IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Zinfandel skrev 2012-02-22 14:12:45 följande:
Finafina: För att försöka sänka TNF-alfavärdet har jag dragit ner på socker, vete & komjölk och lagt till Omega 3, sojaprodukter (ja, kontroversiellt pga fytoöstrogener men fördelaktigt i detta sammanhang) samt går 7-10 km/dag. Observera att jag inte har gett mig några förbud, jag tar ett glas vin eller en chokladbit om jag känner för det, livsnjuteriet är lika viktigt . Vi äter heller i stort sett aldrig fast food, transfetter eller färdigmat men det är för att vi älskar och arbetar med mat. Om jag inte hade vetat att det är pga av ett värde som jag antagligen inte blir gravid så hade jag kanske inte satsat allt, men nu med högst 2 försök kvar så kände jag att det är lika bra att köra allt, det handlar inte om så lång tid. Om det inte sjunker tillräckligt så får vi sätta in TNF-blockerare, i detta fall Humira (7000-10000 kr/injektion). Mitt nya mission är att få utkskrivet ett biologiskt läkemedel, håll tummarna för att det lyckas ! Min målsättning är att kunna göra nästa försök i april.En annan fråga vad gäller kost; jag vill gå upp i vikt och har funderat på att komplettera med proteinpulver i min smoothie (jag äter mycket av allt, men för mig är det i det närmaste omöjligt att lägga på hullet). Har ingen koll ALLS på det här; och gillar egentligen inte pulver och sånt. Någon som har erfarenhet och vet vilka proteinpulver som är ok?