• Inanna Li

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maraki73 skrev 2011-11-22 12:13:33 följande:
    Hej alla !!

Jag har en så hemsk känsla att mina embryo inte har fäst :(  Jag har inte fått någon nidblödning som jag fick sist efter ett FET.
    Alla ni som varit gravida har ni haft någon nidblödning eller färgad flytning efter ET eller FET nån gång ? Om ni varit gravida fler gånger har ni haft nån färgad flyttning vid någon graviditet och nån inte någon flyttning.

Mina embryo är 6 dagar gamla idag och borde ha fäst vid detta laget.

Inanna68 hur går det för dig med ruvandet?
    Jag har aldrig fått någon nidblödning då mina embryon fäst . Däremot hade jag ökade vita och genomskinliga (ej färgade) flytningar när jag var gravid i september/oktober förra året. Jag ruvar vidare och är på RD 6 och har lite hopp trots få symptom (bara molvärk som kommer och går). Lycka till! själv Solig!
  • Inanna Li

Hej alla! Tack för att ni undrar hur jag mår! RD 8 nu. Hemsk molvärk igår och lite ömmande bröst. Idag har värken avtagit och brösten känns pytteömma. Jag är också väldigt yr men då jag haft alla slags symptom tidigare både när jag varit gravid och inte så är jag inte säker på någonting. En sak som är säker i alla fall är att jag sen jag kom in i IVF-branschen för 18 månader sen har jag inte längre så mycket mensvärk (tidigare hade jag fruktansvärt ont varje månad)så att det molar till och från nu känns positivt.

• Inanna Li
    Maryhe skrev 2011-11-24 18:20:30 följande:
    Tack! Hon messar och ringer, vi svarar inte. Synd att vi bor i radhus och de är våra närmsta grannar. Nu messar hon och vill  ta med mig till sin endokrinolog på måndag morgon för att ev få Eutirox utskrivet... suck. 
    Jag hade handsfree på mig när jag pratade med henne och hittade inte knappen för att lägga på direkt, hade ju hundarnas koppel i händerna... När jag väl hörde vad hon pratade om kunde jag tyvärr inte förmå mig att lägga på. 
    Vilken hemsk människa! Du gör absolut rätt i att inte svara! Hon borde egentligen bjuda dig på en burk Eutirox efter allt vad hon sagt Skrattande!
  • Inanna Li
    Maraki73 skrev 2011-11-24 22:50:15 följande:

Hej allihop !!

Jag är på RD6 och känner inte mycket har då och då mensvärk som strålar mot äggstockarna typ, lite ont i ryggen brösten är fortfarande ömma och spända. Har kollat och ovitrellen ger inte längre utslag på testet.
    Det har gått 10  dar sen jag tog den, då borde den vara ur kroppen eller va tror ni?

problemet är att jag fortfarande är förkyld sen förra fredagen, ena dan är jag bättre och nästa sämre, ikväll hade jag tom 37,7 och är nojig över att det ska hända nått med embryona. Har gråtit ett par gånger över att det känns hopplöst att jag aldrig kommer lyckas osv. 

Tycker ni att ni fått sämre immunförsvar med behandlingarna? Jag tror att mitt har påverkats negativt.  

Det är positivt att ha nedatt immunförsvar i samband med att embryona ska implantera. Kroppen har då fullt upp med annat och har ofta inte tid att stöta bort embryona ! Jag var förkyld och hade luftrörskatarr i somras och lyckades bli gravid just när jag mådde som sämst.

Du har rätt i att äggmognadssprutan har gått ur kroppen idag! kanske har du testat för tidigt bara! Det tar ett tag för kroppen att bilda hcg.
  • Inanna Li

Skytten - Lycka till med kommande FET. Mitt första FET var en långdragen process. Jag fick utslag på stickan först på dag 23 efter 10 dagars testande (i slutet både på morgon och kväll) och jag minns att jag testade negativt på morgonen och sen fick jag en glad gubbe på stickan på kvällen (ca kl 19). Jag räknade då den dagen som jag fick kvällsutslag som ÄL-dagen.  Och det gick bra! Jag blev gravid men sen blev det ju tyvärr MA (men det är en annan historia). Så du skulle kunna följa mitt exempel och räkna gårdagen som ÄL-dag! Men jag tror inte det spelar så ättestor roll egentligen!

• Inanna Li
    oceanney skrev 2011-11-25 10:13:23 följande:
    Men alltså, vilken onödig stress och ångest att ens behöva fundera över de sakerna själva. Jag vet att vi tjatar på om hur det går till i andra länder nu måste jag tjata igen om hur det går till i Frankrike. 

