• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

myran6801 skrev 2012-03-13 13:11:49 följande:
    Tyvärr avbryter vi detta försök eftersom det på vul idag bara var 2 blåsor varav den ena bara var 11mm. Känns tungt och ledsamt.
    Åh kära myranGråter - stor, stor kramHjärta!
  • Fjällsippan

Sunseed: jag ser absolut ett svagt rosa streck ! Håller tummarna för ett starkare imorgon. Kramar och tummar!

• Fjällsippan
    Ciara skrev 2012-03-13 15:15:17 följande:
    Hejsan!  Jag är 41 och ska göra mitt första IVF. Äggplock i morgon faktiskt. Jag har bara 3 äggblåsor, hoppas att de räcker till...Inte är chansen stor.

Jag håller normalt till i tråden för de med lågt AMH-värde, dvs har låg äggreserv. (Jag har AMH 0,43). 

Är detta med AMH-värde något som ni över 40 här i tråden också tittar på för egen del, dvs vet ni om ni har låga AMH-värden? Eller ser ni mest att era besvär att få barn är åldersrelaterat, eller immunrelaterat, eller andra faktorer? Jag har inte fått grepp på om alla "äldre" har lågt AMH, därav min fråga...
    Välkommen till oss, och stort lycka till på ÄP imorgon{#emotions_dlg.flower}! Vilken klinik går du på? 
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2012-03-14 20:13:13 följande:
    Behöver era kloka råd nu.
    Står i grubbelval nu. Klar med Flagyl och ska ta Fluconazol. Halveringstiden är 30 timmar och det betyder att det tar 5 dygn för medicinen att gå ur kroppen. Då är jag på dag 15.
    Nu är risken att jag får äl-omslag snart och vad gör jag då om det blir FET före fem dygn har gått? Fluconazol är fosterskadande.
    Nu är frågan - ska jag nöja mig med bara Flagyl och strunta i Fluconazol? Men jag tänker att svampen nog kan vara ett problem och kanske en orsak bakom mina misslyckanden och det känns dumt att strunta i den. 
    Eller ska jag ta Fluconazol och strunta i FET om äl sker nu snart och avvakta med FET till nästa månad? Om vi undviker hemmaförsök så borde ju Flagylens rensning fortfarande sitta i. Eller?
    Snälla, alla kloka fina - hjälp!
    Klockan tickar..... 
    Instämmer med Zin. Men måste du ta just Fluconazol. Ludmila ordinerar vanlig Canestenvaggis efter hennes dunderkur.
  • Fjällsippan
    Skytten skrev 2012-03-14 21:18:06 följande:
    Nu tar jag Fluconazol. Håll tummarna att äl-omslaget kommer nästa vecka!

Men vad tror ni - kan Flagyleffekten hålla i sig till nästa cykel om jag måste hoppa över FET nu? Jag orkar inte göra om behandlingen. Jag har mått så dåligt av tabletterna.
    Ja, ta den. Det tar ju dessutom ytterligare några dagar innan embryot boar in sig, och när det händer så ska svampdödaren vara ut ur kroppen. Och så här står det i FASS vad det gäller behandling under första trimestern, så jag tycker att du gör rätt som behandlar.

Data från flera hundra gravida kvinnor som behandlats med normaldoser av flukonazol (<200 mg/dag) som engångsdos eller upprepad behandling under den första trimestern talar inte för några skadliga effekter på fostret.

Och här kommer Ludmilas råd för att hålla en fräsch vagina efter kuren:

Duscha på kvällen och rikta inte duschstrålen rakt upp så att du sköljer både "fram och bak" samtidigt. 
    Använd sköna bomullstrosor och absolut inte string. 
    Undvik bindor med "plastbotten"och använd helst bara vanligt ekologiskt bomull vid mens. Plasten fungerar som växthus för svamp och bakterier.
    Tvätta dig inte för ofta. Om du känner dig ofräsch torka med ICA's tvättservetter (för bebisar), oparfymerade med aloe vera. 

• Fjällsippan
    MissBoring skrev 2012-03-14 21:18:27 följande:
    Jag måste få fråga, för jag har missat det där med äl innan fet. Enda sättet att veta om ägget släppt är genom att tempa eller? Å rekommenderar läkarna då att man tempar inför ett fet? Jag får inte riktigt till tempandet (å ingen läkare har bett mig göra det heller) för jag går alltid upp på toa på natten/tidig morgon å då är det ju förstört när det inte hinner gå 3 tim efter, för visst ska man sovit minst tre timmar i rad för att va säker på att det blir rätt? Går det att kolla på annat sätt?
    Jag har gjort några ostimulerade FET och har aldrig tempat, utan har bara kört med ÄL-stickor. Däremot så skulle jag rekommendera dig att fråga kliniken om ett VUL även inför ett ostim FET för att försäkra dig om att du har en fin blåsa/slemhinna på g. Jag tror inte att det hör till de vanliga rutinerna; men jag har fått göra det och fråga går ju alltid. Jag tycker verkligen att klinikerna bör ställa upp på det, man betalar ju ändå en gedigen summa även vid FET.
  • Fjällsippan
    MissBoring skrev 2012-03-14 21:39:13 följande:
    En liten en, tack då vet jag. Ja jag kör med stickor men jag tyckte någon sa att man då bara att man har äl inte att ägget släpper..? Eller missuppfattade jag? Nu ska jag inte göra fet, har inga i frysen men jag vill passa på att fråga nu när ämnet va uppe!
    Det går långsamt för mig att skriva på min gamla dator som hänger sig i tid och otid - ni hinner posta en massa inlägg när jag sitter och skriver , därav lite konstiga svar från mig.

• Fjällsippan
    Sunseed skrev 2012-03-15 08:28:27 följande:
    Jag har gråtit floder på morgonen, men nu känns det bättre. Världens bästa sambo har lagt fram en plan som gör att det känns bättre i magen.
    Åh nej, Sunseed! Usch, vad ledsamt. Det var efter ett svagt plus (svagare än ditt), och minus några dagar senare som jag fick ordinerat Prednisolon/Fragmin av Urban/Staffan. Nu vet jag ju att du planerar att självordinera, vilket jag som sagt tycker är helt ok! Men det är ju skönt om du kan få stöd av dem också (samt Fragmin). Tankar och kramar i massor!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?