• underverket 06

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

För ett tag sedan skrevs det i tråden om någon, tror det var Maryhe, att om man gav sin mail adress kunde hon skicka ett dok hon gjort med mycket information om olika saker som tagits upp i tråden. Visst var det så? Kom dock inte in på hennes sida. Eller var det någon annan? Kommer inte riktigt ihåg, så vore glad om någon som vet skrev. Vill gärna ha det dok om informationen som tagits upp här.

• underverket 06

En kort fråga? Måste ni andra ta AMH prov inför varje nytt IVF om det gått typ en halvår eller mer senaste IVF. Min samarbetsläkaren vill att jag ska göra det. Gjorde senaste IVF i maj förra året o ska nu göra om ca 2 månader. AMH värdet säger ju inte allt. Jag skulle bara bli stressad av att få reda på ett nytt o antagligen mycket sämre värde. Senaste var 0,9 som togs i nov 2011. Risken är ju också att de säger nej om värdet är för lågt. Måste kolla med kliniken, CVL imorgon om jag verkligen måste ta provet.

• underverket 06

Grattis till alla som fått + i tråden.i  Det är ju fantastiskt! Läser här inne nästan varje dag, men skriver inte så ofta.
    Ni som fått + har ni gjort något annorlunda denna IVF som lyckades eller har ni bara haft tur. Står inför min sista IVF om en dryg månad o undrar vad jag ska tänka på. Ska jag kolla bakerielle vaginos? Om man skulle ha svamp, hur snabbt inpå behandling kan man göra IVF. Infolic är det något man ska försöka få tag på? Akupunktur har jag gått på i några månader men haft uppehåll i en dryg månad för jag har haft så mycket på jobbet i hemma, så jag inte orkat iväg 2 ggr i vecka elller ens en. Ni som går på akupunktur, går ni en eller 2 ggr i veckan? Någon som vet hur länge innan IVF man måste gå på akunpunktur för att det ska ge effekt. Har hört några månader.

• underverket 06

Apropå förkylning så tror jag också det kan hjälpa till faktiskt. Var dunderförkyld den gången sonen blev till. Tyckte det var pinsamt att jag var så förkyld vid ÄP. Man vill ju inte att personalen ska bli sjuk, samtidigt kan man ju liksom inte ställa in ett ÄP pga av förkylning.

• underverket 06

Kör ett sista färsk IVF försök nu, sedan ger vi upp. Har inga pengar till fler försök, trots stort bidrag från mina föräldrar.. Vi har ju sonen, vår guldklimp iallafall. 3 fulla syskonförsök o ett fet har vi gjort hittills o det sista försök.det Vi har ett ägg i frysen dock, som vi såklart försöker med.

Hade 6 äggblåsor på sprutdag 6, korta metoden med menpur. Är det ok resultat? För 1 år seda vid senaste färsk försöket hade jag 10 äggblåsor på dag 7 o sedan vid ÄP 10 ägg, men då var jag 41 mot nu snart 42. Går på akupunktur samtidigt, dock tyckte min akupunktör inte det var idealt med IVF just nu, men jag kan inte skjuta upp det mer. Fanns ingen mer plats hos min klinik innan sommaren o alt hade vara att köra i slutet av sep o det kändes som väldigt sent. Fyller 42 om en månad o vet inte ens om jag fått göra försök efter 42 på CvL. Så jag hoppas på det bästa nu.

Stort grattis till er som plussat. Har inte koll på alla.

Hemulen, va tråkigt med missfall. Been there. Inte kul. Hoppas du kan o orkar ta nya tag.      

• underverket 06

Varit på ÄP idag. Fick ut hela 12 ägg!! Känns fantasktiskt. Av de 6 äggblåsor som de sett på vul förra måndagen blev det totalt 12 ägg. Tydligen kan de finnas äggblåsor som de inte ser på vul, som gömmer sig så att säga. Ni andra som har så mycket kunskap här i tråden, är inte 12  när man är nästan 42 år väldigt bra? Nu räcker det ju inte i o för sig med 12 ägg utan de måste ju bli många befruktade, men det känns som en väldigt bra början. Ni som blivit gravida, har ni haft många ägg elller få ägg, men ändå många befruktade?

• underverket 06

Någon som gjort akupunktur på ET dagen. MIn akupunktör säge att det är bra o har bokat en tid, men är ändå lite tveksam!

• underverket 06

Ett eller två embryon tillbaka? Vad ska jag välja om situtionen uppstår idag? Förra IVF fick vi sätta tillbaka 2 o gjorde det också o fick ett till frysen. Är den någon nackdel med att sätta tillbaka 2 om jag får det: Kan ett dåligt embryo så att säga dra med sig den andra o göra att inget fäster? Graviditetschansen ökar ju bara med ett par procent har jag fått berättat. Man måste ju såklart vara på det det klara med att det kan bli tvillingar o beredd på det, men det är jag. Men undrar vad som är mest strategiskt att göra?

• underverket 06

Av 12 ägg vid ÄP var 10 mogna o av dessa 10 endast 3 befruktade. Känner mig väldigt besviken måste jag säga. Alla äggen befruktades med microinjektion, men bara 3 alltså, Undrar just varför. Sjuksköterskan jag pratade med sa att beror på att äggen är dåliga o har inget att göra med dåliga spermier. Vad tror ni andra? Varför får jag ut så pass många ägg vid min höga ålder, men så få befruktade? Att man får ut många ägg betyder väl att man svarar bra på behandlingen o är hyfsat fertil ändå? Eller? Jag menar hade jag varit väldigt nära klimakteriet hade jag väl knappast fått ut 12 ägg vid ÄP utan bara någar få? Så beror det på att mina ägg är många men av dålig kvalitet. Min läkare på kliniken säger att jag har hårda äggskal: Är det därför det inte blir många befruktade ägg?

Victoria: Grattis till ruvning! Du hade väl också många ägg vid ÄP men få befruktade.

Tack alla som kommer med kommentarer trots att jag inte är speciellt aktiv med att skriva själv. Följer alla men spänning o läser det mesta men har inte koll på allas status o vad ni befinner i er för skede. För många för mig att hålla reda på.    

• underverket 06

Zinfandel: Oj då, trodde det kunde bero på så mycket. Sprutade 11 dagar denna gången med korta metoden o förra gången bara 9 dager med samma metod, men då fick jag fler befruktade ägg, så det var ju märkligt. Nej CvL tror inte på AHA o gör inte det. Står det på hemsidan men har inte frågat. Tänkte inte helt enkelt på det. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?