• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna - förstår att det känns tungt, men jag minns t ex en annan tjej 40+ som gjorde IVF samtidigt som jag på Sophiahemmet. Hon blödde som en gris (enligt hennes eget uttryck) och likväl testade hon plus. Blödningarna fortsatte även fram till första VUL - men det fanns ett litet tickande hjärta. Det blev en välmående liten kille till slut! Denna typ av historier kanske hör till undantaget, men som sagt - det finns hopp fortfarande.

Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Hoppar in lite kort här (hemmaverkstad pågår fortfarande fast lite lagom småentusiastiskt...)

underverket - om du har 25-30% chans att lyckas i vanliga fall så innebär 10-15% eller 10-15%-enheter följande:

Att chansen ökar +10-15% innebär att dina chanser att lyckas ökar med10-15% av 25-30%, dvs du ska lägga till +ca 2,5% till ca +4,5% och landar då på att din chans att lyckas är ca 27,5-34,5%

OM chansen däremot ökar med 10-15 %-enheter är det superenkel matematik - du lägger helt enkelt till siffrorna "Ovanpå" din ursprungliga chans och landar på ca 35-45% chans att lyckas istället Solig

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Hej i tråden!

Har tyvärr inte hunnit följa er ordentligt på sista tiden, men noterar att Turlid fått sitt efterlängtade plus (hurra o grattis Solig) och att Inanna snart har ÄP (det kommer att gå finfint). Har Fjällsippan också snart förestående ÄP/ET?

Hur som helst - jag tänkte plocka bort mig från listan eftersom jag definitivt inte kommer göra något ytterligare IVF och även om vi lever "som man och hustru" så arbetar vi inte systematiskt på tillökning. Vi njuter av de två små underverk vi har och jag lovar att höra av mig igen om det trots allt skulle bli ett litet mirakel så här på ålderns höst sett ur ett fertilitetsperspektiv

Kram till alla!

PS Hoppas på hjälp att plocka bort mig från lista DS

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Snösport - vad är det jag ser????

Varmt varmt grattis till denna fantastiska överraskning (såg att det var på "naturlig" väg)

En liten kommentar angående veckoräkning:

Om du är i v 4+3 så säger vi vanliga dödliga att vi är i "5:e veckan". Sjukvårdspersonal säger dock att du är "4 fullgångna veckor", dvs "vecka 4". Jämför att vara "på det 43:e året" respektive "vara 42 år"

Kram o lycka till med resten av graviditeten!

Snösport skrev 2011-05-23 13:06:32 följande:
    Hej, jo här hoppas jag för fullt Mår toppen och känner väldigt lite symptom men en och annan påminnelse då jag haft lite mer molvärk på fm= skönt!!! man är ju lite mer fundersam säkert än en som inte väntat över 3 år på ett pluss. Alla här är värda ett plus och graviditet på vilket sätt det än vill fastna Skrattande
    Är på vecka 4 idag sa gynläkarens sjuksyrra,,, hon ringde och informerade mej om deras öppetider dessa 2 veckor då jag ev skulle göra VUL för IVFen ....hon vart lika chockad som jag hi,hi,hi!!! Jag trodde jag var på vecka 5 ..kollade en gravidkalender på nätet som säger 4+3 ja,ja...fick iaf VUL tid i vecka 6 + 6 av henne...annandag pingstSolig, hon sa ett plus är ett plus så luta dej tillbaka och var glad nu så det ska jag försöka göra.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Snösport skrev 2011-05-23 18:14:50 följande:
    Chippichoppi: tack inte så bra på den där räkningen hi.hi!!
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    callimero skrev 2011-05-31 21:56:50 följande:
    Heder åt honom. Synd att han inte lyckades klona sig själv.

Jag sa det rakt ut till Dr idag, att det är synd att det är så mycket proppmätta gubbar som inte orkar eller vill vidga vyerna. Han såg inte så nöjd ut med den kommentaren men den bjuder jag på som skattebetalare.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Först en stor varm kram till Inanna. Så sorgligt att det inte gick vägen.

Jag har kronisk astma och atopisk dermatit och när jag gjorde min(a) IVF(:er) så läste jag också på allt vad jag kunde om medicinering kunde vara negativt eftersom jag också var orolig för att min medicinering skulle kunna påverka negativt. De små mängde kortison som man inhalerar i form av t ex Betapred/SYmbicor el liknande har i princip ingen som helst inverkan eftersom de inandas och går dirket till luftrör/lungor. Kortison i form av tabletter ger en mycket kraftigare effekt, men det enda jag kom fram till var det som giba skriver - att det kan ha en positiv inverkan på implantationen (många som gör ÄD får ta kortison i förebyggande syfte). När jag lyckades med FET så självmedicinerade jag med Betapred (som jag alltid har hemma och tar då jag har astmaskov).

Bricanyl/Ventoline hittade jag inget negativt om. Som gravid kan man dock få Bricanyl för att minska/dämpa förvärkar (det fick jag).

Det enda jag kunde vaska fram som var negativt var antihistaminer - enligt en amerikansk fertilitetstidning så kunde dessa ha en negativ inverkan på fertiliteten. Detta har dock ingen svensk läkare/barnmorska lyckats bekräfta för mig (jag har frågat alla jag träffat) men däremot har jag för mig att jag lyckades googla fram något i ämnet. Dock fick jag inte äta antihistamintabletter som gravid -det var ett absolut nono enligt min MVC. Fick därför utskrivet något annat allergipreparat (var höggravid på våren/försommaren) som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Snösport skrev 2011-06-30 09:14:36 följande:
    Får inte fram men Symbicort är väl inte kortison??  Hade Betapred innan men om jag kollapsar så kommer jag tillbaka direkt jag svimmat av liksom så jag är inte så rädd för sådant längre,,,,händer heller inte så ofta alls 1 ggr/ vartannat år oftast i samband med snökanoner mitt i backen eller överansträngning i löpning i bakce som jag inte kan alltså.
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2003/03/21/leuko...
    Hmm...lät ju inte heller så bra...åh!  Vet inte riktigt hur jag ska göra men visst sådana här dgr när det är typ 24-30 grader så funderar man ju på att ta extramedicin..måste ju tas i 14 dgr innan det verkligen hjälper dessutom.

Har ngn fler bra svar i ämnet?

Symbicort innehåller budesonid, som är samma kortikosteroid (kortison), som Pulmicort. Det innehåller även formoterol, som är en långtidsverkande luftrörsvidgare (till skilland från Bricanyl som innehåller den korttidsverkande substansen terbutalin.

Se info på FASS:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20000825000296&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Betapred - enligt min astma/allergimottagning var det mycket bättre att jag tog Betapred vid behov för att säkerställa att jag mådde bra och därmed också mitt barn. Ev biverkningar på fostret/barnet är i första hand att långtidspåverkan av kortison (i stora doser á al Betapre, däremot har inte Pulmicort/Symbicort någon påverkan) kan medföra att fostret/barnets tillväxt blir påverkad  - dessa barn tenderar att ligga något under i "storlek" jämfört med genomsnittet. Dock växer de flesta "ikapp sig" under de första ca 5-6 levnadsåren
    Detsamma gäller faktiskt barn som själva har astma och därmed måste medicinera med kortison - tillväxten är inte lika bra som flör kortisonfria barn, men det är trots allt bättre att behandla astman!

Min erfarenhet är att det är astma/allergi-mottagningarna som du ska rådgöra med. MVC/BVC-läkarna kan inte alls lika mycket inom detta område!

Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?