• chichisita

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport skrev 2011-04-13 11:37:25 följande:
    Chischisista: jo, jag har fått progynon 3-4 ggr , får kortison också sista 3-4 ggr och Fragminsprutor då jag har astma så jag inte får Trombyl. En av gångerna har de uttalat att jag hade ett dåligt estradiolvärde så nu får jag det nog bara som stöd för jag gjort så många försök också. 
    Tusen tack för alla svar! Varför får du kortison Snösport? 

Jag ringde till kliniken idag för att fråga om extra östrogen men då var läkaren upptagen. Han skulle ringa upp senare men gjorde aldrig det. När jag ringde tillbaka vid femtiden hade han gått. Så jag fortsätter att oroa mig.

Känner mig lite orättvis som gnällde på mannen i mitt förra inlägg. Precis när jag hade skickat iväg det kom han och bad om ursäkt och sen var han jättegullig hela kvällen. Han har väl också rätt att vara på dåligt humör någon gång.

Jag känner mig sååå gravid. Men det gjorde jag ju före ET också så jag vet ju att det bara är progestoronet som spökar. Dessutom är det ju alldeles för tidigt för att ha några symptom. Är de fler som får såna här biverkningar av progestoronet (ömma bröst, jättetrött, yrsel och molvärk i "tjejmagen")? 
  • chichisita
    turlid70 skrev 2011-04-13 13:41:40 följande:
    Jaha okej, då får det bli på dag 8 då. Jag hade något runt 800 efter 5 sprutdagar, på morgonen på dag 6 alltså. Är det bra värde eller ska jag be om estradioltillskott?

Barnalbyl får man inte ta om man försöker bli gravid står i bipacksedel. Vad ska man tro?
    800 på dag sex låter toppenbra! Jag hade 1097 på dag 10 och fick ju inget tillskott denna gång (hoppas bara att det inte beror på att läkaren glömde bort det fast jag egentligen behöver extra tillskott).
  • chichisita
    underverket 06 skrev 2011-04-14 18:16:42 följande:
     Hej. Internet har krånglat hos de senaste dgarna, så har inte kunnat skriva förrän nu. ÄP i tisdags gick bra, 13 ägg. Väldigt bra tycker jag. Så många har jag bara fått den gången sonen blev till. 3 var för små o gick inte att befrukta, men av de andra 10 befruktades 6. Det tycker jag var superbra. 3 delades sig inte som de skulle. 3 jättefina 4 celliga kvar alltså. Av de 3 valde vi att sätta in 2 idag o en fick vi till frysen. Tvillingrisken låg på 14 % o är det inte högre än 15% får man sätta in 2 på CvL, illafall om man är över 40. Med 2 ägg insatta fick vi ca 10- 15 % procentenheter större chans till graviditet. Jag fattade inte riktigt hur han menade. Matte har aldrig varit min grej. Men det var inte 10- 15 % utan procentenheter. Vad är skillanden mellan procent o procdentenheter? Någon som vet. Iallafall är chansen större med 2 o jag tror vi fick 25- 30% chans att lyckas. Har ni andra fått någon procentsats för vilka chanser ni har att lyckas? Tycker iallafall att denna gång fick jag väldigt mycket bättre resulatt än i höstas med bara 5 ägg o ett befruktat som bara hade 2 celler. Jag är ändå 5- 6 mån äldre nu o ändå snart 41 o tycker att detta resultat borde vara jättebra för min ålder. Frågade läkaren om detta, Han menade mest att det var slumpen, ena gången för man färre ägg o nästa fler! Vad tror ni?

Grattis Underverket! Kul med fler ruvare!

