• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

maryhe, intressant att det verkar finnas lite olika information om hur nära äl det kan göras sådana undersökningar. det låter ju absolut säkrare för dig att vänta i så fall, men jätetråkigt att behöva vänta för att de inte kan ge tider smo utlovat!

Fällsippan, tack för svar om TSH, bra att det ligger mittemellan Skönt att höra att du utifrån den information du fått tror att vi ska kunna få till hemmaförsök efter äggledarundersökningen. Om det ser ut som att jag är närmre äl då så ser hon väl det och jag tänker att jag får ta ställning till det då. Vad skönt att du verkar ha sådan koll på läget själv! Blir imponerad över hur mkt ni har kol på här. Låter ju toppen med en sådan äggblåsa på g och att du kan få följa planeringen.  

• Vi 5

Maryhe, då förstår jag, tack för att du förklarar!

Zinfandel, oj, då det låter ju inget vidare. Tack så hemskt mycket för den informationen! Min mamma och ena syster äter Levaxin eftersom de har Hypothereos. Har du några referenser på artiklar kring detta som du skulle vilja dela med dig av? Jag är van att läsa vetenskapliga artiklar (om än inte på det rent biomedicinska). Det skulle vara bra att ha för att övertala läkare att skriva ut, antingen på fertilitetskliniken ell min vanliga.

Mamma gås, men usch vilket antiklimax   Så tråkigt. De måste väl ändå ha hopp på kliniken eftersom de fortsätter att odla, så ge inte upp än! Skickar över lite kraft så att du orkar med att vänta! Hoppas också att huvudvärken ger med sig med lite sömn.

• Vi 5

Zinfandel, ingen stress för min skull, jag har googlat och hittade samma info som du nu just länkade till. Mycket intressant och jag känner mig övertygad om att mina binjurar är utmattade. Jag disputerade i våras och stressade som en galning, levde under stor press och hade med mig stressen och sorgen över vårt förlorade barn också. Nu ska jag försöka gå via företagshälsovården tänker jag för mig dr på VC vill inte sjukskriva tros mina stooora stressproblem. Jag stämmer inte in på den klassiska hyporhyreosen, är smal och har lätt att gå ner i vilkt vid stress, bla. Men det verkar ju ändå vara viktigt att få bättre värden. Selen verkar ju intressant också. Du får hemskt gärna skicka referenser om du har tid sedan.

Söte, nu hoppas vi att detta försök blir det som ger resultat!

Selmv, håll ut, skickar lite ork att stå ut med att fortsätta lite till!

Fjällsippan, heja, heja

Linköping, så skönt att du/ni kommit till ett beslut! Jag kommer att följa er och råden du får från de andra här kommer jag att suga i mig i hopp om att jag också ska få chansen så småningom, så det blir minst dubbel utdelning för de som ger råd

kattenizze, så härligt med sådana historier som du delar med dig av!

Jösses vad det tar på krafterna att lämna blodprov, särskilt cd 3, har haft sådan extremt riklig mens i helgen att jag knappt varit med om maken (blev fundersam när ni skrev om klumpig mens, för det var det verkligen denna gång), har varit helt svimfärdig hela dagen, nu börjar det tack och lov lugna sig.

• Vi 5

Zin, jag glömde också att tacka dig så hemskt mycket för att du tar dig tid att svara och för all input du kommer med! Du har nu peppat mig att beställa alla mina provsvar sedan 5 år tillbaka från VC (har bl.a. kollat TSH varje år pga ärftlighet) och då kan jag ju se med egna ögon om det har förändrats. Och ja, stressa mindre känns oerhört angeläget, det är till att lära sig hur man gör nu.

AnneF, tack så mycket för det inlägget, intressant och bra att du påminde mig om det! Var det länge sedan du fick reda på det? Hår lång tid tog det innan du började känna dig bättre? Jag har faktiskt beställt tid hos den enda (?) i min stad, iaf den enda jag hittat, som håller på med TCM (traditionell kinesisk medicin) och akupunktur, men jag vet ännu inte hur han är, första besöket imorgon.

Skytten, nej jag såg inte det, har undvikit det eftersom det känns så laddat just nu. Det där med att dra igång immunsystemet under/efter graviditet har ni säkert pratat om förut, men det är ju tyvärr ganska vanligt.

maryhe, vad bra att det såg bra ut vid vul, tänkte på hur det hade för dig gått i morse.  

• Vi 5

skytten, mitt inlägg verkade nog lite märkligt eftersom jag inte hade sett flera inlägg som kom medan jag skrev det...

