• linköping68

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Zinfandel skrev 2011-11-06 21:48:41 följande:
    Skytten: har bara gjort stimulerat FET och då får man inte ÄL men om jag hade gjort ostimulerat så hade jag då inte missat chansen Tungan ute

Linköping: jag har tagit 1-2 x 75 mg Trombyl och upp till 15 mg Pred. Trombyl är blodförtunnande och kan motverka proppbildning (som man kan få av tex Gonal men oftast genetiskt) och är dessutom antiinflammatoriskt och Pred kan bromsa immunförsvaret som mycket förenklat innebär att kroppen inte ska stöta bort embryot, det sänker sk NK-celler i livmodern. Jag tar dem pga immunologi och jag tror att de flesta som misslyckas med fler än 3 försök har immunologiska problem.

Hm, då borde jag kanske ta och se till att få lite Trombyl och Prednisolon utskrivet och ta lite. Har ju problem med sköldkörteln och mitt missfall i julas kan ju kanske ha varit pga lite immunproblematik.

Att det ska vara så mycket med att få till allt rätt!

Tack för att du är en sån klippa och kan svara på alla våra frågor. Attans du borde skriva en bok om allt detta, eller iaf vara lite konsult åt IVF-are Solig Eller ännu bättre.....läs till fertilitetsläkare och bli den första i Sverige som kan allt om detta ämne och som är öppen för patienternas frågor och funderingar Flört    
  • linköping68

Imorgon ska det ringas till gynekologer som kan skriva ut medicin till mig och sen göra UL.... Hoppas att jag får napp på nära håll.....   

• linköping68

Här händer det grejer…..

Maryhe: var försiktig och hoppas vädret bättrar på sig och att din UVI försvinner snabbt!

Kalimero: håller tummar för dig inför måndagen!

34an: välkommen tillbaka, vet tyvärr inte vad crash-ivf är.

Alla andra: vinkar lite grann

• linköping68

lite EGO-uppdatering från mig.... Det blev lite antiklimax med min kontakt med CFC. Skulle ha börjat spruta i denna kommande cykel alltså som idag, men fick aldrig tag på en gyn som kunde träffas och skriva ut mediciner. Fick efter mycket om och men en telefontid med en gyn och vi pratade igenom allt och hon rekommenderade att jag väntar några månader då jag fortfarande ligger för högt i TSH, 3. Gyn menade att det inte är någon idé att "slösa" och göra IVF med så högt TSH. Hon kommer att följa mitt TSH då vårdcentralläkaren är ovillig till att höja Levaxindosen och pressa ned värdet till under 2 eller helst under 1. Känns ganska bra att vänta några månader och se vart TSH hamnar.
    Det verkar som en bra gyn då hon tar TSHvärdet på mer allvar än VC-läkaren. Gyn sa att det är extra viktigt att pressa ner TSH och äta högre dos Levaxin då jag har antikroppar. Gyn kan även hjälpa till sen med UL och mediciner, men att det kan bli svårt med tider över jul och nyår.
    Så nu blir det fokus på TSH och att äta vettig fran till början av januari, och kämpa på med hemmaförsök under förhoppningsvis positiv inverkan av Inofolic Glad       

• linköping68

Tack alla! Jo, min nya gyn verkar bra trots att hon lät väldigt barsk på telefon, men huvudsaken är att hon vet vad hon gör och att hon kan hjälpa mig vidare med TSH och vidare till Danmark och CFC. Bara det att hon var så på med att driva ner TSH innan IVF start kändes bra!

Sushikatten: började på 25 mikrogram Levaxin under ett bra tag. Sen ville jag höja till 50, men läkaren tyckte inte det. Fast jag höjde ändå och mår mycket bättre nu. Får se vad proverna visar och då säger jag till läkaren vad jag gjort…. Hade ökat från 2,6 till 3 vid senaste mätningen så därför ville jag höja dosen. Men 3 är ju fortfarande inom detta så förhatliga gränsvärdet så det var därför läkaren inte ville höja. Hon är nog rädd för ev biverkningar man kan få.

