IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Lillstoran skrev 2012-04-29 16:02:48 följande:
Finns en kö inom landstinget för ÄD. Jag anar dock att denna är lång. Sedan tror jag IVF St Göran gör det. Har även läst att det finns kliniker i Riga, Finland, Estland som annonserar här på FL. Vet dock inte vad det kostar, förutsättningar o vad som gäller rent juridiskt. Vet dock att öppen donation är dyrare. Fördelen är om man vill ha syskon så kan man få samma donator. Läst här på FL om en ensamstående person som gjort allt i Danmark 2 ggr o ville ha samma donator då barnen blir helsyskon. Tror dock att det är dyrare än en vanlig IVF. Finns trådar här där det säkert går att höra sig fram med dem som gör det.
Kön inom landstinget är för de som har rätt till landstingsfinanserade ÄD-försök. Jag har själv poäng kvar att använda till ytterligare ÄD-försök, men har nu valt att gå tillbaka igen till IVF.
ÄD-klinikerna som har öppna donatorer som tex Finland och Island är dyrare än tex Riga där de enbart har anonyma donatorer. Väntetiderna är också betydligt längre.
På AVA i Riga kostar ett ÄD-försök EUR 6450. För att få genetiska syskon gäller det att man får embryon i frysen eller att den gamla donatorn är villig att ställa upp för ytterligare en stimulering. Detta har inget att göra med om donatorn är öppen eller anonym. Kliniken kontaktar bara donatorn och ställer frågan.