• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Har inga ord Inanna. Fy så sorgligt. Jag hoppas du kommer tillbaka med nya krafter när ni sörjt detta färdigt.

• kattenizze

Giba: Jag gjorde precis KUB-testet och fick jättebra siffror. Men vi hade bestämt innan hur vi skulle göra om det upptäcktes något. Min barnmorska tycker att man inte ska göra KUB om man inte vill göra FVP vid dåligt resultat. Jag vet inte riktigt om jag håller med henne faktiskt, det är ju trots allt en risk vid FVP, och har man kämpat så länge som de flesta av oss gjort så...
    Vi hade gjort så att vi hade gjort FVP om det hade rekommenderats och hade något upptäckts så hade vi gjort abort. Eftersom jag väntar tvillingar blir det lite speciellt men det hade tydligen gått att abortera ett foster om det hade varit sjukt. Men nu är de med största sannolikhet friska och vi är så glada och lyckliga även om såklart inga 100 % garantier finns.

Turlid: håller med dig om UL. Finns det nåt häftigare?? Drömmer om en egen UL-maskin...vore grejer det!

• kattenizze

Giba: Är det nån som blev upprörd? Har jag missat det? Jag skrev hur jag och min man resonerade, jag förstår fullkomligt de som inte gör dessa tester, och tycker precis som du att det självklart är upp till var och en. Däremot väntar jag med spänning på att man kan få fram ett test som 100 % och inte mf-risk...hoppas det kommer ett sånt snart!! Och hoppas IVF också kan utvecklas så man tidigt i labbet kan se om embryona är livsdugliga eller inte...Idag är det väldigt mkt hasardspel kring det hela och så sjukt påfrestande för oss som behöver det.

Zinis: Verkar som den där kliniken i Köpenhamn är bra. Billigare och bättre. Hade jag varit skåning hade valet varit givet! Undrar om de har sina 10 veckors sommarlov eller om de har öppet på sommaren? Kanske svenska kliniker borde åka dit och lära sig vad proffesiionellt kundbemötande är?

• kattenizze

Inanna: Tänkte på dig hela kvällen igår, det hjälper ju knappast dig, men du vet ju att du inte är ensam om dina fruktansvärda upplevelser. Jag hoppas så att du orkar komma igen och att det tar sig för er.

• kattenizze

Snösport: Menar du att läkaren sa att du inte skulle anstränga dig hårt för att du är över 40 år?? Skämtar du? Hade den läkaren hört talas om Evy Palm kanske?? att träna är ju det bästa du kan göra för dina luftrör som astmatiker! Det här med kortison tycker jag är lurigt, Betapred är ju det, och det ska man väl inte ta under grav, men ta prednisolon är ok. (det gör ju många pga immunologiska problem). Det kanske handlar om dosering? Kortisoninjektioner i t ex nerver gör man ju inte heller under grav.
    Nä nu ska jag till stranden som jag har 100 meter till. Hoppas alla får en trevlig dag i värmen!

• kattenizze

Snösport: Lingondricka är också bra. UVI är otäckt har dock aldrig haft det. Man får visst det lättare om man redan haft det?
    Ja, den här tråden är verkligen fylld av postivita, smarta, roliga tjejer! Hoppas nu bara att vi alla får våra små efterlängtade barn. Jag håller med dig Kalimero, att har man inga barn alls kan man inte föreställa sig hur det är. Jag fick ju vänta 7 år innan miraklet kom. Vilka jobbiga erfarenheter vi delar här, det betyder så mycket att skriva här eftersom vi alla har suttit/sitter i samma båt. Och de som inte har gjort har f-n ibland inte rätt att yttra sig.

• kattenizze

Slemmis: Jag mådde mest illa om eftermiddagarna, minst på morgonen...så det kan vara väldigt olika och indviduellt. Är fortfarande inte helt fri från eländet, men mycket mycket bättre. Håller tummarna för dig.

• kattenizze

Zinfandel O Fjällis: Nu blir jag lite orolig för bakterier...ska ta upp det med min barnmorska, men är nog rätt utsiktslöst. Usch det är så mycket att oroa sig för. och att få en läkartid (och dessutom hitta en läkare med tid som kan förklara för en och som är trevlig) är ju också som att hitta en nål i en höstack. Som tur är har man ju tätare läkarkontroller senare i grav när man väntar tvillingar så jag får nog ge mig till tåls till dess.
    Slemmis: låter faktiskt lovande!!

• kattenizze

Nä jag är nog egentligen inte särskilt orolig när jag pratat med min naturvetare till man som alltid är väldigt lugn. Jag har aldrig haft UVI eller några andra problem vad jag vet, så jag litar nog på att det här kommer att gå vägen på ett bra sätt. Jag känner faktiskt ett stort förtroende för min graviditet och kropp denna gång, en jättestor skillnad från förra gången. Jag tror det kommer gå jättebra hela vägen faktiskt! Däremot är man orolig så ska man ju givetvis kolla upp sig. Förra grav med sonen så störtblödde jag flera gånger, nu har jag bara haft spottings i början och sen igenting. Så skönt.
    Nu snart semester och massor med roliga saker, fattar inte var tiden tar vägen nånstans. Var det inte nyss vinter??? O nu redan juli!

• kattenizze

Turlid: Jobbigt att inte ha några känningar, jag har massor, t ex idag när jag gick upp för en brant backe får jag en stenhård mage så visst är något på gång därinne...Underligt att vårt landsting inte har extrakoll av någon doktor bara för att det är en IVF-grav, här är det bara BM som gäller. Och inte särskilt ofta heller så här i början. Jag tycker nog att det är rätt skönt, känns så normaliserat på nåt sätt. På ett annat vis vill man ju helst ha UL varje dag för att det är så roligt att se de små.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?