Mamma gås även jag håller tummarna!

Zinfandel, ja, jag hoppas verkligen kunna bidra med något framöver   

• Vi 5

Victoria71, även jag blev glad och inspirerad av ditt inlägg

Mamma gås, usch så tråkigt och ledsamt! Hur tänker ni? Har ni orkat fundera på hur ni ska gå vidare? Stor varm kram!!!

Fjällis, låter lite roligt med de där recepten, själv är jag allergisk mot valnötter, och sedan många år tillbaka kör jag en annan otäck gröt med linfrön, solrosfrön och fiberhavregryn mm till frukost, kanske skulle ta patent på den  

Boe, usch det lät inget vidare med levervärden. Som ni andra varit inne på vet man ju nte så mycket om långtidseffekter så det är ju lite oroväckande med sådant.

Söte, känner likadant, vissa dagar hinner jag inte heller skriva så mkt kommentarer då jag har tjockt på jobbet, andra dagar hinner jag med mer. Hoppas nu att då får den kärlek och omtanke du behöver för att orka med behandlingarna! Annars finns vi ju här och kan ge en virtuell kram iaf... 

Tjorven, håller mina tummar hårt för att ni kommer till ET imorgon!!! Dags att få utdelning för din enträgenhet skulle jag vilja bestämma om jag fick..

Kattenizze,, vad fint för oss nya att du kommer in och delar med dig av dina erfarenheter med fast du inte själv behöver tips om sådant nu! Det uppskattas!

selmv, hoppas på äggplock snart, kan verkligen leva mig in i hur långsamt tiden kan gå när man väntar. Vi väntar på provsvar som vi nog får nästa vecka, det känns som en evighet och som att vi redan väntat länge.

Zinfandel, tack så hemskt mycket för det! Jag har tillgång till databaser på mitt jobb och sökte lite utifrån hans namn, han är ingen forskare (utan läkare, och kan säkert ha skölkörtelguru på visitkortet , men han har deltagit iaf ett vetenskapligt arbete. Just det gav inte så mkt men lite vidare undersökningar har resulterat i 3 intressanta vetenskapliga artiklar som jag laddat ner som pdf. Jag har ingen medicinsk grundkompetens, så jag vet inte hur mkt jag kommer att förstå, men jag ska ge det ett försök¨, någon dag när jag är piggare. Säg till om någon vill ha del av pdf erna, de handlar alltså om TSH värden och fertilitet och en av dem om värdena i relation till ivf.

• Vi 5

Tjorven, stora kramar till dig med förhoppningar om att det är en envis lite överlevare som får bo hos dig!

Fjällis, tänker på dig inför morgondagen! Den gröten, som jag varierar lite emellanåt, är fantastiskt bra för min mage, jag har alltid haft mkt problem med magen, men det är mkt bättre sedan jag började äta den. Hoppar jag över den några dagar är jag tillbaka till ruta 1.

Kalimero, usch det lät helt bedrövligt jobbigt. Jag inser mer och mer vilken enorm känslomässig investering det ligger i detta med ivf. Jag är full av beundran för er alla som kämpar så med detta. Ni är helt fantastiska! Och de barn som kommer att få er till mammor är lyckligt lottade!!!

Zinfandel, sknt med ny handlingplan. Känns det bra? Vill också försäkra mig om att du såg mitt tack och svar (inlägg nr 13767) om att jag laddat ner några av artiklarna, bara så du vet

Söte, usch för sådan huvudvärk. Jag har haft svår huvudvärk i ca 4-5 månader, varje dag och eftersom vi varit i hemmaförsöksbranschen har även jag undvikit tabletter, det är ur jobbigt att ha huvudvärk så där!!!

Jag har varit på en TCM klinik idag, men vi hann inte ens börja med akupunktur idag. Jag kommer att prova helhjärtat, har ju inte så mkt att förlora, mer än pengar förstås. Jag är ändå helt slut efter att ha dragit hela historien ytterligare ett varv och inser hur jobbigt jag tycker det är med väntan på provsvaren som vi aska få onsdag nästa vecka. OM vi får ok svar, vilket de ju absolut inte trodde, så blir det att sätta igång med ivf på nästa cykel eller åtminstone provstimulering. Jag laddar nu för att komma med ett antal frågor till er inför det så att jag är beredd, om det är ok med er att jag frågar? JAg tänker tex på vad ni med era erfarenheter skulle kunna tycka skulle vara mest fördelaktigt med lång/kort metod, typ av stimulering mm så att jag iaf kan fråga och ev ifrågasätta. Mest upptagen är jag ju över att få "bekräftat" att det verkligen är så kört som hon tyckte det såg ut och förbereder mig på hur jag ska klara det beskedet. Men jag tror att det är taktiskt att vara förberedd ifall vi skulle få klartecken, så att jag iaf har så bra koll som möjligt innan på vad jag kan behöva försöka påverka.