Tjorven: Rart av dig att tänka på att ev ta med Inofolic till på andraGlad Jag skulle absolut vara intresserad av ett gäng paket. Har ätit Inofolic och Inofolic plus under en period nu och hoppas på det bästa.

Hej till er andra     

• linköping68

Maryhe: spännande med studien om Inofolic!

Det tar nog ett tag att sänka sitt TSH värdet. Och man ska inte höja dosen Levaxin för fort.  

• linköping68

Söte: Usch vad otrevligt det du råkat ut för. Hoppas du mår bättre nu och att det släpper snabbt. Håller tummar inför hcg testet.

Inanna: kroppen är nog inte riktigt att lita på när den är fylld av hormoner utifrån. Håller tummarna hårt för dig inför kommande testdag.

Maryhe: bra med mensen, då är ni väl snart på gång igen.

Kalimero: ha det bra i London, men vila så mycket du kan! Håller tummar även för dig.

Sushikatten: vad läser jag……. GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS!!! Underbart roligt

Hej till er andra med!!

Zinfandel: vår guru här..... Flört det är alltså bra att vara förkyld för då är kroppen inte i högvarv med immunförsvaret, eller? Men hur är det att ständigt gå med en lätt förkylning med hosta och lite grönt snor? Vet du? Funderar starkt på att börja med lite prednisolon för att dämpa immunförsvaret, men det kanske är dämpat då jag varit konstant förkyld det senaste året. 

Hm, ständigt massa funderingar och frågor som mal runt i huvudet. Vad göra för att få till det opimalt i kroppen så att det eventuellt blir ett positivt svar på stickan.... Äta vilka piller eller kosttillskott... Har en blä-dag idag då allt verkar gå snett och jag känner mig som en citron, surare än surast.

• linköping68

Zinfandel: you go!!!! Såååååå bra initiativ att skriva till R Nyberg. Fortsätt med UG och alla andra. Typ ett gäng journalister med hälsoinriktning kanske. Du är ju fantastisk!

Har faktiskt kontaktat ett företag/person för att de ska se över om det finns möjlighet för dem att kanske, kanske, kanske starta en fond för ofrivillit barnlösa och för de med sekundär barnlöshet. Väntar svar. Har tänkt kontakta dem igen om jag inget hör. Tror egentligen inte på att det kommer funka, men det skadar inte att testa!

Hej till er andra!   

• linköping68

Måste bara få skriva av mig om ett angenämt "problem" som jag fått.... Ett litet sätt att få lysa upp vår annars så ibland dystra vardag, med jakt på gyn, läkare, få svar på vår frågor, få pluss och behålla det etc, etc...... 

Jag skulle ju rivstarta en IVF via CFC, men hann inte få tag på en gyn i tid. Bokade in mig hos 2 st gyn med tider ca 12 framåt i tiden. Den första hade jag telefonkontakt med och hon var jättebra och sa att jag skulle få all hjälp jag behöver inklusive kontroll med TSH och ätandet av Levaxin som VC läkare var strikt med. Skrev till och med ut medicinen direkt trots att jag inte ska börja med IVF än.

Var och träffade den andra gyn och hon var lika bra hon! Hon sa att hon kunde hjälpa med allt. De har generösa öppettider och att jag skulle skrivas upp på akutlistan vilket innebär att jag får förtur och/eller kläms in mellan andra patienter. Klagade lite om att jag fått nej från kliniker pga vikt och ålder. Hon menade att det är så fel att vi tjockisar får nej bara pga vikt. Och även att man får nej pga ålder. Det är sååå mycket mer som avgör en graviditet menade hon. Hon sa även att det är bra att ha extra "volanger" för då går man in i klimakteriet senare och enligt henne så är hormonerna mer i balans. När vi gjorde IVF sa den läkaren precis tvärtom. Ja, vad ska man tro? 

Så nu står jag och velar mellan dessa två BRA gyn!!!! Vilken ska jag välja? Men det är sannerligen ett angenämt problem även om beslutet blir svårt. Tänk vad små saker ibland kan få en att bli så glad. 

Kram till er alla från en som är uppåt idag trots supermigrän Glad    

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?