• kattenizze

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

AnnaLinn: Jag tror du gör rätt i som undviker lightprodukter. Min son som är 2.5 år så köper jag heller inga sådana produkter till honom, utan det ska vara rena produkter utan massa eländiga tillsatser. Jag avskyr alla tillsatser i mat, kolla bara vilka låga frukt och bärinnehåll det är i allting! Bara utfyllnad av billiga tillsatser och socker....BLÄ.
    Ja detta med vikten....jag ska till en dietist under grav för att jag är ju också överviktig i grunden. Jag vill ha pressen på mig att inte mitt matmissbruk eskalerar under grav. Jag vägde sist hos BM 88 kg och då var startvikten 80 kg. Så det har stigit fort. Jag tränar dock mycket så det är bra. Men det är ju ingen direkt superkondisträning, utan väldigt lågintensivt men alltid gör det något nytta. Jag gick ned 17 kg för att komma till BMI 28-29 för att få göra IVF. Det bästa jag gjort! Tyvärr har jag fått ett sånt sockersug nu så det är helt vansinnigt. Jag har diabetes i släkten på båda sidor och hjärt-kärlsjukdom så jag måste passa mig noga. Jag tycker det är hur jobbigt som helst att gå upp i vikt nu, men jag är ju faktiskt gravid och får inte banta. (jag vet att det här är ett lyxproblem för många av er, sorry). Men sötsakerna och glassarna MÅSTE jag sluta med. Jag vill inte ha havandeskapsförgiftning och gravdiabetes...
    Efter det här är över ska jag titta över möjligheterna till en såndär magoperation för att bli av med överviktsproblemen en gång för alla.

Har ni sett att det pågår en stor fertilitetskonferens i Älvsjö? Skulle varit kul att vara där och lyssna men antar att det mest är för vårdfolket...

• kattenizze

Kalimero: De säger ju att övervikten påverkar fertilitet, men som alltid är det indviduellt. Min mens var som mest oregelbunden när jag stadigt vägde mellan 55 - 60 kg och var mycket vältränad. Jag har alltid varit smal tills jag fyllde 30 ungefär och inte 17 blev det några barn för det inte.  Min PCO påverkas tydligen inte ett dugg av vikten, vilket den borde göra. Tvärtom, mensen blev mer regelbunden när jag var mkt tjockare. Däremot så har jag nog aldrig haft egen ÄL överhuvudtaget så i mitt fall var det ändå helt meningslöst med hemmaförsök. Ja tack tänk om vi kunde få förmånlig finansiering av våra försök och i stället kunna lägga pengar på SPA, husrenovering, drömresor, lite snygga kläder....drömmer...

• kattenizze

Fjällis: Fattar inte den heller. Tycker de borde fokusera mera på att andra saker såsom immunologi (nej just det finns inte sådana problem i Sverige, unikt!) och hur man får fram bättre kvalité på embryona...Blir lite ledsen när jag läser de där artiklarna eftersom jag inte är önskvärd då tydligen som är gravid med tvillingar. (Ja, jag är full av hormoner just nu).

• kattenizze

Ja Fjällis när är enough enough? Jag hade bestämt innan detta försök att det var vårt sista. Men å andra sidan visste jag att vi hade väldigt goda chanser också. Men jag ville inte hamna i den där evighetskarusellen av bara ett försök till...jag orkade inte mera. Om inte denna grav skulle gå hela vägen kommer jag aldrig mer göra IVF. Det beslutet fattade jag för en tid sedan när jag upptäckte hur mycket hela det här har slitit på mig och min kropp. Lätt för att säga som är gravid, jag vet, men jag bara orkar inte mera. Får ångest bara jag tänker på Gonal -F sprutor och överstimulering. Jag tror att det också spelar in att jag mått så dåligt fysiskt under behandlingarna. Hade jag däremot varit barnlös hade jag nog gjort väldigt många försök faktiskt. Då hade jag inte gett upp i första taget. Men det är ju upp till varje individ hur mycket man orkar och ens partner förstås.
    Vilka lustiga ämnen det var på den där konferensen. Tack för länkarna Kalimero! Kul att de får mkt press också.

• kattenizze

Zinfandel: Nu när jag lyckades hade fler sprutdagar än nånsin! Och med ganska låg dos Gonal F. 188 enheter. Så jag tror också på längre sprutdagar.

• kattenizze

Zinfandel: Kommer inte ihåg såhär på rak arm, ska försöka leta fram papprena om jag har dem kvar. Men jag brukar ha sprutdagar kanske 8 nånting, men nu hade jag kanske 11....Så det skiljde faktiskt en hel del. Minns att jag tänkte men hur många gånger ska jag sticka mig egentligen här...
    Eftersom jag alltid blir kraftigt stimulerad kördes korta metoden (som ju minskar risken för ÖS) samt att jag höll en lagom nivå på Gonalen genom hela behandlingen, inga höjningar. Intressant att notera att den gången jag fick en riktig ÖS så hade jag 225 enheter av Gonalen, för att sedan snabbsänkas efter några sprutdagarna när jag var på väg till ÖS...Resultatet blev noll ägg som gick att använda....alla hade hunnit pipa iväg innan ÄP eftersom jag fick vänta så länge på ÄP...Nä det som funkade bäst för mig var lagom nivå på Gonalen och fler sprutdagar. Tror det är ett vinnande koncept! Uppenbarligen var det ju det för mig med detta resultat som lever om i magen....

• kattenizze

Zinfandel: Ja, det är helt vansinnigt....hur vi blir behandlade...Förstår att du är förbannad. Ja, anledningen till att vi skulle kickstarta med 225 var att jag har varit trög i starten. Och det gick ju inget vidare. Som tur var hittade vi ett vinnande koncept de två sista IVF-gångerna, och slutresultatet går ju inte att klaga på. Jag har nog fått spruta så få dagar för jag är  så extremt lättstimulerad, även för min ålder. Enda fördelen med att aldrig haft ägglossning!

Det här med tänderna har jag funderat mycket kring. Vår tandhälsa är ju superviktig för vår hela hälsa, och nu har de i mitt landsting infört tandkontroll under graviditeten. Jag är alltid mycket noga med tänderna i vanliga fall, så det tror jag är viktigt för oss alla att tänka på.

• kattenizze

Förresten Zinfandel, jag har också alltid haft jättemånga blåsor och kanske ut 10-11 ägg varav några få stackare går att använda. Nu sist blev det ju bara två som var nåt att ha. Men de var å andra sidan guldisar! Så precis som du säger, antalet är verkligen inte viktigt. Jag har t ex aldrig fått långtidsodla eftersom jag aldrig haft något större antal.
    Veronica: Det där skulle jag nog ha kollat upp. Aldrig bra att gå runt med smärta i magen! Hoppas det känns bättre nu.

• kattenizze

Fandel: vissa borde byta jobb så är det bara...

• kattenizze

Men fjällis, mycket märkligt att de har infört tandkontroll här hos tandhygenist under graviditeten..Hm verkar ju inte så smart. Jag har också undvikit tandvård under ruvning etc tidigare just för att jag vet om riskerna.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?