• Vi 5

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Kalimero, kikar in och glädjs med dig åt de tre befruktade. Hoppas på fin utveckling nu! 

Inannan, jag tror lite som Victoria att du råkat hamna i lite ond spiral med negativa tankar och jag tänker att det inte är så konstigt med tanke på hur tufft du haft det och att det ju är en sådan sårbar situation där så mkt står på spel, så allt annat än det man hoppats/förväntat sig leder lätt till mer oro. Du kanske "behöver få bryta ihop" lite för att sedan orka våga hoppas lite mer. Fram till dess så hjälper vi till, iaf jag att hoppas lite åt dig. 5 st låter ju eg. helt ok, så nu hoppas jag att du får fina procent och att det bästa lilla guldägget sätter bo i din kropp.

Zinfandel, intressant inlägg om syskon, jag får erkänna att jag nog hör till dem som säger att vi gärna vill ha ett syskon till, men för mig är det nog mycket ett uttryckssätt -att det på något vis är lättare att säga så. För mig är det också ffa det tredje barnet jag längtar efter att få uppleva, men eg. inte bara faktiskt, för jag vill också att E som redan är berövad ett syskon skulle få ett, och jag vill också egoistiskt få uppleva syskonskapet mellan två barn och är intresserad av hur familjedynamiken blir om det blir lika många barn som vuxna i vår familj. Dessutom tänker jag att vi är gamla föräldrar och inte har så många släktingar och att E ska få ha iaf lite familj kvar när vi går bort. Nu skriver jag bara ärligt hur jag tänker och hoppas att ingen tar illa upp. Jag har sagt det förr och påminner om att jag inte jämför min längtan efter att få ett till barn med den längtan jag skulle ha haft (och tänker mig att man kan ha) om jag inte redan hade haft lyckan att ha fått ett barn.

Sedan tror jag eg att syskonskap är lite överskattat, jag tänker på hur otroligt många som har dåliga relationer med sina syskon i vuxen ålder, det är säkert (minst) lika många som de som har bra relationer. Och det finns ju många som lidit under uppväxten pga att de tex jämfört sig med sina syskon eller för att de tycker att deras föräldrar handlat orättvist osv. Så att tro att syskonskap automatiskt skulle innebära någon lycka tror jag är att lura sig själv. Att vissa åldersavstånd mellan barnen skulle påverka är jag också skeptisk till. Men det är så jag tänker och jag tror inte att alla håller med  

• Vi 5

Även här hålls tummarna hårt för Inanna och Kalimero idag!

Slemmis, jag sprejar ju också nu, men har väl hållit på lite krotare än du, sa börja spruta nästa torsdag. Min blödning var också mer sparsam än vanligt, även om jag tror att den nog var rätt normal (jag brukar ha väldigt rikligt annars). Och jag har inte heller några biverkningar att tala om, lite hjärtklappning ibland när jag precis sprejat och kan bli lite extra varm (som när jag ska iväg till jobbet och har alla ytterkläder på mig och ska springa in och hämta något tex, men det kan man ju bli ändå). Men inte mer biverkningar än så jag heller. Är det inte väldigt individuellt? Hoppas nu allt är som det ska så du kan komma igång.

Söte hur går det? Tänker på dig!

• Vi 5

Slemmis, ok, då förstår jag det var betydligt mindre än för mig. Hoppas att de ringer snart så du får veta!

• Vi 5

Inanna och Kalimero även jag har kikat in hela dagen för att se hur det går för er! Jag blir så glad att läsa att ni nu ruvar på flera små guldklimpar var!!!

Slemmis, skönt att det gick bra idag.Tänk vad det närmar sig för dig/er nu. Jag försöker också förstå när det kan tänkas bli dags att åka till Göteborg för vår del. Jag ska börja spruta ons den 23/11 och ska göra första ul tors den 1 dec, sprutdag 9. Tycker det kanske låter lite dumt för då blir ju dag 11 och 12 på lö-sö, och nu när ni skriver att de flesta plockar dag 10-13? undrar jag varför jag ska börja just den 23e? Men jag begriper inte riktigt det där med sprutfri dag, om man har sett att äggen är lagom stora, kan man då ändå vänta i flera dagar? Hon har skrivit att vi troligtvis åker v 49...Men jag är plågsamt medveten om hennes ord att sannolikheten att vi får 3 st tillräckligt stora ägg är väldigt liten och då avbryts det ju.

