• Fjällsippan

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turild: instämmer med Inanna, köp Clearblue Digital. Då slipper du tolka resultatet själv, det blir lätt förvirrande med strecken som man ska tolka själv. Lycka till!

Imorgon börjar jag med ÄL-stickorna inför FET. Och jag kör med Clearblue Digital varje morgon, och testar inte flera gånger per dag. 

• Fjällsippan

Inanna: Jag har också läst om flera fall där hjärtslag har "dykt upp" någon vecka senare -  tankar och tummar till Dig inför morgondagen {#emotions_dlg.flower}.

• Fjällsippan

turild: Tack! Är på cykeldag 11 imorgon. Förra månaden strulade ju ÄL och kom först på cykeldag 20, men det var ju efter ett misslyckat ET. Så jag hoppas att menscykeln har rättat till sig nu och då borde ÄL dyka upp runt dag 13.

• Fjällsippan
    Turilid: Jag har bett om ett extra ultraljud inför den här FET'en för att få bekräftat att allt ser fint ut med livmoderslemhinnan. Jag ska dit på torsdag, på cykeldag 12. Det känns skönt eftersom menscykeln har varit lite rörig efter förra behandlingen.

Fahlvik: Märkligt med bristningarna. Inte så roligt kanske, men jag tycker ändå att det låter som ett bra tecken att kroppen är på g. Vilken ruvardag är du på nu? När det gäller progesterondos så tror jag att kroppen bara tar upp det den behöver, så man kan inte överdoseras. Är inte hundra, men jag tror mig hört det någonstans.
  • Fjällsippan

Fahlvik: Ruvardag 8 är kanske lite tidigt för de klassiska gravsymptomen, så ge inte upp hoppet! Tummar till Dig!

Idag är jag på cykeldag 12 och fick stegring på äl-testet. Har varit och mätt livmoderslemhinnan och allt såg bra ut. Hade till och med 2 äggblåsor på g, och det känns nästan synd att lämna dem ifred i väntan på FET. Nu är jag i alla fall inbokad på FET på onsdag .

• Fjällsippan

Tack Inanna . Jag har också tänkt i dina banor när det gäller att prioritera en full IVF innan FET. Men nu kändes det rätt att lägga in 1 FET, och jag har fått något bättre resultat på IVF'erna när min kropp har fått vila ett par månader emellan (gjorde en hel IVF i augusti/september).

• Fjällsippan

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)

***SPRAYAR***
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***SPRUTAR***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP v43, bor i Göteborg

***ÄP***

***ET***

***FET***
    Fjällsippan, syskonförsök nr 4, FET 10 november, Falun IVF-klinik, bor i Stockholm

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Sushi IVF 4 ET 13/10 TD 27/10
    Eviglängtan IVF, ET 25/10, TD 10/11, 39 år, bor i Skåne

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Inanna, IVF nr 1, FET försök 1, 42 år, bor i Göteborg, BF 110616

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2010-11-04 13:36:48 följande:
    Vilandet har jag inte tänkt på. Intressant aspekt. Jag gjorde min första och hittills enda IVF/ICSI i maj/juni så det var ju ett tag sen men kroppen kanske behöver återhämta sig även efter ett missfall. Förmodligen kommer jag nog ändå inte igång förrän i januari på grund av klinikens ev. julledighet men jag vill ju få ut så många ägg som möjligt i hopp om att mitt AMH inte hunnit sjunka så mycket sen april. Jag får höra vad min läkare tycker om saken.
    Om man är redo mentalt för nästa omgång så har jag förstått att kroppen brukar ställa om sig väldigt fort efter missfall. Jag gjorde själv 1 FET efter MA/skrapning (för några år sedan) då min menscykel repade sig väldigt fort efter skrapningen. Har du gjort den långa eller korta metoden? Om det är den långa så kanske du kan börja att spraya redan under julledigheten (så att du inte förlorar tid). 

Vilken stressig kamp vi för mot rasande AMH-värden och den biologiska klockan! Det känns verkligen som om det handlar om månader. 
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2010-11-04 14:44:55 följande:
    Grattis! Du vilade ett par månader innan FET? Det kanske är bra för mig att vila en månad till, men jag är lite avis på dig, måste jag säga. Det är bara mitt fel förstås, först misslyckas med testerna och sen inte tro på kroppen, vilken slöseri. Någon VUL fick jag inte komma på heller, när jag frågade om det för att se om min ÄL var på g.
    Jag hade en egen menscykel mellan skrapning och FET, och det är ju egentligen inte så mycket vila. Jag har aldrig vilat speciellt mycket mellan behandlingarna - det tog ju 10 återföringar (4 IVF/6 FET) innan sonen kom...och de behandlingarna gjorde jag under loppet av 24 månader (jag har alla behandlingarna dokumenterade i min presentation). Summa summarum så det blir nästan en behandling varannan månad. Jag höll hoppet uppe genom att hela tiden vara igång. Även syskonförsöken har jag gjort hyfsat tätt, men nu har jag ju bråttom på riktigt! Och det är först nu som jag anar att resultatet har blivit sämre när jag har gjort fulla IVF'er för tätt, men det kan bero på att olika upplägg i behandlingarna också. Vem vet? Kroppen är ett mysterium.
    pp08 skrev 2010-11-04 13:42:16 följande:
    Var  på VUL idag och det ser bra ut. 2 blåsor på 17mm, 5blåsor på 10-14mm, 4blåsor på 6-9 mm. Och detta efter 5 sprutdagar Menopur och 1 dag Orgalutran  
    Det blir ÄP på måndag....hoppas de små växer till sig så att det finns många att välja på. Tror jag aldrig har fått så fint resultat efter så få sprutdagar.
    Grattis till många fina blåsor på g !
    Skruttefia skrev 2010-11-04 13:59:32 följande:
    Men varför lämna dem i fred (även om kliniken säger så)
    Nej, det kommer bli svårt att låta två, kanske, fina ägg förgås...men vad kan egentligen hända om man mot all förmodan skulle lyckas på egen hand och sedan gör FET? Ja, förutom den minimala risken för en trillinggraviditet då .
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2010-11-04 14:44:55 följande:
    Grattis! Du vilade ett par månader innan FET? Det kanske är bra för mig att vila en månad till, men jag är lite avis på dig, måste jag säga. Det är bara mitt fel förstås, först misslyckas med testerna och sen inte tro på kroppen, vilken slöseri. Någon VUL fick jag inte komma på heller, när jag frågade om det för att se om min ÄL var på g.

Själv är jag säker på att jag hade en bra månad med en riktig ÄL, har värsta PMS just nu. Men innan ÄL hade jag inga flyttningar som förvarning, dem försvann liksom efter IVF behandlingen. Hade alltid haft dessa ca 2 dagar innan ÄL varje månad, men nu efte IVF kommer dem inte. Har det varit så för dig och er andra också?
    Lite av mitt meddelande till Dig försvann ovan, så jag skriver igen. Jag har inte heller några ÄL-flytningar nu, och jag har ju fått bekräftat både genom stickor och läkare att ÄL är på gång. Men förra månaden hade jag ÄL-flytningar...så jag kan tydligen inte heller lita på att flytningarna är ett säkert ÄL-tecken.

Men vad synd att du inte fick dubbelkolla ÄL genom ultraljud. Förstår att du känner dig besviken att du "missar" en månad, men jag hade gjort som du. Man vill ju absolut inte ödsla fina embryon på en osäker ägglossning. Speciellt inte när det "bara" gäller en månad hit eller dit. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?