-
Jag gör IVF i Guatemala och här får man antibiotika i fyra dagar i samband med ÄP och desstuom ska man göra en "vaginaldusch" morgon och kvälldagen innan ÄP, för att undvika infektioner.Fjällsippan skrev 2011-03-30 22:11:44 följande:Ni som gör IVF i andra länder; har ni fått göra kontroller innan IVF vad gäller eventuella bakterier? Jag har hört att i vissa länder ger man penicillin i förebyggande syfte innan IVF, något som ni har fått?
-
Vaginalduschen är en spruta med någon form av vätska som man ska spruta in i vaginan och låta rinna ut. Typ en halv liter vätska. Den rengör därinne vilket tydligen minskar risken för infektion i samband med ÄP. Inte så mysigt direkt men det gör åtminstone inte ont. Jag har slängt asken och kommer inte ihåg namnet på produkten men det såg ut att vara något amerikanskt. Få väl en ny utskriven om några dar, ska kolla då vad den heter.Fjällsippan skrev 2011-04-03 11:49:28 följande:Tack för svar , vad innebär en vaginaldusch? Beklagar verkligen ditt minus ; men vad snabbt du har kommit igång igen. Måste kännas bra att "hinna med" ännu en behandling nu när du har så mycket med jobbet framöver. Att lyckas med konststycket att undvika att bli "besatt" under ruvningen har jag också svårt för. Så fort embryona är på plats i livmodern så brukar jag först bli euforisk i några dagar, och sedan förvandlas det till en slags besatthet. Hoppas innerligt på plus för dig den här gången! Har de ändrat något i din behandling?
-
Att gå igenom IVF och pressen av att försöka få ett barn utan att lyckas är nog lika jobbigt för alla, oavsett om man har barn sen tidigare eller inte. Samtidigt kan jag känna mig lite avundsjuk på er som gör syskonförsök som ju ändå är garanterade att inte behöva förbli barnlösa resten av livet. Men jag förstår ju också att längtan ändå kan vara precis lika stor. För oss som passerat 40 utan att ännu ha fått några barn känns ju tanken på syskon som något ouppnåeligt och det är ju osäkert om vi över huvud taget kommer att få ett barn. Dessutom har vi i många fall oss själva att skylla vilket ju inte precis gör sorgen mindre. I mitt fall började jag att försöka bli gravid när jag var 37 år. Jag hade inte en tanke på att det skulle kunna bli så svårt utan trodde att det var något som jag skulle kunna "fixa" på några månader. Men jag var redan då rätt "desperat" och hade oroat mig över tanken att inte få barn under några års tid. Problemet var bara att jag inte hade någon "pappa" att göra barn med. Mitt förra äktenskap tog slut när jag var 33 år, precis när jag började känna mig redo för att sätta igång barnverkstan. Jag hade en del förhållande åren därefter, men inget som var tillräckligt seriöst för att börja prata barn. När jag träffade min nuvarande man var jag alltså redan väldigt sent ute. Vi försökte först själva under ca sex månader utan det blev något. Sen men hjälp av stimulering och beräkna tiden för samlag, därefter har vi gjort åtta försök med inseminering. Dessa har resulterat i tre graviditetet, varav ett missfall och två utomkveds. Under tiden har åren rullat förbi och nu fyller jag snart 41 Så det börjar kännas rätt desperat. Tidigare så var det självklart för mig at vi skulle lyckas snart, det vara bara en fråga om tid. Men nu känns risken för att det faktiskt kanske aldrig lyckas mycket mer verklig.
Vg adoption så är det något som jag absolut kan tänka mig men det är inte så lätt som folk tror. Det skulle ju heller aldrig bli detsamma som att få vara gravid och föda sitt eget "producerade" barn. Jag får ofta kommentarer typ "varför adopterar ni inte , världen är ju full av barn som behöver föräldrar". Men reglerna för adoption är rätt strikta. I vårt fall är min man som är 47 år redan för gammal för adoption från de flesta länder och jag har också passerat gränsen för många länder. Just nu faller vi dessutom utanför systemet, för vi kan inte göra en internationell adoption eftersom vi inte bor i Sverige och vi kan heller inte adoptera i Guatemala eftersom vi inte har permanent uppehållstillstånd. Eftersom vi är här på ett tvåårigt kontrakt kan vi heller inte få permantent uppehållstillstånd. Vi har kollat upp detta med adoptionsmyndigheten här. Jag misstänker också att min man egentligen inte är så jättesugen på att adoptera. Han har två barn från ett tidigare förhållande så han är inte lika "desperat" som jag.
