• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Eftersom jag fått jättemånga frågor & mail om vad som var avgörande denna gången så ska jag summera för alla!

Det finns mycket att göra, mycket mer än vad man tror. Jag började beta av allt successivt. Vaginalprover, blodprover, urinprover, check check check. Jag provade olika mediciner och alternativa behandlingar, inget funkade. Så det var bara att slå på stora trumman till slut: 

* I augusti började jag ta 7-keto och mycket Omega 3.
    * Gick ner 5 IVF-kilon. Många powerwalks. Drog ner på socker, gluten & komjölk. Mer frukt, grönsaker, fisk & sojaprodukter. Nästan koffeinfri.
    * Gjorde HSG-röntgen som visade att ena äggledaren var helt blockerad. 
    * Vid nyår åkte vi till Dr D i Aten och då konstaterades bla högt TNF-alfavärde. Min kropp har bildat vaccin mot graviditet. Dr D misstänkte att även andra äggledaren var blockerad samt att det kunde finnas både vätska & endometrios. Ytterligare 3 svenska gyn + IVF-läkare jag besökte förnekade det. Jag gjorde laporaskopi och tog bort båda äggledarna - trots att inget bevisats - då bekräftades att båda var blockerade, vätska samt endo...
    * Immunterapi med Intralipider påbörjades. Från sprutstart även hög dos kortison, höjt Levaxin + dubbel Trombyl. 
    * Pga endon valde jag långa metoden och nedreglerade med Synarela i 2 v. Sen Menopur 300 fler sprutdagar än tidigare.
    - Akupunktur från spraystart och solat solarium 20 min/vecka för D-vitamin & avslappning.
    * CFC i Danmark fick göra IVFet, mycket noggranna, 4 vul tills exakt datum för ÄP kunde fastställas. Bästa spermieprovet och högsta befruktningsgrad någonsin trots att jag nu är nästan 2 år äldre än första gången. Embryona odlades 3 dgr på min begäran.
    * AHA & spindelmikroskop på 2 st 8-celliga embryon till mig
    * 3 sprutor Ovitrelle efter ET 
    * Lämnar blodprover till Dr D 1 gång/vecka. Lagt till Fragmin och höjt Pred lite till.

Så antagligen en kombo av detta Glad! Nu ska vi bara få dem att stanna också.... Drömmer

Myran: jag lovar, detta kommer inte att passera obemärkt. Jag ska upp på barrikaderna för alla som inte fått den behandling man förutsätter att man får, för alla som lider och sörjer och för alla som kommer efter oss. Jag kunde fått detta redan för 2 år sedan men i Sverige gör man inte så här.

• Zinfandel
    Victoria71 skrev 2012-05-06 22:21:10 följande:
    Zin - Ovitrelle efter ET? Vaffö då?
    För att underlätta implantering. Också nåt alla kliniker borde anamma.

Det mesta har jag bollat här inne med andra FLare och lärt mig av andra. Sen har jag plöjt studier och annat. Att detta skulle kräva stora ekonomiska resurser är felaktigt, jag ser det snarare som att vi har sparat pengar istället för att göra IVF efter IVF som ändå bara misslyckas. Totalt är vi uppe strax under 100000 och det är en ganska låg summa jämförelsevis med många andra här.  Tyvärr är det så att det är vanligt att ju fler IVFer man gör desto mer aggressivt blir immunförsvaret. Det vet man dock inte såvida man inte testar det.
  • Zinfandel

Jag glömde tillägga att jag tog en kur Amoxicillin innan behandlingsstart för att rensa bort eventuella otrevligheter...

TNF-alfa kan man ta i Sverige. Dock är skalan inte lika noggrann och det tas inte i våra sammanhang. Det blir alltså inte helt rättvisande vilket ju är en förutsättning. Man ska också betänka vad som ska göras om det är för högt för ingen läkare här lär skriva ut Humira/Embrel/Remicade som är TNF-blockerare. Det är oerhört dyra mediciner som bara sätts in vid svåra reumatiska sjukdomar, svåra psoriasisfall osv och är inte mediciner mot infertilitet. Jag har inte lyckats få testa det i Sverige men flera andra har lyckats. I mitt fall berodde det höga värdet troligen på infektionen/endon i äggledarna så när de avlägsnades så sjönk värdet. Man kan även sänka värdet med mycket Omega 3 & Trombyl. Sen är det oftare NK Killer cells som är det vanligaste problemet, alltså celler som direkt angriper de främmande cellerna (embryot). man kan naturligtvis skicka blod själv direkt till labbet i Chicago men problemet återstår, att få värdena tolkade och mediciner ordinerade.

