IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Tack
Tack
Tack Fjällis, det är preciiiiis sånt jag behöver höra nu!! Myran: hur går hemmabehandlingen? Hur blev planen?
Nåja, så säger inte alls statistiken (i så fall hade man ju frusit alla...) men jag lutar mig mot tanken nån vecka till
Men jag blev jätteglad igår när jag mailade med Skrutte Choppi och hennes yngsta dotter är ett resultat av fet vid 42 års ålder
Germany: jag gjorde HSG ifjol och jag gillar att allt röntgades. Röntgenplåtarna har jag sedan kunnat visa för fler läkare, tex Dr D i Aten. Det var smärtsamt till tusen men som du säger så är det ett snabbt ingrepp. Kanske är HSS bättre, det beror såklart på varför man låter det göras. Med facit i hand och vad jag vet idag, så är egentligen det enda meningsfulla laporaskopi men det är nog svårare att få till. Inte förrän då vet man verkligen vad man har att spela med och först då uppdagades allt på mig, inte via vul, röntgen, spolning, rul och allt vad som tidigare gjorts.
Jag har varken haft särskilt mycket ont eller mycket mens. Så efter detta är jag nog rätt skeptisk till vad man egentligen ser på HSS/HSG mer än som du säger stopp men när jag tänker efter så var även det otydligt på mig. Alltså, det fanns passage i ena äggledaren men den visade ju sig tyvärr innehålla endo vid op. Men det är kanske bra att börja med HSS?!
Ja, spolning SKA ingå i utredning. Tror att antibiotika är självklart inför ingreppet.
Jag inser nu att ni inte pratar om Hysteroskopi som jag trodde utan helt enkelt ultraljudsledd spolning. Så nu har jag läst en del! Jag ser att väldigt många kliniker "fortfarande" gör HSG men det kanske ändå anses vara gammalmodigt. Jag såg det inte ens som en föråldrad metod när jag gjorde det ifjol utan som en betydligt bättre variant till spolning eftersom man röntgas samtidigt och tack vare röntgenplåtarna har jag kommit att veta allt jag vet idag. Men man kanske kan få vul-bilder efter HSS? Det står också överallt "Har patienten hydrosalpinx (helt blockerad äggledare, ofta vätskefylld) bör HSS undvikas på grund av dels infektionsrisken, dels att undersökningen inte tillför något ytterligare till utredningen". Men - det vet jag ju oftast inte förrän man gjort det..?! HSS känns dock betydligt skonsammare. Jag hade fortfarande valt HSG om jag kunnat
Kortison gynnar äggkvalitén Finns flera studier på det. Läkarna som arbetar med reproduktionsimmunologi ordinerar från CD1.
Medrol är långtidsverkande kortison, CFC använder det, Dr D tycker inte om det.
Härligt Gåsan Men det visste vi ju
Myran & Gåsan: jag mår toppen, känner mig så lycklig och är riktigt positiv!!