Men, men, det kanske går vägen den här gången (hoppas!!!!) och då kanske jag inte behöver fundera mer på detta. Dessutom finns ju möjligheten med ÄD också. Vi sa först att vi skulle göra max tre försök med IVF, men jag har redan börjat vackla om detta. Men jag har ju lyckats bli gravid tidigare, och då var ju embyona så starka att det klängde sig fast och växte (små hjärtan som slog båda gångerna) trots att de satt på fel ställe, så visst sjutton ska det gå! -
Har VUL på måndag igen och ÄP blir förmodligen på onsdag. Totalt görs det tre VUL per cykel här. Den först precis i början, på dag ett eller två, för att se hur många äggblåsor som finns och om det är tilräckligt många för att det ska vara värt att sätta igång med stimleringen. Nästa VUL är efter fem dagards sprutande för att kolla hur öggblådorna växer och eventuellt justera doserna. SEn ytterligare VUL två eller tre dagar senare för att fastställa exakt när ÄP ska göras. De dagar som man gör VUL möter de oickså Estradiol värdena.Fjällsippan skrev 2011-04-03 21:15:29 följande:Tack för svar . Jag tycker verkligen det är intressant hur andra länder väljer andra tillvägagångsätt. Blir det fler VUL innan ÄP för din del?
-
Oj, var visst lite snabb på tangenterna, hoppas det går att förstå ändå.chichisita skrev 2011-04-03 21:29:51 följande:Har VUL på måndag igen och ÄP blir förmodligen på onsdag. Totalt görs det tre VUL per cykel här. Den först precis i början, på dag ett eller två, för att se hur många äggblåsor som finns och om det är tilräckligt många för att det ska vara värt att sätta igång med stimleringen. Nästa VUL är efter fem dagards sprutande för att kolla hur öggblådorna växer och eventuellt justera doserna. SEn ytterligare VUL två eller tre dagar senare för att fastställa exakt när ÄP ska göras. De dagar som man gör VUL möter de oickså Estradiol värdena.
-
Snösport skrev 2011-04-03 23:21:38 följande:chichisita: Tack för info om vaginaldusch....och din historia om sorg o barnlängtan.
Jag avviker nog från många av er då jag ännu inte sörger utan än känner hopp ändå nere på jorden tycker jag och mina nörmaste (inte huvudet i sanden utan realist med hopp) och även om det kasnke inte går av ålder eller annan anledning eftersom jag inte ens någonsin fått ett pluss i hela livet så vem vet det kan hända...jag ältar sällan länge och lever i nuet och därför känns det som jag inte kan bearbeta en sorg och göra min kropp, ur min synvinkel,en "otjänst" och må dåligt psykiskt innan jag vet resultatet i slutändan. vill inte ge uppmina chanser innan mina chanser är helt slut...kanske tävlingsmänniskan i mej som vill komma i mål. Gråter dock endel lättare så det bearbetas nog endel trots att jag inte deppar ihop.
Tycker också att folk ibland som inte känner till IVF eller inte haft motgångar i livet eller med att få till en graviditet , de kan vara okänsliga och rent av dumma i sina påstående och uttryck. Men de vet inte bättre, antingen upplyser man dem eller idiotförklarar jag dem tyst i min fantasi för det är ingen idé att ens ägna dem min energi känner jag...jag går vidare för det finns så mycket bra människor att få energi av istället.
Jag jobbar dock med mina tankar ibland och med motivation, avslappning och sambon och jag gör aktiva saker som vi tycker är superroliga och som mattar ut kroppen och fyller sinnet med lycka och glädje för att orka lite till. Har dock inte samma entusiasm och energi nu när jag inte tränar så mycket samt för psyket har fullt upp att bearbeta käppar i mina hjul och ta in intryck av allt jag googlar ...somt ex cystan nu när jag just skulle bestämma att göra min sista IVF i maj som nu blir uppskjutet litet men hoppas det blir av ....men det löser sej säkert..tar problemen när de dyker upp iställer för i förväg liksom.
Vi alla kämpar, syskonförsök eller ej så tycker jag vi är såå tålmodiga och fantastiska värre faktiskt!! Det här är tuffare resa än man kan föreställa sej.Åh vad härligt positivt! Du har rätt, det är ju helt meningslöst att ta ut sorgen förväg. Det är bättre att glädjas över att möjligheten att göra IVF finns, det var ju faktískt inte länge sen det uppfanns. Faktum är att de allra flesta som ger sig in i IVF karusellen faktiskt lyckas förr eller senare. Så har ska det bli barn gjorda!
Hoppas att ingen syskonförsökare kände sig sårad av det jag skrev. Jag menar bara att jag ibland kan bli lite avundsjuk på de som har barn. Men det innebär inte att jag inte unnar alla att få fler barn (barnen har också rätt till syskon), tvärtom. Jag hoppas verkligen att så många som möjligt (alla) av de som är med i tråden ska bli gravida och varje gång som någon lyckas ger det hopp till oss andra.
Tråden är väl för att dela erfarenheter och tankar kring IVF i fyrtioårsåldern, oavsett hur många barn man har sen tidigare? -
Inanna: Jag håller tummarna allt vad jag kan, hoppas så att det ska vara din tur nu!
