• oceanney

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe skrev 2011-11-26 11:18:27 följande:
    Ego: Måndag VUL inför ET. Grannen har jag inte sett röken av. Försöker också hjälpa o stötta min barnlösa vän, men hon vill bara prata och veta en massa saker sen använder hon sig inte av infon i alla fall. Hon har fått telefonnummer osv till fertilitetskliniken i Novi Ligure, men vill inte "såra" sin gynekolog som hon går till nu (den tredje i ordningen). Bah... säger jag bara.
    Visst är det konstigt att man reagerar så? Som om gynekologen brydde sig? Jag höll på och harvade i nästan ett år med en klinik som min gyn rekommenderat. Till slut tog jag saken i egna händer, googlade, kontaktade folk via bloggar (tack gode gud för internet) och hittade till slut en klinik som passade våra specifika behov. 
  • oceanney
    Cathy skrev 2011-11-27 16:38:29 följande:
    Toppen kalimero med 100% befruktning! Jag skulle också vilja komma dit..Har varje gång haft endast 30-50% befruktning. Någon som vet vad det beror på? Jag förstår att mina 38 åriga ägg inte är på topp längre men att det endast är det..??

Det är så mycket strunt våra svenska ivf läkare säger att jag lyssnar kvalitativt. Det är nog inte sant att ICSI inte kan innebära att ägget stryker. Det är precis det några ivf kliniker i USA hävdar, att ägget kan ta skada! Och att de inte gör ICSI ifall det är alldeles nödvändigt (grav manlig infertilitet).

Pregnyl eller ovitrelle - vad brukar ni vanligen få? Har nu även läst att pregnyl är bättre, att man borde använda ovitrelle dubbel dos för att de ska ge samma effekt (sagt av en amerikansk ivf läkare). Har funderat på det där, är era läkare likadana som de som jag träffat att de säger fort som ögat att läkemedlen är detsamma (puregon/gonal-f, ovitrelle/pregnyl)  - men det har gjorts sutdier och de är inte riktigt riktigt lika.

kram på er alla {#emotions_dlg.flower}
    Va? Vem påstår att det inte innebär risker med ICSI? Det är klart det inte kan bli samma kvalitet som vid en naturlig befruktning med ett naturligt urval av simmare. Det är tom så att det är högre risk för kromosomskador.

När vi gjorde ICSI befruktades 9 av 11 ägg men 3 föll ifrån så kvar var bara 6. Embryologen kallade in oss på ett möte strax innan insättningen och beklagade bortfallet men sa att det här hade f*n inte varit lätt och såg lite svettig ut.

Tycker många är väldigt fokuserade på sina läkare. Jag har alltid haft en känsla av att de riktiga hjältarna är embryologerna, att det är dem allt står och faller med, i det tysta. En stor del av successraten har alldeles säkert med labbet att göra.
  • oceanney
    tjorven01 skrev 2011-11-28 17:03:24 följande:
    Har ingen lust att låta mig stimuleras av kliniker som väljer äggplockningsdag efter hur de har öppet och hur det passar i deras schema. Ska jag plockas fler gånger så ska det vara av någon som kontrollerar noggrannt och kan ta äggen när de är mogna oavsett om det skulle inträffa en lördag eller söndag.
    HELT RÄTT!! Jag är helt chockad över svenska kliniker, deras öppettider och "schemaläggningar". Jag tror det är en tradition som kommer av för många år av landstingssjukvård. Sen spelar det ingen roll att klinikerna är privata och tar jäkligt bra betalt.

I mina franska papper står det alltid "provtagning på dag x, oavsett om den infaller på en söndag eller helgdag, äggplock då och då, oavsett om den infaller på en söndag eller helgdag. Detta understryks alltid. Allt annat är oacceptabelt anser jag. Det går inte styra kroppen så att den passar in i måndag - fredag, 9-17.
  • oceanney
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-11-30 08:49:54 följande:
    oki..tack tack...

