• Skruttefia

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kortison i små mängder som tillförs genom inhalation (Pulmicort, Symbicort) sätter sig i princip "där de ska" (luftrör/lungor) och påverkar därmed inte resten av kroppen något nämnvärt.

Kortison som tas i tablettform går ut "systemiskt" i hela kroppen och påverkar därmed "allt". Tabletterna är också oftast mycket starkare/innehåller större mängd kortison än inhalationsdoserna i t ex Pulmicort/Symbicort.

Betapred är ett starkare preparat än Prednisolon och används också generellt i andra syften (det är olika substanser).

www.FASS.se är en jättebra källa för information!

Förlåt mina inhopp, men förutom det faktum att jag själv har varit i IVF-karusellen som 40+ (är nu 44) och jag har astma/allergi samt att jag själv har jobbat på Astra inom just detta område gör att jag gärna vill dela med mig av det jag kan. Sedan är det självklart så att olika läkare kan ha olika åsikter om vad som är "rätt"/lämpligt precis som de olika IVF-klinikerna/läkarna har olika åsikter om metoder/prognoser.

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Snösport - jag förstår. Jag kan tyvärr inget om Singulair, förutom det jag kan läsa mig till på FASS. Under "graviditet" står tyvärr bara att "rådgör med din läkare" (och det har du ju redan gjort).

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia

Snösport - knepigt det där. Det verkar ju som om Singulair är ett kanska kraftigt preparat (det var många biverkningar och varningar på listan) och att man bör vara ganska observant på hur man reagerar (men bevisligen mår du bra av det). Förstår så väl att du är orolig för vilken påverkan Singulair kan ha på fertilitet och sedan graviditet. Önskar jag kunde hjälpa till med mer info, men tyvärr.

Kram

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-07-01 13:05:28 följande:
    nu får ni hjälpa mig.. när jag väntade sonen.. det var 7 år sedan så mådde jag aldrig illa.. inte det minsta lilla..mer än en gång vid 12 veckor ungefär....

Illamående...ni som varit gravida...har det alltid kommit på morgonen? Man hör ju ständigt om "morning sickness". Nu har jag en väninna som spydde istort sett dygnet runt med alla sina tre och fick ligga på sjukhus 7 av 9 månader men det är ju extremt...

Ett EXTREMT illamående kom över mig nyss... vi snackar inte om "lite lätt" utan jag hulkade nästan....KAN ju vara något annat men jag vet ju vad jag VILL att det är ....Men..får man det så här tidigt...2-7 dagar före BIM... mitt på dagen????
    Hoppar in i tråden igen  - när jag gjorde mitt lyckade FET så började jag må illa på eftermiddagarna ca 1 vecka innan TD. Se min presentation om ni vill.
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-07-01 14:03:23 följande:
    ursäkta en dum frånga.. FET?? vad är det...
    Frozen Embryo Transfer, dvs jag fick tillbaka ett egg som varit nerfryst efter ett tidigare äggplock (ÄP) i samband med IVF
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Fjällsippan skrev 2011-11-28 11:33:15 följande:
    Jag har en väninna som ordinerades Pregnyl för att hon är "något tyngre", och med Pregnylen kan man tydligen anpassa dosen. Jag tycker att det var ett intressant resonemang av läkaren eftersom genom ordination av Ovitrelle ges egentligen alla samma (slentrianmässiga?!) dos. 

Hej och förlåt mitt inhopp - jag har följts åt med några av er i andra trådar då jag själv som 40+ are gjorde IVF (och hade turen att lyckas).

Jag fick ta Pregnyl på Sophiahemmet i samband med "lättstimulerat" FET (men Ovitrelle i samband med färskförsök). Jag frågade naturligtvis VARFÖR och fick då svaret att tidigare använde de (och antagligen flera andra kliniker) Pregnyl också vid färskförsök, men eftersom Pregnylen var "kraftigare" (kommer ej ihåg vad de sa ordagrant) så kunde en överstimulering bli ännu värre i samband med Pregnyl varför de försökte hitta en gräns för vilka kvinnor som skulle få Pregnyl (utom riskzon för överstimulering) och vilka som istället skulle få Ovitrelle (inom riskzon för överstimulering). Slutresultatet blev då att "alla" fick Ovitrelle i samband med färskförsöken för att just "förenkla" (så ja, visst drar de alla över en kam).

Så visst stämmer den infon som någon av er hänvisade till från USA (tror jag att det var), dvs att Pregnyl är kraftigare. 

Håller tummarna för alla ruvare i tråden!

Kram o lycka till!   
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Zinfandel skrev 2011-11-29 10:41:16 följande:
    Hej Chippi, kul att se dig igen!  Du är alltid lika välkommen att göra inlägg här så vi vet att du är med Glad{#emotions_dlg.flower}
    Jag skuggläser er tråd med jämna mellanrum och håller tummarna så de blir blå. men ni skriver väääldigt mycket så jag har inte helkoll ...Hjärta
    ♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • Skruttefia
    Zinfandel skrev 2011-12-08 13:38:36 följande:
    Miss Boeing: ett test i The Infertility Cure ;) Glömde svara om T4 sen igår.. Jag ska ta reda på vad de olika skalorna heter. Labbet där jag går har bytt till den nya så jag ska mimers ligga betydligt högre än den förra skalan.

Hej!

Finns kvar i bakgrunden! De tre (!) olika skalorna för T4 är:

Klipper ut några rader:
    T4, fritt 
    S-T4, fritt (DxI) 8 - 14 pmol/L
    S-T4, fritt (ModE) 12 - 23 pmol/L
    S-T4, fritt (Delfia) 10 - 20 pmol/L

Det verkar alltså finnas tre olika mätmetoder.

Vi diskuterade i SH-tråden 2009. Här är en gammal länk, som dock inte verkar fungera längre: provtagningsanvisningar.karolinska.se/templat...

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?