• hemulen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Wow, mammagås. Grattis till tjuvtestarplus Hoppas verkligen det stannar!

Jag propagerar för DHEA efter de studier jag läst. De har visat på bättre äggkvalitet, fler ägg, mindre risk för missfall, högre graviditetskvoter m.m., och i de studierna var det väldigt få biverkningar. Speciellt bra verkar det vara för oss "lite äldre". Man har studerat miljön runt äggen och menar på att det inte är äggen som blir dåliga med åldern utan miljön de utvecklas i. DHEA verkar på androgenproduktionen (både testosteron och östrogen) och strimulerar miljön runt äggen. Bra halter av både testosteron och östrogen behövs för utvecklandet av ägg, vilket är i motsats till vad man tidigare trott (att testosteron skulle vara av ondo).

Jag tänker också att om man provat flera IVF med mindre bra resultat så har man ju inget att förlora. Och ja, läkarna i Sverige skriver inte ut det kors och tvärs eftersom de måste jobba i linje med "vetenskap och beprövad erfarenhet" och det finns ju faktiskt inte tillräckligt bra studier eller erfárenheter för att dra säkra slutsatser än.

Ja, det var lite av mina tankar. Ha en skön helg allihopa! 

• hemulen

Nej fy Vi4, här får du ännu en tröstkram! Så orättvist allt är ibland! Tur att ni bestämde att försöka FET nu ändå så ni slapp vänta ett par månader på att samma grej skulle hända :-/ Jag beställde DHEA från dhea.com och de kom förpackade på precis samma sätt som  dina. Helskumt! Någon liten lapp kunde de åtminstone skicka med?!

Anne, jag tänker att dina symtom kanske beror på att kroppen får en hormonchock, att det blev för mycket på en gång. Du kanske ska prova att sänka dosen och sedan trappa upp den då du känner dig stabil?!

Myran, fy vad trött man blir på allt meckande i den här branchen. Kan man inte bara få ta sina prover!! Supportkram!

Och sist men inte minst HURRA Tjorven!!! Fantastiskt med ett pickande hjärta Hjärta.      

• hemulen
    Hemulen, tack för den infon, känns mycket bättre när jag vet att du också köpt därifrån Märker du något? Tar du 2 eller 3 om dagen? Mjukstartade du eller drog på fullt direkt?
    Jag beställde 50 mg tabletter eftersom det var den dosen jag tänkte ta, hade inte direkt någon tanke på att man skulle dela upp dosen på två... Jag tar alltså 50 mg på morgonen. Anledningen att jag inte tar 75 mg är att jag fått ut hyfsat många ägg och att läkaren senast sa att jag kanske haft lite PCOS då jag var yngre... Nu ska jag göra långa protokollet och då funderade han nog på om det fanns risk att jag skulle bli överstimulerad, men han trodde inte det eftersom jag nu är lite äldre. Min slutsats blev då att vara lite försiktig med DHEA men att ändå ta det efter mina två MA är det ju uppenbart att mina ägg inte är så fina som de ser ut.

Syskon nu, jag beklagar verkligen! Hoppas du kan få njuta av sol och sommar och att det sen kommer en mirakelbebis på egen maskin.
  • hemulen

Och just ja, jag märker inget (ätit 2v nu) förutom att mina fingrar inte längre ser lika "intorkade" ut, ser ofta till vardags ut som att jag badat, liksom lite fåriga fingertoppar, men nu är de mer jämna och släta.

• hemulen
    Vi 4 skrev 2012-06-15 14:09:28 följande:
    Hemulen, tac för svaret, vad skönt att du inte känner något! Förstår din tanke om 50mg, får jag fråga hur många "hyfsat många" ägg är? Har för mig du har sagt det, men det har fallit bort. Minns du om det i artiklarna även var ökat antal ägg också och inte bara kvaliteten? Jag får kolla...

Vi4, har glömt svara. Jag har fått 14 resp 12 ägg, första gången blev det ett till mig och två till frysen som båda ledde till FET. Andra gången ett till mig och fyra till frysen, varav två ledde till FET. Jo, i artiklarna stod det också att det gav fler ägg. Knepigt med hjärtklappning. Du har inte börjat med levaxin? Det är ju en biverkan där.

Vet du, jag drömde här om natten att du plussade , det var på något osannolikt försök... Hoppas det var en sanndröm!

Vi ska åka till Malta imorogn, fick panik av det dåliga vädret och mina enda två semesterveckor som börjat så vi bokade sista minuten! Ska lapa sol och någon liten god drink

Heja idag Linköping!   

• hemulen

Åter från skön semester på Malta och försöker läsa ikapp...

Heja MissBoring, lycka till med äp!

Heja Zin med din behandling (som jag inte vat vad det är) och tummar till snar ET! 

Angelique, håller mina tummar för att det tar sig och blir ett fint plus!

Linköping, fy vad ledsamt att det int eblev något denna gång. Stor kram!

Tjorven, huga vad det låter som att du haft det jobbigt. Hoppas verkligen att det funkar med medicinerna nu?! Och att din man får en ordentlig utredning och förhoppningsvis en diagnos!

Victoria, nej man blir ju inte förvånad av att läkarna inte vill behandla med DHEA i Sverige, det är ju så små studier... Man de studier som finns har ju alla goda resultat, trött blir man. Bra av din läkare att kolla upp referenser iaf. Det skulle min också göra, men jag har inte träffat honom något mer. Själv äter jag 50 mg/dag och har inga biverkningar. Mitt kommer från dhea.com.   

Själv har jag hållit på och äl testat då det snart borde vara dags. Hade fixat ett extra vul idag för att "kolla att allt ser ok ut" efter MA i maj. Egentligen var jag ute efter att se hur det låg till med äl, hur stor follikel, slemhinna m.m. Så idag en timme innan jag skulle dit började jag störtblöda, två veckor efter senaste mens... Åker dit, läkaren hade tänkt spola med vatten för att se bättre med vul, det gick inte nu då jag blödde pga risk för infektion. Hon kollar och konstaterar att det är ganska mycket (!) gravrester kvar som måste bort, skrapas!! Redig som hon var så undrade hon om jag ville göra det på en gång i lokalbedövning så slapp jag vänta på op tid, bli sövd etc... Så jag sa givetvis ja, och blev lite smått chockad, jag var helt oförberedd på ett sånt ingrepp! Det hela gick bra på 15 minuter och gjorde inte speciellt ont (min äp har varit värre), sen såg min slemhinna fin ut igen Glad. Så nu är jag redo för nytt försök i höst!

• hemulen

Missed Abortion, fostret dör men stöts inte ut utan det upptäcks först på ultraljudsundersökning.

• hemulen

Grattis MissB till lyckat plock! Nu hejar jag på de små cellerna, det låter som ni har bra förutsättningar!

Tack för all er omtanke! Ja, det var en galen upplevelse, men jag är glad att det blev av  direkt.

• hemulen

Angeliq, hur går det för dig? Har du testat än ?

Tuva, nej jag fick ingen antibiotika. 

Snorpan, hu partiell mola verkar inte kul alls. Nej, hon tog inget prov. Vet inte om de kan se vad som är vad på ultraljudet?! Då de konstaterade MA såg de hinnsäckar, och jag tror inte en mola har det...

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?