Och tack

Sitter o hoppas på att telefonen inte ska ringa före 12 nu.....jag är ju realist och inser att det inte är säkert att det ens blir några embryon men är också jävligt positivt laddad så inte fan kan något gå snett nu :-/
    Klockan är 12 nu. Har de ringt??
  • oceanney
    pp08 - verkligen tråkigt. Jag förstår inte hur det kan bli så olika resultat på behandlingarna. Vad säger läkarna?
  • oceanney
    Inanna Li skrev 2011-12-05 17:44:47 följande:
    Hej alla underbara vänner! Jag ska uppdatera mig i tråden senare! Jag kan meddela att jag är GRAVID Solig! Testade för 5 minuter sen och det tog en sekund för Plus-et att komma upp och det var jättestarkt! Jag är överlycklig. Hoppas det går hela vägen nu! Jag har i alla fall lyckats bli gravid varannat försök hur det än går! Kram Hjärta
    Men gud vilka underbara nyheter! STOOOOORT grattis!!! SoligHjärta{#emotions_dlg.flower}
  • oceanney
    Mia69 skrev 2011-12-10 12:48:54 följande:
    Tack! Jag fyller 43 år i februari (mitt embryo är dock från vårens äggskördar).
    Men gud så roligt med alla plus i tråden! Stort grattis Mia!!

Grattis Inanna också!!! Blåhåller allt som kan hållas för att det ska gå hela vägen!

Sushi hoppas hoppas det finns ett litet pickande hjärta snart i den andra hinnsäcken.

Själv ska jag snart göra mitt sista FET. Är också 69:a men dessa embryon är från äggskörd när jag var 40.5.

Gör IVF på annan ort i Frankrike. Är urless på dessa hotellvistelser. Är aldrig sjuk annars men sist vi gjorde FET i september hade jag 38.8 i feber och nu har både jag och sambon haft maginfluensa. Bokstavligen skitkul. Solig

Dottern, 9 månader, verkar dock ha klarat sig. 

VUL på måndag, om allt går väl, FET den 19 december.  
  • oceanney
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-12-12 11:36:48 följande:
    pratat med kliniken nu....ska fortsätta med progesteronet till onsdag som planerat och ta gravtest på torsdag som planerat och sen ringa dem igen med besked......

Finns tydligen stora chanser för att det lyckats ändå.....eftersom jag hade ett svagt positivt i fredags så borde det gälla..Hon dissade för övrigt RFSU-s tester.. "man måste nästan ha varit gravid i 8 veckor för att de ska ge utslag, känns det som" var hennes kommentar *S*

Ja ja bara att fortsätta då... mår ju illa så det kanske kan vara nåt iaf... inte vet jag...bara förvirrad
    Håller tummarna hårt! Har du testat igen eller väntar du till torsdag?
  • oceanney
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-12-12 16:24:40 följande:
    nä jag väntar nog till torsdag.. har bara ett test hemma nu och ja.. jag bor ju ute i tjottahejti utan körkort.. får se om jag hinner plocka upp ett i morgon ev ska ut o fara till sonens skola, men vi får se...för min del är det negativt som väntas allt annat är bonus.
    Om du har svårt att ta dig till apotek...

Kanske försent idag, men jag har läst att Testlagret är snabba.  Skrattande

www.familjeliv.se/Forum-1-289/m61258637.html
  • oceanney
    Söte79 skrev 2011-12-14 12:02:06 följande:
    Inanna68: jag måste skriva till dig här från thailand... Jag fick en STOR blödning här nere i thailand plus massa vätska. Åkte akut till sjukhuset hör nere och grät och var fullständigt förstörd... Fantastisk personal och efter 10 min säger läkaren : your baby is still alive! Har aldrig känt större glädje i hela mitt liv!! Och från i söndags har jag blött ibland mer och ibland mindre. Men det har inte hänt en ända gång att det inte kommit blod på lutinus saken! Och nu går jag på VUL varannan dag och hjärtat slår så fint varje gång!! Imorgon ska jag på mitt sista innan hemresan och jag är lika nervös varje gång. Men vad jag vill däga till dig är att det absolut inte behöver betyda något! Jag själv går från jätte ledsen till hoppfull. Men ge inte upp!! Dessutom har jag precis som du ont som sjutton i sidan från livmoder... Jag tar en dag i taget. Tänker på er.
    Men fy vad jobbigt med blödning men så underbart att det gick bra!!  Solig{#emotions_dlg.flower}

Tur i oturen att du var i Thailand och kan gå på VUL varannan dag. I Sverige hade du säkert fått rådet att avvakta någon vecka och ännu inte vetat någonting. Så tycker det låter i nästan alla trådar då någon fått en blödning: återkom om någon vecka. Medicinskt gör ju VUL ingen skillnad men mammans psykiska hälsa borde ju också ha någon betydelse.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?