• Vi 5

Inanna, tack för svar, det var det där med den fria dagen jag missat och tänkte inte när jag räknade på att det var 36h innan man skulle ta sprutan. Men hur kommer det sig eg. att de inte släpper förrän man tar sprutan om de eg. är tillräckligt stora?

Fjällsippan, tack för att du förklarade! Nu hänger jag med. Och tack för peppning om AMH´t, hennes nattsvarta dom om att det med största sannolikhet inte finns någon chans till fler barn ringer liksom i öronen hela tiden, trots att hon sedan httade andra äggstocken med 5-6 ägg på och trots att mitt värde sedan var helt ok.
    Låter som att det blev ett bra samtal för dig, även om ni fortfarande saknar pengarna önskar att jag hade lite att dela med mig av...Hur är det, ni pratade ju om fond här i tråden, finns det någon annan typ av stipendie man skulle kunna få, tro? Fast det brukar ju vara enomt arbete att kolla upp sådant.

Myran, jag funderade också på om det gick att hitta någon annan privat som hade öppet, men det kanske inte funkar så...Men vill ju ta varje chans man får, cyklerna bara rullar förbi..

Maryhe, så trist, bra iaf att du får kolla värdena igen.

• Vi 5

Maryhe, tack för svar, nu blev jag lite nervös, jag ska bara spreja med synarela halv dos och spruta med purgeon och det är det hon har skrivit ut till mig i medicinväg, förutom själva sprutan som ska få ägget att släppa (ovitrelle el liknande, har inte namnet här). Men hon kanske skriver ut något annat då när jag ska komma på sprutdag 9.  

Sushi, är det ultraljud i morgon? Hoppas på fin utveckling!

• Vi 5

Maryhe igen, nu läste jag på lite och eftersom jag gör långa metoden och inte antagonist metoden är det ju sprejen som hindrar äggen från att släppa. Fattar inte hur jag kunde "glömma" det plötsligt. Skyller på grym huvudvärk, plus sömnbrist pga ihållande hosta hela nätterna :-/

• Vi 5

Susi, förlåt jag menade ju lycka till med testet och hoppas på fint resultat!

Inanna, 2,7 vilket fint värde, men som sagt nu hoppas vi att du kan strunta i det värdet för all framtid.

Maryhe, det kan ju vara en väg att fråga grannen, de som har struma  verkar ju få ändrade doser rätt ofta och jag vet att både min mamma och min syster tidigare har fått tabletter över av fel styrka. Nu har jag inte berättat för dem om våra försök med syskon, men jag hade ju TSH 1,7 och har funderat på om jag skulle prova att få ner det genom att höra om syrrran hade sparat några gamla.

Har alla ni slutat helt med koffein under ivfbehandlingen? Jag hade tänkt det, och har trappat ner till en kopp på fm, men jag har sådan fruktansvärd huvudvärk (jag tror det är av sprejen även om jag har så i perioder annars med) och alvedon hjälper inte, men dricker jag kaffe samtidigt så lindrar det lite. Vågar inte ta ipren heller och traditionella migränmediciner tål jag inte och lär väl inte vara så bra när man vill försöka få barn de heller...

• Vi 5

Tack för svar om kaffe och koffein, då verkar min konsumtion ungefär vara som er iaf Jag har som ambition att sluta helt under sprutningen. Maken dricker inte kaffe, men jag har bett honom minska på sitt energidrycksintag, i hans fall är jag mer orolig för aspartam. 

Även jag undrar hur det går för sushi...

• Vi 5

Zinfandel, ja det finns ju studier som visar att koffein är bra för nervcellerna i hjärnan och minskar risk för demens tex. Så vad exakt det det är som påverkar fertiliteten har jag inte fått kläm på. Det verkar öka missfallsrisken att dricka mer än 5 koppar, men där tänker jag att de inte har koll på andra faktorer, vilka är det tex som dricker så mkt kaffe, kanske de som är mer stressade, de som också äter mer av något annat, eller på annat sätt består av någon annan typ av undergrupp som innebär att det eg inte är kaffet det handlar om utan andra livsstilsfaktorer.. Alltid ska man behöva tänka själv

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?