• Vi 5

SyskonETT, det skickar jag gärna! Har du lust att skicka din mejladress i min inbox (jag fattar inte om/hur man kan bifoga filer via FLs inbox).

Zin, har skickat mejl till dig

Fjällsippan, härligt, då tänker vi positivt och att hokus pokus fungerar!

Tjorven, tänker på dig!

Maryhe, skönt att det såg bra ut!

Min kropp beteer sig märkligt nu tycker jag, det känns så typiskt att den ska hålla på och vara annorlunda när man vill att det ska rulla på. Jag har äl-känningar supertidigt, är bara på dag 7. Jag borde förstås ha testat med äl-sticka, men det är som att jag vill sticka huvudet i sanden nu, så jag har glömt det hela dagen. Och även om det skulle vara det nu så ska jag ju göra äggledarundersökningen på måndag, så det skulle ju vara meningslöst med hemmaförsök ändå. Om jag inte i så fall skulle ställt in undersökningen. Jag funderar och funderar på sådant hela dagarna och måste hitta något sätt att förhålla mig till allt detta, annars kommer jag gå under av alla funderingar och allt velande kring olika tänkbara alternativv som kanske aldrig ens kommer bli alternativ. Hur gör ni som har hållit på lång tid med detta? Tänker ni på det oavbrutet?

• Vi 5

underverket, jag hittade ett par artiklar om akupunktur och fertiliteti våras, det verkar finnas svagt positivt stöd för akupunktur vid ivf, har jag för mig, och obeserverade data på att fler ägg verkar kunna plockas, men det fanns nog inga belägg för det senare. Jag tog fram de artiklarna till vänner som höll på med ivf i våras, innan jag själv hade förstått att jag skulle hamna här. Nu har jag dem inte här utan i min andra dator, så jag kan skicka dem på måndag om du är intresserad. Det finns en svensk kvinnlig läkare som håller på mkt med det. minns dock inte vad hon hette. Har också sett att någon klinik i Danmark, med namn i stil med "Triangeln" eller liknande hade statistik på sina sidor om de som fått resp de som inte fått akupunktur vid ivf. Någon annan här har säkert bättre koll. Tror annars att jag har sparat det med i min andra dator.

Jag har också varit på mitt första akupunktursamtal i veckan, det är en TCM behandlare (traditionell kinesisk medicin), han ville att jag skulle gå en gång i veckan ca den första månaden, sedan kunde man glesa ut det. Han pratade också om att det kunde ta tre månader innan man verkligen kunde se resultat, det handlade enligt honom om tiden för att påverka äggbildningen. Jag är en person som i grunden är rätt skeptisk till alternativa metoder, men akupunktur verkar ju en hel del evidens för många olika krämpor. coh jag tänker att jag inte har något att förlora (mer än pengar som inte är så bara, men men) på att prova...

• Vi 5

underverket, det ska jag göra, du kan inboxa mej din mejladress, så fixar jag det på jobbet sedan. För egen del vågar jag inte vänta om vi väl får besked om att vi får prova (vilket det inte verkar som), utan isf kör jag på, med akupunktur samtidigt. Om vi inte får prova väntar jag nog lite, försöker få kroppen i balans och ber sedan om second opinion, eller provar att göra om allt (låtsas att vi aldrig varit på utredning), på nytt ställe (om jag nu klarar det, är inte så bra på oärlighet   ). Skulle du kunna kolla med någon TCMbehandlare eller akupunktör och se vad de tycker? Har du hört om någon där du bor? Tänker att då kanske de kan "se" om de tycker att du verkar vara i bra balans eller inte. Jag vet inte vad jag hade gjort i din situation, det hade nog berott på hur jag hade känt mig i övrigt, om jag kände att jag mådde bra i största allmänhet och "trodde" på att det skulle funka, eller om jag kände mig i obalans och som att kroppen behöver mer tid. Hur man nu känner det? Nu svamlar jag nog om någon slags instinkt, vilket eg. inte alls är något jag brukar vara inne på. Känner knappt igen mig själv

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?