Lycka till idag Victoria Hjärta 

• Zinfandel
    MissBoring skrev 2012-05-06 22:02:30 följande:
    Vi hade ju prover sen tidigare så vi hade samtalet över telefon, vi bor ju typ 130-140 mil från så...
    Kram
    Men då har du inte tagit Chicagoproverna och undersökningen som är vitsen med att åka dit...?
  • Zinfandel

Härligt Victoria, grattsi!!!

Boring: man gör spindelmikroskop på alla över 38, om jag fattat det rätt.

pp: skönt trots allt. Hoppas du återhämtar dig snart men ta den tid du behöver. Lyssna på din kropp. Hjärta

• Zinfandel
    germany skrev 2012-05-07 10:13:57 följande:
    Miss boring - Jo, du har nog rätt i det du skriver. Men min urusla kosthållning då? Har knappt ätit i helgen och tidigare i veckan så åt jag inte heller så bra och nyttigt som jag borde....
    Det är som med julmat, det handlar inte om vad man äter mellan jul & nyår utan mellan nyår & julen, dvs resten av året.. En helgs slarv/frossande/bantning/dålig aptit påverkar inte!
  • Zinfandel

Vi4: Ja, vad säger man om det svaret... "kom inte här och ifrågasätt vårt arbete", typ... Jag vet inte vad som är bäst. Kanske är det att stå upp för sin sak, hävda sin rätt och ta kommandot över sin kropp men jag vet att man inte är kaxig i den situationen, man varken vågar, orkar eller har lust. Jag var alltid rädd att de kanske skulle sjabbla med flit om jag var för jobbig kund, inte vet jag så är det säkert inte men kanske borde jag, med facit i hand, sagt ifrån mer när de inte gjorde mer än 1-2 vul och spikade ÄP alldeles för tidigt. Det krävs antagligen mer för att ändra deras fyrkantiga rutiner. Du har kanske redan varit där, hur gick det?

• Zinfandel

Vi4: så var mina exakt (6 st på 17-14-12) på måndagen när jag trodde det skulle bli ÄP på onsdagen. Då ville de istället göra ett vul till på tisdagen, och då var de 20-17-15 och då bestämde de ÄP på torsdagen. Med andra ord hade uppenbarligen de mindre då hunnit växa ikapp.

• Zinfandel
    Victoria71 skrev 2012-05-07 13:23:24 följande:
    Tack för lyckönskningarna.

Vi4 - så jobbigt att behöva kämpa så ... och framför allt kämpa emot vad de som man verkligen behöver kunna sätta sin tillit till! Det var det jag menade igår med min frustration över att inte vara någon Zin Man känner maktlöshet! Hoppas du får tag i dem i eftermiddag. Zin, hoppas än en gång att du inte tog illa upp över vad jag skrev. Om du inte gjorde det undrar jag om du kan dela med dig lite av vad du vet om hur man bäst får ett embryo att stanna kvar ... förutom proggisarna då, härliga smetiga påfund  
    Nähädu, det ska betydligt mer till för det!! Sån är inte jag Flört Jadu, den som det visste. Jag tror inte få nåt "klister". Däremot tror jag på hcg-sprutor, kortison och allmänt välmående, lite flummigt som må bra, skratta mycket (finns faktiskt studier som visat att det hjälper implantering!), frisk luft, mycket frukt & grönsaker, ingen hårdträning utan ta det lugnt, vila och njuta av det som växer i dig Solig CFC rådde mig att ta det väääldigt lugnt särkilt på transferdagen, inget bärande, ingen stress så hem efter och kryp upp i soffan och skratta till en bra film ikväll!!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?