas med att få en liten plutt.

Fjällsippan: Nääää du får vänta med att ta ut de tråkiga nyheter men förstår dej fullständigt för man brukar känna sin kropp. Ja det enda man kan göra är  att vänta. 

Tack alla för lyckoönskningarna och jag är ganska nöjd! Fick ut  fem ägg och allt kändes kanon. Så nu ska det odlas i 3 dagar o insättning på måndag eftermiddag. Jag har begärt hatching  o två om det blir befruktade. Nu börjar väntan och den jobbigaste tiden. Samtidigt skönt att vara igång.

Innan: Väntar med förväntan på hur det gick på VUL idag.  

• sushikatten

Näää tjejer! Nu är jag skit förbannad! Har skrivit två långa inlägg och då ska jag lägga in lite smylies i slutet och allt försvinner tack vara att jag inte har nätkontakt. Två gånger irad och vågar nästan inte göra det för tredje gången.

Innana: Här hade jag längsta kommentaren. Förstår din frustation men mycket kan hända än. Försök och ta det som det är nu och som du säger sen får man ta tag i det andra som oxå självklart kommer att prioriteras av dig. Jag har kommit ungefär dit oxå. Jag har partat en heldel med vänner i sommar och känner att jag kan visst leva ett liv utan barn. Jag kommer att vara ledsen till att börja med men sen måste man gå vidare. Håller allt för att det ska gå bra för dig och ge det en chans. Tyvärr finns det inte så mycket att göra än att vänta och denna väntan tar.

Zinfandel : Hur har du det? Alla tankarna är jobbigast under ruvningen. Styrkekramar

• sushikatten
    Fjällsippan skrev 2011-11-05 13:17:02 följande:
    Grattis til 5 ägg - håller tummarna stenhårt för fin befruktning! Jag gillar 3-dagarsodlingar, för när vi äntligen lyckades fick jag tillbaka små 3-dagars för första gången.

.....ja, det ända jag kan göra är att vänta, men har redan börjar processa minuset, känner jag.... 
    Tackar  och idag fick jag reda på att endast två befruktades normalt så jag får hålla tummarna att de vill överleva tills på måndag. Förstår din frustration när man ruvar. Jag tänker ungefär på samma sätt. Vi får hålla tummarna att det kommer tecken men samtidigt så har man sett att det är så olika symptom. Vissa har absolut trott på ett minus och då test kommer så har det blivit plus. Vi får hålla tummarna att det så är för din del. Det är ju så hemskt att gå i den ovissheten.och det enda man kan göra är att vänta. Prata om skräck resa när man inte vill annat än ett fett plus. Så va starj! Lätt att säga men svårt att leva upp till när så mycket stå på spel. styrkekramar till dig.

Linköping68: ja tydligen verkar det som att man få hålla reda på det mesta självv. Hur lätt är det att få ivf medicin i Sverige? Skickar de recept? Det verkar vara väldigt olika om man kör korta eller långa protokollet. Jag har kört båda och ungefär samma resultat, Nu sist körde jag Fostimon och innan Gonal F och samma resultat där med, så det är inte lätt, Förstår att Gonal F kan hålla högre kvalité. 

Zinfandel: Har faktiskt fått lite pigment fläckar men annars ser huden bra ut. Vet inte om det beror på IVF. Annars normala åldertecken i vår ålder är ju pigment, rynkor kring ögonen och lite slappare hy. Mina vänninor har samma åldertecken trots att det inte gjort några behandlingar. Det bästa är att peela huden och smörja och smörja. Och rengöringen är bara ett måste. Jag kör mycket av Mary kay produkterna och är supernöjd trots att jag har jobbat med hudvård innan. köper faktiskt mycket på nätet tradera och då blir det så mycket billigare. Man kan gå på nån MK party och få info och sen handla lite på nätet. Och ska man hålla resten av kroppen fräsch så finns det bara motion och motion, hyfsat mat och otta och skönhetssömn. Det här vet säkert de flesta men alltid bra att tänka på det igen. Jag har nog kommit på en 40 års kris och tränar mer än nånsin och känner faktiskt att det ger mig mycket kraft att ta mig genom den här resan.

• sushikatten

Myran: vad tråkigt och alltid tufft med minus men som sagt ibland förbereder man sig hellre till ett minus än ett plus för det är ju det som tar kraft. Hur har du funderat att gå vidare? 

Skytten: Nääää man får inte göra hemmaförsök. Har oxå funderat på det när vi var igång med FET.

Tjorven: Förstår ditt tankesätt och det kan bero på att jag aldrig kan hålla mig med att testa. Brukar testa där kring dag 10 och då ska det göra resultat. Vad tänker du på att inte träna när du käkar predinisolon för det gör jag med och har tänkt träna efter några dagar. Insättning imorgon om nu det blir nått.  Styrketränar lite lätt. Tycker absolut att du ska hålla på med med fram tills ruvdag 14 i allafall.

