• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2012-02-22 14:12:45 följande:
    Finafina: För att försöka sänka TNF-alfavärdet har jag dragit ner på socker, vete & komjölk och lagt till Omega 3, sojaprodukter (ja, kontroversiellt pga fytoöstrogener men fördelaktigt i detta sammanhang) samt går 7-10 km/dag. Observera att jag inte har gett mig några förbud, jag tar ett glas vin eller en chokladbit om jag känner för det, livsnjuteriet är lika viktigt Tungan ute. Vi äter heller i stort sett aldrig fast food, transfetter eller färdigmat men det är för att vi älskar och arbetar med mat. Om jag inte hade vetat att det är pga av ett värde som jag antagligen inte blir gravid så hade jag kanske inte satsat allt, men nu med högst 2 försök kvar så kände jag att det är lika bra att köra allt, det handlar inte om så lång tid. Om det inte sjunker tillräckligt så får vi sätta in TNF-blockerare, i detta fall Humira (7000-10000 kr/injektion). Mitt nya mission är att få utkskrivet ett biologiskt läkemedel, håll tummarna för att det lyckas Glad! Min målsättning är att kunna göra nästa försök i april.
    Några frågor poppade upp när jag läste det här; har du tagit TNF-alfa á la Sverige? Jag är i så fall nyfiken på det värdet, och i jämförelse med ditt "riktiga" värde från utlandet (kanske kan inboxa om du inte vill lägga ut dina testresultat här). Nu kanske jag är helt ute och cyklar; men jag har för mig att man på Lucinakliniken ordinerade blodförtunnande för att få ner TNF (typ Trombyl under en period). Men det har du säkert koll på redan .

En annan fråga vad gäller kost; jag vill gå upp i vikt och har funderat på att komplettera med proteinpulver i min smoothie (jag äter mycket av allt, men för mig är det i det närmaste omöjligt att lägga på hullet). Har ingen koll ALLS på det här; och gillar egentligen inte pulver och sånt. Någon som har erfarenhet och vet vilka proteinpulver som är ok?
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-02-22 10:56:37 följande:
    Vad skönt att komma igång igen!

Ego: Har varit på ultraljud och blodprov idag och det såg jättefint ut. Jag har sprutat i fem dagar och det syntes ca 9-10 blåsor. Så om allt går som det ska är det äggplock om en vecka, cirka. Glad
    Åh vad roligt att allt ser så bra ut - håller tummarna för fortsatt fin utveckling{#emotions_dlg.flower}!
  • Fjällsippan
    Tuvalina skrev 2012-02-23 01:37:18 följande:
    Jag har läskig molvärk i ländrygg och livmoder som när jag ska ha mens och är bara på RD 7...

Progesteronet kan ge en massa biverkningar såsom mol och spänningar. De gånger jag har plussat har jag haft rejält ont från ca RD 10, kramper så att jag stått dubbelvikt. Tummar och kramar!
  • Fjällsippan
    Bengalen skrev 2012-02-22 18:29:14 följande:
    Fjällis: Jag kör med proteinpulver eftersom jag tränar (yogar) så mycket. Det  är enligt min akupunktör viktigt att jag äter ofta för att inte bryta ner mina FSH-reseptorer. Jag måste hålla ett jämnt intag hela dygnet. Han tror att bara genom att jag ändrar min kost kan jag på egen hand sänka mitt FSH från 21 till ca 12-15. Så numera äter jag frukost 2 gånger varje dag, sen riktig lunch och riktig middag. Mycket kött, fisk och kyckling för att jag ska få i mig så mycket proteiner som möjligt. 
    Jag kör med WNTs female protein www.lifebutiken.se/life/produkter/Protein1/fe...
    Vi 4 skrev 2012-02-22 20:21:08 följande:
    Fjällis, jag har också funderat på vad jag ska göra för att lägga på mig och har även jag funderat på proteintillskott (är trött på makrill på burk och ägg till frukost), så jag kommer följa svaren noga jag med 
    Tack för svar, Bengalen. Nu ska jag gå och köpa WNT's. Intressant med din kostomläggning; för det är precis så som min magkänsla "säger" att jag ska äta nu. 