• chichisita
    kattenizze skrev 2011-04-16 09:39:44 följande:
    Inanna: Aha, tack för infon, det förklarar varför jag hade så få mogna ägg av de jag fick ut sist eftersom jag gjorde korta.
    Enligt min läkare här i Guatemala ger korta metoden oftast lite färre ägg men bättre kvalitet på äggen, vilket enligt honom är att föredra eftersom det viktigaste är kvaliteten. Men det kan också variera jättemycket mellan olika månader hur många ägg man får. Vi har gjort korta metoden vid båda våra IVF. Först gången hade jag åtta äggblåsor från början, de fick sex varav tre befruktades (alla sattes in men inget fäste). Denna gång hade jag tretton äggblåsor, de fick ut elva och fem befruktades (två överlevde till blastcyststadie och dem ruvar jag på nu).
  • chichisita
    kattenizze skrev 2011-04-16 18:12:12 följande:
    Okej, jag har tjuvtestat, kunde inte hålla mig, det är på tok för tidigt, bara dag 9, och dessutom på eftermiddagen efter massor med dricka, men efter att ha ätit chips hela förmiddagen (det enda jag kan äta, det var samma när jag var gravid på sonen) så tänkte jag va fan...Ett svagt, svagt plus kom det...Vågar inte ropa hurra än, men det ser väldigt bra ut!
    Jag äter aldrig chips annars!
    Den här gången tänker jag inte oroa ihjäl mig utan försöka njuta av detta....
    Åhh vad roligt!! Grattis!!
  • chichisita
    Spears skrev 2011-04-16 18:38:44 följande:
    Kan ni unna er en starköl eller ett glas vin under sprutperioden?
    Här i Guatemala ger de inga begränsingar under sprutperioden. Det är fritt fram att dricka vin och kaffe som man vill. Jag har dock slutat med både vin (dricker egentligen inte varken vin eller öl så ofta) och kaffe några dagar innan ET, för säkerhets skull. Jag har fått för mig att både alkohol och kaffe kan ha en negativ effekt för inplanteringen.
  • chichisita
    kattenizze skrev 2011-04-16 18:12:12 följande:
    Okej, jag har tjuvtestat, kunde inte hålla mig, det är på tok för tidigt, bara dag 9, och dessutom på eftermiddagen efter massor med dricka, men efter att ha ätit chips hela förmiddagen (det enda jag kan äta, det var samma när jag var gravid på sonen) så tänkte jag va fan...Ett svagt, svagt plus kom det...Vågar inte ropa hurra än, men det ser väldigt bra ut!
    Jag äter aldrig chips annars!
    Den här gången tänker jag inte oroa ihjäl mig utan försöka njuta av detta....
    Kattenizze, är nyfiken, när satte ditt chipsätande igång? Dvs, när började du misstänka att du blivit gravid? Själv är jag på RD 5 och känner ingenting annorlunda.
  • chichisita
    underverket 06 skrev 2011-04-17 08:56:25 följande:
    Chisisita: Vad säger läkarna om sex o samlag under ruvning i Guatemala? Här i Sverige säger klinikerna olika. En del säger att det är ok några dagar efter FET när infektionsrisken gått över. Andra sägar man ska vänta längre tror jag.

Jag är jättenojig över att ha samlag under ruvningen. Ändå har jag fallti för sambons påtryck alla 4 ruvningar hittills o den gången när sonen blev till gick det ju bra, så är väl ingen fara. Blir sur på sambon som inte förstår att jag är nojig. Vill helst inte ha samlag under ruvningen. Efter ca 1,5 vecka utan sex börjar han tjata om sex. (varför han män sådant problem att leva utan sex ett tag, iallafall har min det)Ja, sex är ju ok, men samlaget är jag rädd för. Ska ju inte vara farligt, men jag tror vissa kliniken avrådder om samlag eller ruvningen: Eller har jag fel? Vad säger era kliniker? Avstår ni från samlag under ruvningen?
    Vi har fått strikta order om att inte ha sex under ruvningsperioden.
  • chichisita
    kattenizze skrev 2011-04-17 13:04:58 följande:
    Hur går det för er andra som ruvar, ska ni tjuvtesta?
    Jag kämpar för att hålla mig från att tjuvtesta allt för tidigt denna gång. Förra gången började jag tjuvtesta redan på RD 7. Jag hade en massa molvärk och trodde verkligen att jag var gravid, men blev bara mer och mer besviken för varje dag som gick. Jag testade varje dag fram till TD och det visade hela tiden negativt.  Den här gången vill jag få hoppas ett tag till. Men jag är urusel på att vänta så det lär väl inte hålla så länge till. Klarar jag mig fram till TD 10 utan att testa blir jag glad. Jag har nämligen ett förråd av en massa ÄL stickor som ligger här och skräpar, vilket gör det svårt att låta bli. Men det finns inte en chans att jag klarar av att vänta fram till TD. Dessutom vill jag vara beredd när jag får svaret från blodprovet. Här i Guatemala envisas de med att ge svaret personligen så för att undvika att bryta ihop på läkarmottagningen (tillhör dem som vill vara själv när jag är ledsen) så vill jag veta först, så att jag hinner samla mig innan det är dags att gå till kliniken för att få det officiella beskedet.  
  • chichisita
    turlid70 skrev 2011-04-17 13:30:50 följande:
    Jag undrar om man kan flyga under ruvningen eller tidigt under graviditeten? Kan det orsaka något dåligt i så fall? Någon med effarenhet för sånt?
    Jag har frågat flera läkare om detta eftersom jag reser mycket i mitt jobb. Det ska inte vara något problem.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?