Slemtorsk: Har aldrig upplevt något sånt och inte heller hört nått. Tycker absolut att du ska prata med kliniken imorgon. Låter inte alls bra.   

Söte: Grattis till kanon resultat. Blir det långtidsodling direkt eller hur gör din klinik? 

Vinkar till ER andra. Kan nog inte sluta säga vad glad att ni finns här.  

• sushikatten
    Zinfandel skrev 2011-11-06 21:48:41 följande:
    Skytten: har bara gjort stimulerat FET och då får man inte ÄL men om jag hade gjort ostimulerat så hade jag då inte missat chansen Tungan ute

Linköping: jag har tagit 1-2 x 75 mg Trombyl och upp till 15 mg Pred. Trombyl är blodförtunnande och kan motverka proppbildning (som man kan få av tex Gonal men oftast genetiskt) och är dessutom antiinflammatoriskt och Pred kan bromsa immunförsvaret som mycket förenklat innebär att kroppen inte ska stöta bort embryot, det sänker sk NK-celler i livmodern. Jag tar dem pga immunologi och jag tror att de flesta som misslyckas med fler än 3 försök har immunologiska problem.
    Zin: Tog du redan trombyl från början! Jag har tagit några dagar här innan ET och när jag tänker efter ska jag nog fortsätta nu vidi insättning. Tänkte på blödningsrisken. 
    Fjällsippan skrev 2011-11-07 10:16:53 följande:
    RD 10 och megaminus - och nu börjar jag avrunda den här, förmodligen sista ruvningen, mentalt.
    Nääää Skit oxå! Man blir så matt! Att det ska vara så djävulsk svårt att det ska gå vägen. Styrkekramar till dig.
    linköping68 skrev 2011-11-06 22:26:12 följande:
    Imorgon ska det ringas till gynekologer som kan skriva ut medicin till mig och sen göra UL.... Hoppas att jag får napp på nära håll.....   
    Härligt att du känner att du nu är på gång! Ibland får man kickar och då gäller att vara mest aktiv. Håller tummarna att allt går att lösa. Jag har inte förstått än hur du får tag på midicinen.Kan en Sv Gyn skriv ut det? Lycka till!

• sushikatten

Zin. Tack för hjälpen! Jag fortsätter att ta en på morgon/kväll. 

Fjällsippan: förstår din uppgivenhet. Skönt att du kan tänka hur du ska gå vidare.

Innana: Det är klart att det är bäst att ha fler ägg men som sagt så vet man aldrig kvaliten. Fjällsippan har helt rätt. Försök att tänk positivt även om man ibland blir lite  frustrerad att det inte blir som man tänkt sig. Jag kände det samma när man inte får så många ägg och samtidigt så verkar det svårt att få alla att mogna samtidigt.

Själv så är jag på ruv 1 idag men en åtta celligt och en 5 celligt! Ena embryot såg jätte bra ut men 5 an skulle ha utvecklat sig bättre. Jag kör crinone för första gången och det känns väldigt skönt att bara köra det en gång om dagen. Är det någon av er som vet skillnaden? 

Tjorven:  styrkekramar 

• sushikatten

Söte: Jätte grattis och skönt att allt gick bra. 

Vi4: Tack för att du delar med dig och tror absolut att det ger mycket attt skriva av sig o att vi lämnar respons, Vi är olika och precis som du sägerså  uppelever vi saker annorlunda och inget är rätt eller fel,  Tror oxå att det är viktigt att man tänker igenom vad är det jag vill? Det är svåra beslut och det tar myclet kraft att fundera men nödvändigt! Styrkekramar.

Zin:ska kolla hemma vad vi har för bacon hemma.  Tack

• sushikatten

Fjällis och Tjorven! skit att det ska vara så jobbigt och inte gå vägen. Det gör så ont och man funderar på hur länge man ska orka?

Kalimero: Jag hade gärna haft mer av din inställning och du är inte galen bara väldigt envis och det ser jag som en väldigt bra egenskap nä'r man verkligen vill uppnå nått! Go Girl!

Innana: Skönt att du känner att det har blivit lite lugnare och jag förstår din oro. Befruktningsgraden är väldigt olika för mig. Jag har haft allt från 70 procent till nu sist mindre 2 normal av 5. Det måste väl dels vara så att äggen inte är mogna  eller kvalitén?  Håller tummarna att de utvecklas väl! 

Själv så är man där man absolut inte vill vara! Ruv 3 och man känner ingenting och brösten borde väl har börjat värka? Jag vet att det är för tidigt men ni vet att det finns alltid känslan som talar att det inte har gått denna gången heller. Då hamnar jag i samma funderingar som ni andra har om hur man ska göra i framtiden. Jag kommer att ta det lugnt efter den här gången och sen till våren får jag se om vi gör ÄD eller embryo adpotion som är ett billigare alternativ. Har faktiskt börjat kolla mig omkring. Gud vad jag vill att det ska bli helg för söndag kommer jag absolut att testa,tror jag? Ja ni vet hur man håller på.

Vinkar till Er alla andra!  

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?