Vi 4; ja, det är galet hur svårt det kan vara för vissa att gå upp i vikt. Jag har frågat typ alla fertilitetsläkare som jag någonsin träffat (och det är inte få ) hur mina chanser påverkas då jag "fastnat" på ett BMI som i vissa tabeller är på gränsen till undervikt. Och merparten har menat att eftersom jag alltid har/har haft en mycket stabil menscykel samtidigt som min kroppsbyggnad är nätt av naturen så ska det inte inverka. Men nu vill jag ändå gå upp ett par kilo; någon gynekolog har nämnt att östrogenet trivs i en lagom mängd hull så mitt mål är att åtminstone lägga på mig ett par kilo under våren. 
  • Fjällsippan
    Zinfandel skrev 2012-02-22 16:04:24 följande:
    Fjällis: nope, har inte lyckats få testat det i Sverigeland... Nej, jag ska inte ta Trombyl än, måste vänta till efter op, men det är korrekt att acetylsalicylsyra kan dämpa det en aning.
    Nej, såklart, inget blodförtunnande före op! Men de åtgärder som du redan tagit dig an för att få ner TNF låter utmärkta. 

Vad gäller TSH hit och dit (och nej du är absolut inte tjatig och jobbig som du skrev någonstans ) så tänker jag på Snösport (saknar dig {#emotions_dlg.flower} ) - på henne upptäckte man till slut att TSH skenade under stimuleringen. Det räcker för mig som anledning att hålla en extra koll på värdena under en eventuell kommande IVF. 
  • Fjällsippan
    myran6801 skrev 2012-02-23 09:00:39 följande:
    Hej fina Enya, var det Svend i Danmark som ordinerade kortison? Du skriver 16 mg kring ET, när började du då, innan ÄP?
    myran; min ordination fick jag från Falun och det var 10 mg Prednisolon från ET fram till testdag. Men jag har förstått att det kan vara till fördel för vissa att börja tidigare. Jag vet inte din agenda; men förstår att du har tänkt att köpa kortison i Spanien. Om du behöver Pred (de är 5 mg/tablett) före din resa så får du gärna låna av mig; så kan jag ta över lite spanskt tjofräs när du kommer hem.
  • Fjällsippan
    Ludmilas kur :

Doxyferm 2 st första dagen, sedan 1 tablett i 8 dagar (dag 1-9). 
    Flagyl en tablett morgon och en på kvällen i 7 dagar(dag 1-7). Mannen får de här kurerna också.  
    Dalacin (vaginakräm) (dag 1-7)

Canestentablett (dag 8-10)

Friskvårdsbehandling: 
    Ovesterin och Lactal varannan dag i 14 dagar (med uppehåll för mensen då man tog en paus). Efter det Ovesterin mån, ons, fre...men jag vet inte hur länge. 
  • Fjällsippan
    finfina: jag har, liksom Syskon nu, också gått hos Marietta på akupunktur (samt zonterapi hos hennes son som jobbar på samma ställe). Jag tycker också att hon ingav förtroende, men uppskattade framför allt hennes sons behandlingar.

Men jag har hunnit med några fler under årens lopp :

Jag har gått hos Dr Ma  (http://www.dr-ma-akupunktur.com/TCMInfertilitet.htm) och hon jobbar efter The Infertility Cure. 

Jag har även gått hos Susana Quintela (http://www.sqakupunktur.nu/), hon är duktig på nålar men jag upplevde det som en stress att hon hela tiden ville sälja en massa örter och diverse produkter. 

Ett tag gick jag hos en vanlig sjukgymnast här: http://www.helakroppen.se/. Mia som jag gick hos hade gått på kurs hos Stener-Victorin som har forskat på akupunktur och IVF  http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10818029.ab. Sjukgymnasten sätter bara nålar och arbetar inte enligt TCM; men besöken gick på högkostnadskortet och jag upplevde behandlingen som positiv.

Om jag skulle ta akupunktur igen skulle jag nog välja Dr Ma eller sjukgymnasten Mia.

Akupunktur brukar inte rekommenderas under ruvning, dock. Tummar till dig!
  • Fjällsippan
    finafina skrev 2012-02-23 22:07:58 följande:
    Tack för tipsen. Går just nu hos Dr Ma, men har varit lite osäker på henne...svårt att veta om hon är bra eller inte... Varit hos Marietta också, men föredrar nog dr ma,. Tog du örter?

men kanske stannar Dr ma för nu. Enligt CFC så ska det vara bra med akupunktur under ruvring. men får dubbelkolla i morgon kram 
    Jo, Dr Ma kan verka skum - håller med dig. Är hennes manliga assistent kvar som smyger in i mörkret under behandlingen och vrider på nålarna? Vet inte varför, men jag brukade bli full i skratt av det . Men jag tror att Dr Ma har superkoll på det hon gör. Jag drack örtte, men det var det enda.

Jag har fått akupunktur vid ET, men inte därefter. Intressant att höra vad CFC säger om akupunktur under ruvning, vad jag har hört så kan det vara ok i avslappnade syfte men att man ska undvika "hormonpunkterna". 

Jag kan har missat något inlägg - hur har det fått för dig? Håller tummarna för att det är dags för ET i dagarna. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?