• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna: du behöver inte be om ursäkt!! Jag har full förståelse för att du letar information, vem har inte gjort det om jag Glad. Men du får inte skuldbelägga dig själv, du får inte bära hela ansvaret på dina axlar, du får inte anklaga dig själv. Det är jätteviktigt!! Det kanske är läge att frysa ner spermier nu, de åldras ju också.. Om ni väljer ÄD nästa år så har ni ju spemier från detta året. Det är säkert alls att det förbättras för att ni slutar med alkohol, tobak osv, glöm inte att ni måste leva också. Mediterar du...?

• Zinfandel

Inanna: en sak till: du får kräka av dig här precis hur mycket du vill, det är det vi är till för. Vi kommer fortsätta lyssna vare sig du vill eller inte! Men tänk på dig själv nu också, det finns fortfarande fler alternativ. Så lätt ger vi inte upp här - du kommer att lyckas!!!

• Zinfandel

Chichisita: vi håller alla tummar för dig {#emotions_dlg.flower} Det är så roligt att komma till datorn på morgonen och läsa nattens inlägg från dig! Kram

• Zinfandel

Augustibruden: tack för ditt inlägg {#emotions_dlg.flower} Gjorde du något åt ditt immunförsvar?

Underverket: jahadå, det är så bekant så.... därför går jag nog in ännu mer i mig själv ;) Låt det bero så löser det sig sen. Varför är du så ledsen..? 

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-04-19 11:30:13 följande:
    Kanske orsaken till att jag sjäv lyckades först vid 39. Fick iofs Trombyl den ruvningen. Undra om Innohep och Fragmin har samma effekt? Någon som vet?
    Innohep har väl kraftigare blodförtunnande och effekten ökar i samband med acitylsalicylsyra varför man ofta sätter in Trombyl också. Då fungerar väl Trombyl som ett komplement just för att öka effekten?
  • Zinfandel

Det är ju helt olika aktiva substanser i dem. 

Heparin är ytterligare ett preparat som är en blandning av  Innohep och Fragmin och tillsammans med Trombyl är det ännu mer effektivt.

• Zinfandel

Underverket: Du får verkligen inte lägga för mycket energi på honom, lägg den på dig själv och din kropp istället. Jag har inte precis världens mest engagerade man men jag valde att inte pressa fram det, jag körde racet istället. Nu är jag den mentalt starkaste av oss så jag har inte problem med det, dessutom tycker jag att ruvtiden är så mysig så jag gottar ner mig i mig själv :) Är din man med på behandlingarna? Om inte så är det nog bra, för att se vad du går igenom. Om jag ska leka söndagsbilagepsykolog så handlar allt säkert om prestationsångest för dessa män - hepp de kan inte göra sina kvinnor gravida Förvånad. Så istället för att vara engagerade och förstående så kör de på livet som vanligt och skjuter verkligheten bortom sig, tänk vad deras kvinnor måste gå igenom och det kan inget göra. Du måste nog sätta dig ner och försöka förklara varje känsla och tanke i din kropp för att han ska förstå. Du måste förklara att du har genomgått ett operativt ingrepp, vilket det faktiskt är. Du gör en rejäl "uppoffring" för er skull, han får bidra med det han kan. Dessutom finns det ju andra sätt att ha sex på än penetrering och just där men först och främst så måste han visa dig den respekten. Du ska inte säga ja för hans skull. Tänk nu på dig själv, din kropp och pyret som växer där inne! Nu är det prioritering som gäller och det bestämmer du över. Ge inte med dig om det inte känns rätt och var inte ledsen över det heller. Låt magkänslan bestämma, den brukar ha rätt..... KRAMAR

• Zinfandel

Här har jag nu fått svar på den omfattande immunologiska utredning som gjorts på mig. Samtliga värden är bra och ligger inom referensramar men pga lite anmärkningsvärt lgE/immunoglobulin, min ålder och mina autoimmuna sjukdomar så får jag Prednisolon/kortison om jag vill. Känns skönt att ha en läkare på min sida som kämpar & försöker. Ska nu överväga detta, ev med Klexane/Fragmin, så får vi se sen......

• Zinfandel
    turlid70 skrev 2011-04-19 21:55:16 följande:
    Jag är så nyfiken :)) Vad är det de letade efter och vad är det de hittade? Anmärkningsvärt immunoglobulin och autoimmuna sjukdomar, vad är det?
    Utredningen letar efter samtliga immunologiska problem, alltså allt som kan göra att kroppen stöter bort ett embryo. Vanliga autoimmuna sjukdomar är sköldkörtelproblem, glutenallergi, psoriasis, diabetes, reumatism, astma osv. Jag har ett jättestarkt immunförsvar, jag blir aldrig sjuk mer än snuvig, jag har aldrig haft tex kräksjuka , vilket ju är skönt, men det innebär också att kroppen stöter bort allt... Så nu ska vi dämpa det. Förhöjt lgE är vanligt vid immunbristsjukdomar, allergiska sjukdomar mm.
  • Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-04-19 22:32:06 följande:
    Grattis, Zinfandel, till att ha hittat en läkare som vill göra en ordentlig immunologisk utredning! Måste vara så oerhört skönt att ha en läkare som tar det här på allvar. Även fast jag får både Prednisolon och Fragmin så är det ju ett stort frågetecken för mig själv huruvida allt bottnar i en immunologisk problematik. Jag var som du tidigare; aldrig sjuk. Det senaste året har det dock ändrats, och under vintern har förkylningarna avlöst varandra. Även om det är jobbigt så hoppas jag på att det är ett bra tecken ur fertilitetssynpunkt. Nåväl, nog om mig. Vet du när nästa försök kan tänkas bli?
    Ja, han är kanon :) Framförallt så vet han hur bråttom det är. Men vi diskuterar inte min ålder, vi bara konstaterar. Hur länge har du tagit Pred eller har du tagit det i omgångar?! Det är ju en biverkning av Pred att få infektioner & virus så det är ju inte konstigt om du märker sambandet där, immunförsvaret sänks ju. Hur har din dos varit?

Vi väntar antagligen med nästa försök ändå. Jag är egen företagare och har en del tunga jobb inbokade framöver som jag inte kan ändra på (nej, det handlar inte om prioritering...) och dels krockar de med ÄL/ÄP och vill jag inte behöva bära tungt dagarna efter eller ens vara stressad. Sen har ju kliniken sommarstängt.... Men det stressar mig faktiskt inte ett dugg längre! Jag vet nu att min kropp måste vara i balans först och där är vi nu nästan. Jag mäter mig varken med andra, statistik eller gamla försök - det är ju nu & här som gäller!!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?