IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Eftersom jag fått jättemånga frågor & mail om vad som var avgörande denna gången så ska jag summera för alla!
Det finns mycket att göra, mycket mer än vad man tror. Jag började beta av allt successivt. Vaginalprover, blodprover, urinprover, check check check. Jag provade olika mediciner och alternativa behandlingar, inget funkade. Så det var bara att slå på stora trumman till slut:
* I augusti började jag ta 7-keto och mycket Omega 3.
* Gick ner 5 IVF-kilon. Många powerwalks. Drog ner på socker, gluten & komjölk. Mer frukt, grönsaker, fisk & sojaprodukter. Nästan koffeinfri.
* Gjorde HSG-röntgen som visade att ena äggledaren var helt blockerad.
* Vid nyår åkte vi till Dr D i Aten och då konstaterades bla högt TNF-alfavärde. Min kropp har bildat vaccin mot graviditet. Dr D misstänkte att även andra äggledaren var blockerad samt att det kunde finnas både vätska & endometrios. Ytterligare 3 svenska gyn + IVF-läkare jag besökte förnekade det. Jag gjorde laporaskopi och tog bort båda äggledarna - trots att inget bevisats - då bekräftades att båda var blockerade, vätska samt endo...
* Immunterapi med Intralipider påbörjades. Från sprutstart även hög dos kortison, höjt Levaxin + dubbel Trombyl.
* Pga endon valde jag långa metoden och nedreglerade med Synarela i 2 v. Sen Menopur 300 fler sprutdagar än tidigare.
- Akupunktur från spraystart och solat solarium 20 min/vecka för D-vitamin & avslappning.
* CFC i Danmark fick göra IVFet, mycket noggranna, 4 vul tills exakt datum för ÄP kunde fastställas. Bästa spermieprovet och högsta befruktningsgrad någonsin trots att jag nu är nästan 2 år äldre än första gången. Embryona odlades 3 dgr på min begäran.
* AHA & spindelmikroskop på 2 st 8-celliga embryon till mig
* 3 sprutor Ovitrelle efter ET
* Lämnar blodprover till Dr D 1 gång/vecka. Lagt till Fragmin och höjt Pred lite till.
Så antagligen en kombo av detta ! Nu ska vi bara få dem att stanna också....
Myran: jag lovar, detta kommer inte att passera obemärkt. Jag ska upp på barrikaderna för alla som inte fått den behandling man förutsätter att man får, för alla som lider och sörjer och för alla som kommer efter oss. Jag kunde fått detta redan för 2 år sedan men i Sverige gör man inte så här.