De gånger jag har varit gravid har jag haft jättemycket mensvärk kring BIM, fast det var ju inte mesnvärk då utan livmodern som växte. Trots att bebisen inte satt i livmodern under mina utomkveds växte den ändå eftersom det är progestoronet som gör att den växer i början. Men jag hade mensliknande värk även förra cykeln pga av progestoronet trots att jag inte var gravid, men inte lika tarkt som när jag var gravid. Hoppas verkligen att det är gravidvärk du har, inte mensvärk!
Imorgon blir det ÄP för mig! -
Inanna: Är du säker på att det är mens? Det är ju många som blöder under graviditeten särskilt i början. Har du testat? Jag vet hur fruktansvärt tungt det är när det visar sig att det inte blev något den här gången heller, men ge inte upp för det finns fortfarande hopp. Om dina chanser att bli gravid vore noll så skulle de inte ha antagit dig för behandling. Många måste ju tyvärr göra rätt många försök innan det tar sig, särskilt i vår ålder.Inanna Li skrev 2011-04-07 21:58:06 följande:Tyvärr började jag blöda ikväll och mår fruktansvärt dåligt. Hoppas att vi får råd att göra en ny IVF i maj så vi hinner en gång till innan kliniken stänger för sommaren. Tack alla vänner som stöttat, hoppats för mig och hejat på Li och Lo men nu är det slut. I alla fall för denna gång. Kanske är det helt enkelt för sent för mig nu. Känner mig som en gammal klimakterietant med obefruktbara ägg. Det kanske inte går efter 42 ...
Myrslok: Det har hänt mig också tidigare, när vi försökte med inseminering, att bara ett ägg har svarat på stimuleringen. Månaden därpå hade jag ett gäng ägg och blev dessutom gravid men tyvärr var det utomkveds. Det kan variera mycket mellan olika månader. Men det kan också bero på att du har fått för låg dos hormoner. Det måste kännas tungt att vara tvungen att avbryta. Jag hoppas verkligen att det blir bättre resultat nästa försök.
Mitt ÄP i onsdag gick bra. Det fick ut elva ägg vilket ju var en toppenskörd för att vara mig. Idag fick vi veta att bara fem av de elva har befruktats. Jag hade hoppats på ca åtta befruktade så jag är lite besviken. Nu håller jag tummarna för fulla muggar för de ska dela sig. Det är tortyr att behöva vänta till imorgon eftermiddag för att få veta hur det går med äggen.
Är det någon som har erfarenhet av att äta barnalbyl för att öka chanserna att äggen fäster? -
Jag har åtta blåsor vid min första IVF försök, fick ut sex varav tre befruktades. Alla tre sattes in men inget fäste. Denna gång hade jag tretton blåsor, fick ut elva och fem befruktades.underverket 06 skrev 2011-04-08 22:07:57 följande:Hur många blåsor har ni andra haft o hur många ägg har ni fått ut o hur många har blivit befruktade? Funderar på vad som är bra resultat för oss över 40. Förra IVF hade jag bara 7 äggblåsor, 5 uttagna ägg o bara 1 befruktat. Den gången sonen blev till fick de ut 14 ägg o 6 befruktade, 1 till mig som blev sonen o 2 till frysen. (äggblåsor vet jag inte hur många det var). Då var jag ju bara 37 å andra sidan.
-
Tack för alla lyckönskningar och för svar om barnalbyl (har minskat min dos från en halv till en tredjedels tablett)!
Jag fick tips idag om att mjölk är bra för fertiliteten, så nu är min plan att bälja i mig flera glas om dagen (tycker egentligen inte om mjölk, men vad gör man inte).
De skulle ha ringt från klinken idag för att berätta om våra ägg delat sig och för att tala om när ET blir. Men nu är klockan sju på kvällen här i Guatemala (snart morgon i Sverige) och de har fortfarande inte ringt. Vid femsnåret ringde min man för att kolla men fick bara svaret att läkaren kommer att ringa upp oss. Jag blir tokig på denna väntan!! Tänk om inget av äggen har delat sig!!
Jag känner mig jättegravid! Brösten är enorma (nåväl, för att vara mig så är de stora) och jätteömma. Inatt fick jag sova med BH på för att jag hade så ont i brösten. Känner mig dessutom jätteirriterad och helt slut, vill bara sova hela tiden. Så nu är det helt fastställt att progestoronet gör mig jättegravid, med eller utan implanterade embryon. Rent tekniskt är det ju omöjligt för mig att vara gravid ännu eftersom de ju inte har satts in ännu. Förra månaden blev jag jätteglad varje gång jag kände tecken på graviditet, men den här månaden tänker jag inte låta mig luras. Det är bara progestoronet som spökar. Nu vet jag att det är progestoronet som orsakar nästan alla graviditetstecken; ömma bröst, trötthet, irritation, molvärk i tjemagen, förstoppning, förändrat/förstärkt luktsinne, yrsel, osv osv. så jag tänker inte gå och få en massa förhoppningar bara för att sen bli besviken. Bättre att vänta med att snöa in sig på eventuella tecken på graviditet tills dess att man har ett klart besked på stickan.