• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Enya70 skrev 2012-02-28 17:11:35 följande:
    Och, inte att förglömma du kan alltid få en "second opinion" någon annanstans av någon annan läkare!!!

Är det något vi härinne har erfarenhet av så är det att läkarna tänker väldigt väldigt olika kring detta.
    Jag blev tex själv avrådd helt från fortsatta försök av läkarna på Ackis i Uppsala. Medan läkarna på CFC i Köpenhamn sa att jag har minsann rimliga chanser att lyckas och med magen i vädret i v.30 nu så får man ju hålla med om att de hade rätt och läkarna på Ackis fel...
    Tänk att du är i v 30 nuSolig! Jag träffar en tjej nästan dagligen med BF ett par dagar innan dig; så jag brukar tänka på dig när jag ser hennes mage. 

Har du någon koll på hur CFC brukar ha öppet under helger? Om jag satsar på behandling i mars/april så kommer förmodligen mitt plock att krocka med påskhelgen. 
  • Fjällsippan

Zinfandel....antiklimax är bara förordet, men vilken tur att det fanns en ny tid redan imorgon. Jag tänkte på dig en massa idag; och fortsätter med det imorgon. 

• Fjällsippan

Linköping: kram till dig. Usch, vad motigt. Hoppas att Svend har bra förslag på behandling som passar dig. Hur var det; har du prövat den långa metoden? 

• Fjällsippan
    myran: stort lycka till i Barcelona. Och håll i handväskan - Barcelona är den enda staden som jag har blivit rånad (hela väskan försvann på en millisekund). Jag blev varnad innan jag åkte dit, men tog uppenbarligen allt för lätt på den varningen. Men jag älskar Barcelona ändå . Jag är så imponerad av din gedigna plan med både pågående behandling och möte i Spanien, vilken kämpe du ärHjärta!!! 
  • Fjällsippan
    underverket 06 skrev 2012-03-01 19:42:53 följande:
    En kort fråga? Måste ni andra ta AMH prov inför varje nytt IVF om det gått typ en halvår eller mer senaste IVF. Min samarbetsläkaren vill att jag ska göra det. Gjorde senaste IVF i maj förra året o ska nu göra om ca 2 månader. AMH värdet säger ju inte allt. Jag skulle bara bli stressad av att få reda på ett nytt o antagligen mycket sämre värde. Senaste var 0,9 som togs i nov 2011. Risken är ju också att de säger nej om värdet är för lågt. Måste kolla med kliniken, CVL imorgon om jag verkligen måste ta provet.
    Jag tog mitt AMH i början på 2010; gjorde IVF'er på CvL under 2011 och de har mig veterligen inte frågat om nytt prov. Min hemortsläkare kanske tog den diskussionen med dem. Jag är inte så förtjust i AMH, skulle också bara bli stressad av ett lågt värde. Så jag har tyckt att det har varit skönt att slippa.
  • Fjällsippan

Zinfandel: vad ofantligt skönt att operationen är avklarad, och att du nu är ett steg närmare behandling och bebis. Krya på dig, vännen!

Förresten; Wikland har ringt mig idag (han med referensvärdena som du länkade till, tack). Tyvärr missade jag samtalet men han har pratat in ett meddelande på min svarare där jag tror att han säger att han vill ta en biopsi (han pratar väldigt tyst). Så typiskt att jag missade samtalet när han är så svår att få tag på! Nåväl,  jag är i alla fall glad att mitt brev fick honom att kontakta mig, och så får jag luska på måndag hur jag ska få en tid hos honom för det nämnde han inte.

• Fjällsippan
    Vi 4 skrev 2012-03-01 20:56:35 följande:
    Fjällis, innebar din ändring av plats i listan att du/ni verkligen bestämt er nu?  Spännande!!!
    Jo, vi har bestämt oss . Jag har telefonmöte med Svend på CFC i nästa vecka, så får vi se hur vi går vidare med detaljerna i behandlingen.
  • Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-03 16:18:44 följande:
    En lite dum fråga till er som kan mycket mer än mig.
    Kan man be om Prednisolon när man är på ET? Hur tar man upp det hela liksom? Ni som har fått det, har ni blivit erbjudna det eller bett om det själva?

Jag funderar nämligen på att föra det på tal imorgon men behöver lite mer kött på benen. Den här tråden är så ofantligt lång att jag chansar på att vara lite jobbig och slänga frågan direkt, även om den säkert har varit på tal förut. 
    Visst kan du fråga om Pred vid ET. Jag minns inte om du har några autoimmuna sjukdomar; om så är fallet kan du hänvisa till det när du frågar. Om inte så tycker jag att du ska fråga rakt på sak; att du hört att chanserna kan öka med tilläggsbehandling som kortison - och om du i så fall kan få det? Ps. jag har fått för mig att Staffan är mer positiv till Pred än Urban - men ingen av dem är omöjliga . Stort lycka till imorgon!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?