• pp08

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

underverket 06 skrev 2010-10-06 08:12:03 följande:
    ChippiChoppi: Gratiis till att får göra ett försöka till. Undrar också om dina värden, om du vet dem? Är det pga av bra värden som du får göra ett försök till eller varför får du? Du har ju passerat 43 o klinikerna verkar vara hårda med den regeln. '

En fråga, ni som har småbarn hemma eller andra för den delen med. Tänker på det här med tunga lyft. Vid mina andra IVF undvek jag att lyfta tungt, men nu har jag en son på snart  23 mån, som jag fortfarande är mammaledig med. (han börjar förskolan på mån).  Går inte att unvdika lyfta honom, i o ur barnstolen, i o ur vagnen, ur bilbarnstolen etc. Han är ju ganska tung, 13,5 kg, men tyvärr måste jag ju ju lyfta honom när jag är ensam hemma med honom på dagarna. Enligt min läkare är det inte farligt med tunga lyft, men jag är ju lite nojig.
    Det är inte så  farligt med att lyfta upp ditt barn. Du har gjort så i 22månader så din kropp är van. Embryot kan inte "trilla ur" och om det inte skulle fästa har det ingenting att göra med om du har lyft någonting eller inte, men att det har varit något fel på insidan av embryot.

Har du däremot ont eller blödningar ska du ta det lugnt.

Bäst är att leva som vanligt, även om det är svart Då får du ut det mesta från din ruvningstid.
  • pp08

turlid70: mys med mannen idag! Utslaget på testet är ju precis innan själva ÄL, som sker inom de 48 timmarna efter utslaget. Kanske ett ägg vandrar fortfarande ner........(eftersom du hade fortfarande svag utslag igår kväll).

• pp08
    turlid70 skrev 2010-10-07 12:47:48 följande:
    Bra att ni är på gång!

Vi fick då inte göra ett färskt försök innan vi använder klart vår frysta embryon. Efter det är jag 40+ och då är det kört för fler gratis färska försök. Känns jobbigt, men jag ändå är glad att vi fick chansen att göra ett försök överhuvudtaget. I Finland och Frankreke tror jag får man göra subventionerade färska försök tills man fyllt 42 år. Varför kan inte Sverige, med sin teknologi som är bäst i världe, ha samma åldergräns som grannländerna är obegripligt och ledsamt.
    Inte bara det. Det skiljer sig även mycket inom samma land (Sverige).  tex: Hos vissa landsting får man 3subventionerade försök (eller 3 färsk och 1 FET; eller byta ut 2 FET mot ett färsk), hos andra bara 2 försök.

Stockholms län/ Karolinska har bara 2 IVF försök tror jag.
  • pp08
    Inanna Li skrev 2010-10-11 13:55:03 följande:
    Jo, jag hoppas det men samtidigt vågar jag inte ta ut något i förskott! Jag har ju erfarenhet av  skengravidsymptom tidigare. Det som är mest hoppfullt är att jag ju har passerat min BIM med ca 5 dagar Glad!
    Vad spännande. Jag tycker också att det låter lovande
  • pp08

Grattis skruttefia! Roligt med lyckat hemmaförsök i våran ålder

Angående VUL, så tror jag att man gör det tidigare när man har gjort IVF/FET (mellan v.6-8) , bara för att kliniken kan bekräfta att det verkligen är en graviditet och att embryot sitter/växer på rätt plats. Vid en vanlig graviditet brukar man kolla lite senare om det inte har uppstått några komplikationer, men om du har bra kontakt med IVF kliniken kan de kanske ordna VUL tidigare åt dig.

• pp08

Jag har alltid testat på morgonen. Bara testat på kvällen om jag glömde testa eller om jag tydlig märker att ÄL är på G.

• pp08

Någon som vet vad som anses vara normalt eller lågt AMH värde vid 40 års ålder?

Var på planeringssamtal idag och hade lågt AMH värde men sedan visade VUL att jag hade fina och många äggblåsor, tom läkaren var förvånat.

Nu väntar jag på mensen och ska då börja med sprutdag på CD3, då blir det ÄP redan v.45 ! (kör korta metoden).
    IVF nr.4 (syskonförsök)

• pp08

Konstigt med AMH värde. Som jag har förstått är detta ett värde på äggreserv. Jag hade ett värde som skulle klassas som "low". men hade endå typ 5-6 äggblåsor utan stimulering vid VUL igår AMH provet togs dock aldrig för 2 år sedan, så jag kan inte jämföra om det har blivit sämre eller ej.

Läkaren var ju förvånat med tanke på det låga AMH värdet men när han såg antal ägg blev han genast mycket mer positiv inställd på behandlingen. Hoppas jag får min mens idag eller imorgon så börjar jag redan spruta med Menopur (375) på fredag!!

• pp08
    Skruttefia skrev 2010-10-27 10:25:47 följande:
    >pp08 - vad hade du för AMH-värde?

Jag hade 1,1 i ng/mL, vilket ju också klassas som "lågt" men ändå OK (de flesta kliniker drar tydligen gränsen vid 0,7) och hade också 6 antrala folliklar vid VUL i ostimulerad cykel. 
    jag kommer inte ihåg om det var 3  eller 0,3 eller 1,3 (inte heller vilken enhet) ska fråga när jag ringer (när mensen kommer för att bestämma tid för VUL nästa vecka, då jag ska börja spruta på fredag).

Jag hade även 4 folliklar vid VUL vid utredningen som gjordes på Sophiahemmet för 2.5 år sedan.
  • pp08

Underverket: att ha 5-6 äggblåsor/folliklar vid 40års ålder i ostimulerat cykel är helt normalt! Jag hade det redan vid undersökningen för nästan 3 år sedan (är nu "exakt" 40 och hade även nu lika många blåsor).
    Mitt AMH värde var inte så bra nu, togs aldrig för 2 år sedan; men läkaren på CvL tyckte det såg mycket bättre ut med dessa blåsor än vad han hade förväntat sig enligt AMH värdet.

Har under mina tidigare IVF inte haft så många ägg, eller inte alla var mogna eller befruktades men de som jag fick tillbaka har alltid varit av toppkvalitet. Sista gången var det 3st. som var av toppenkvalitet, 1 till mig och 2 till frysen. Det färska ägget blev sedan en dotter! De andra två (ur frysen) lyckades vi inte med så därför blir det syskon IVF nu.

Jag har nu kört igång med ny IVF, började spruta igår. Korta metoden, 375 Menopur.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?