• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Snösport: Jag hade inte heller väntat i din ålder. Inte en chans. Om det skulle strula till sig med den nya relationen så hade det inte spelat någon större roll i mitt beslut. Jag menar, jag är hellre ensamstående mamma än att inte få några barn alls faktiskt. Det här med relationer är sannerligen inte lätt, jag har varit tillsammans med min man i snart 20 år (hur fasicken det nu gått till!) och jag har märkt att det här med fertilitetskarusellen eller snarare infertilitetskarusellen verkligen sliter på ens relation. Som väl också du har märkt Kalimero. Det är bara så jobbigt ibland.
    Men för min egen egoistiska del så är den resan också över för gott i mitt liv, alldeles oavsett hur den här graviditeten går kommer jag inte göra flera IVF:er. Jag kommer aldrig mera att vara gravid (jag veeeet att jag är lyckligt lottad i denna tråd) och jag kommer inte få fler barn - även om bebisarna i magen skulle skita sig på nåt vis. Ibland måste man sätta punkt för vissa saker. Jag kan känna att mitt liv stått på "hold" så många år nu, närmare 10 år, eftersom vi försökt få barn. Men det är ju lätt för att säga för mig som redan har ett barn och två sprattlingar i magen. Men det känns jäkligt märkligt att stänga dörren efter 10 år och inse att nä, nu behöver jag inte hålla på med IVF nåt mer eller pergo, eller utomkved, eller missfall...nästan som en sorg faktiskt. Det har ju upptagit hela ens liv på nåt sätt, vad ska jag hitta på nu då som fritidsintresse höll jag på att skriva....
    Turlid: Tänker på dig idag och hoppas att allt har gått bra!!

• kattenizze

Snösport: jag väntar bara på att du också dyker upp snart i tvillingklubben..Kalimero är ju redan medlem!

• kattenizze

Snösport: Jag menar bara att jag önskar så att du (du har ju skrivit nångång att du gärna vill ha tvillingar) och alla andra i tråden får era efterlängtade barn. Och Kalimero hade väl två blåsor som var på g...!

• kattenizze

Anne: jag beklagar verkligen er stora förlust, kan inte föreställa mig hur hemskt det måste ha varit. Ni är starka som kommer igen. Håller tummarna för att det snart tar sig igen för er.

• kattenizze

Fick info idag om Trobyl från min klinik, tydligen är det vikgast när moderkakan bildas. Alltså behöver man inte äta det efter den bildas, om man inte har andra skäl förstås. Jag är tacksam för att jag slipper den.

• kattenizze

Trombyl ska det stå naturligtvis.

• kattenizze

Turlid och Zinfandel: har ingen aning alls om varför jag fick trombyl från första början, hade det inte vid min förra graviditet och den gick ju bra ändå. Eller jag tror att jag fick den för att jag haft missfall och den typ kunde hjälpa....Nä men jag litar på min IVF-läkare, säger han att jag kan sluta så gör jag det, eller redan har gjort. Fast nu blev jag ändå nojjig, ska nog ta upp det här lite mer noggrannt, vet ju hur slarviga de kan vara ibland...

Turlid: Vad jobbigt med din väntan och vad jobbigt att inte känna sig gravid. Jag hoppas bebisen sparkar på som 17 hela helgen nu! hoppas du snart får de svar som du vill ha så att du kan börja njuta av din gravidiet. Får ni veta könet förresten på FVP?

• kattenizze

Skytten: Jag tror att du kan starta din IVF som planerat, jag har gjort korta metoder flera gånger och ibland startat på dag 3, inga problem alls. Men din fråga känns mer mentalt; är du redo? Det känns mer som du måste fundera på det, rent medicinskt är det inga problem alls. Du kan spruta länge, det verkar ju bara vara bra det, sen ska det finnas tid för Ovitrellen osv, och kliniken vet ju vad dom gör vad gäller planering. Jag hade startat nu och inte väntat. Att vänta tycker jag är den värsta biten.

Hoppfull: Ja, jag litar på min IVF-läkare och jag kommer inte att äta trombyl. Dumt kanske, men det är så mycket som kan gå åt pipan egentligen, men i de allra flesta fall brukar ju det gå bra. Dessutom var det jag själv som bad om trombyl så jag har egentligen inga särskilda skäl till det, och jag vet att min klinik skriver ut det lite rutinmässigt. Däremot har jag funderat mycket på det eftersom jag har mycket hjärt-kärlsjukdom nära i släkten, så jag är ju i riskzonen generellt vad gäller blodproppar. Och det enda man kan göra mot det egentligen är ju att hålla vikt och röra på sig (förutom mediciner då förstås). Intressant ändå med blodförtunnande mediciner som fragmin/heparin etc eftersom det ändå verkar hjälpa många kvinnor. Vissa får ju sådana sprutor också. Kanske blir standard i framtiden.

• kattenizze

Enya: Grattis till dina tre små. Hoppas det tar sig nu verkligen.
    Turlid: Va skönt att allt ser så bra ut, grattis!!
    Ego: ska göra ultraljud igen om två veckor och sen gör man det varannan vecka grav ut..känns bra att ha sån koll. Jag har också fått veta kön, jag väntar en av varje, trodde BM som gjorde ultraljudet. Känns jättekul att få en tjej, fast såklart är största önskan att de är friska.
    Hoppas hoppas på mååånga plus nu i tråden!!!!!

• kattenizze

Skytten: Jag har bara blött lite efter ÄP så jag har tyvärr ingen erfarenhet. Men jag önskar dig lycka till imorgon!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?