Första VUL dag 10 då man mäter slemhinnan och blodprov för att kolla E2. Redan då får man ett ungefärligt datum då Ovitrellen ska tas. Andra VUL + E2 cirka dag 12. Ett FET på min klinik kostar cirka 350 euro (staten betalar hälften). Av dessa är hela 100 euro för "bestämning av triggerdatum", vilket ändå visar vilken dignitet tidsbestämningen har. Triggerdatum bestäms alltså av VUL, blodprov och en kompetent gynekolog. Och ni får sitta och behöva bestämma själva över huruvuda omslag ska räknas på morgonen eller kvällen...
    Det finns flera orsaker till att man ibland skulle ha velat flytta utomlands när det gäller IVF-frågor! Perfekt att man i Frankrike får veta när slemhinnan är som mest mottaglig för ett embryo innan man gör FET!
  • Inanna Li
    Vi 4 skrev 2011-11-25 11:18:43 följande:
    Oceanny, så skönt att känna att de har full koll och inte behöva oroa sig för sådant själv!!!

Inannan, hur känns det i dag?

och jag funderar på hur tidigt ni känt älsymptom när ni börjat med sprutorna? Jag har tagit 2 st sprutor nu (350 puregon) och känner redan både äl-sekret och att det känns i äggstockarna. Jag har ju tjatat om att jag är orolig för att jag fått maxdos (utan att hon har ett FSH att utgå från) och att jag inte får kolla med vul förrän sprutdag 9. Vad händer om man stimulerar "för snabbt"? Kan äggen växa för fort och därför bli sämre? Jag fick ju ett ok AMH-värde per telefon efter att hon bestämt dosen. Har era läkare utgått från era provsvar när ni fått dosen besämd? Har ni fått maxdos vid första ivf-försöken? Skulle ni ha försökt få vul tidigare, typ på måndag, dag 6? Eller skulle ni lugnt ha väntat till dag 9? Ursäkta att jag tjatar, men jag kan inte tänka på annat...
    Tack för att du frågar. Är på RD 9. Lite svag molvärk och väldigt trött (tror jag har en förkylning i kroppen). Skulle önska att jag hade ömma bröst och fler mer tydliga symptom.

Jag fick också ÄL-symptom väldigt tidigt den här senaste behandlingen Jag hade också hög dos 337,5 Gonal-F och enligt min läkare kan det bero på den högre dosen att flytningarna kommer tidigare. Det är bara östrogenet som kickar igång och det är helt OK. Tycker dock att det är konstigt att du inte får komma på tidigare VUL än dag 9. Jag brukar få VUL runt dag 6. Då är det ju lättare att justera dosen uppåt eller neråt. 350 är inte maxdos. 450 brukar vara  högsta dos man kan få. Det kanske hade räckt att börja på 300 eftersom du har bra AMH-värde men det är ju också bra att rekrytera så många blåsor som möjligt tidigt i stimuleringen.
  • Inanna Li
    Maraki73 skrev 2011-11-25 13:21:16 följande:
    Tack för ditt svar :)) Jag har fruktansvärd hosta och i natt fick jag feber igen 37,8.RD 7 idag  brösten ömmar mindre idag  känner bara då och då mensvärk annars inget annat, ont i ryggen har jag väl för att jag är spänd och orolig.

Du säger att du har molvärk, är det hela tiden du känner det? Är det som mensvärk?

Angående A-K vet du när hon ska sluta? har du hört kanske vem som ska ersätta henne.    

kram   
    Jag känner mig också febrig och hängig idag. Jag har haft mer molvärk tidigare gånger och då har det känts precis som mensvärk. Inte oupphörligen men hela tiden fram till TD har det kommit och gått och jag har fått ta värktabletter. Denna gång har jag också haft värk men i lite kortare perioder än tidigare ruvningar. Det har känts både som mensvärk och som annan slags molvärk och har flyttat sig runt i hela nedre delen av magen. Idag har jag inte känt mycket alls. För 2-3 dar sen var det som värst.

Mina bröst är inte heller så ömma. Tyckte de var det på kvällen för 2 dar sen samtidigt som jag hade kraftig molvärk! Symptom kan komma och gå oavsett om de är "äkta" eller "falska" Glad

Jag vet inte alls när A-K ska sluta. Hoppas det dröjer lite om jag skulle ha turen att få komma på VUL! Vem som ska ersätta henne har jag ingen aning om men Sven och Ulf som också är IVF-läkare kanske blir mer delaktiga i IVF-försöken från och med då?

Kram och lycka till Solig
  • Inanna Li

Vi4 - När jag ruvade utan progesteron vid FET 1 och var gravid så började inte symptomen komma förrän runt dag 10-12 så egentligen borde jag veta att det kan ta lite tid Skrattande. Proggisarna kan ge gravsymptom och det ganska tidigt i ruvandet.

Hoppas det löser sig med VUL men det är säkert OK att vänta till dag 9 om din läkare tycker det. Det är så olika på olika kliniker. Flera brukar inte göra första VUL förrän dag 8-9. Även maxdos kan tydligen variera. Och vissa läkare tycker som Eviglängtan skriver att doser över 300 inte gör så stor skillnad. Men det kan nog också vara så att alla kroppar inte reagerar på samma sätt. Man får tänka att första IVF:en är lite som ett "experiment" - det blir lättare att göra ändringar sen om man skulle ha oturen att behöva göra fler försök.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?