• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-04-09 09:35:35 följande:
    ja och läkarna tycker illa om när man frågar om annat som man läser på internet, irriterar sig på alla tjatsidor där olika info snurrar, säger att biologin är inte exakt vetenskap, varför då i h-e kör de samma metod för alla barnlösa. Ändrar bara dosen litegrann och väljer lite olika stimuleringspreparat, det är som justeringsrattar på en och samma apparat, men det är ju biologin de pratar om och det går ju inte ihop med det de gör. Ibland justerar de inte ens rattarna trots att tiden sedan sist har gått.

Är ganska less på deras förklaringar om ålder eller tärningskast eller annan tjafs, det är inget fel på dig det är embryot som har fel osv. Vi gör inga fler försök har vi bestämt, det här blir vårt sista, sen ska vi kämpa hemma nåt år till innan vi ger upp.
    Kunde inte sagt det bättre själv!!
  • Zinfandel

...och en del kliniker inleder med att ge en D-vitamininjektion innan IVF-behandling påbörjas........

• Zinfandel
    kasa01 skrev 2011-04-09 14:10:58 följande:
    eller hur! Man tycker de borde kunna samarbeta bättre. Misstänker (återigen helt utan beläggning) att det råder en viss konkurens kliniker emellan, det är trots allt vinstdrivande verksamheter... Eftersom jag inte riktigt tror på vitimnernas underverk valde jag att lägga mig i solariet två ggr innan mitt FET nu för att boosta D-vitamin. Alla sätt är bra utom de dåliga som min mamma hade sagt. Akupunktur är toppen, det kan inte vara för intet som kineserna hållt på med det i tusentals år. Lycka till!
    Visst är det så! I Malmö tex, tar inte privatklinikerna längre emot landstingsfinansierade patienter, gissa om de marknadsför sig med "inga väntetider"... Det finns numer endast en klinik, RMC på sjukhuset som gör landstingsfinansierade, fattar inte hur de hanterar den anstormningen. Det innebär i sin tur att konkurrensen mellan privatklinikerna hårdnar ordentligt, money talks.
    Enya70 skrev 2011-04-09 17:56:01 följande:
    Funderar på det här med rosenrot och bidrottninggelé (Apiforce) i samband med IVF
    Jag har tidigare tagit en mitt val kvinna samt en omega-3 kapsel om dagen.

Har nu just börjat ta en kapsel bidrottninggelé per dag en vecka före spraystart för IVF långa metoden.
    Läser mycket också om rosenrot.
    Vad är era erfarenheter tjejer av RR och BDG vid IVF? Om ni har tagit detta, hur reagerade ni på det, hur mycket tog ni och när under IVF-cykeln?

Kan RR och/eller BDG interagera och eventuellt störa IVF medicinerna tror ni? 
    Jag har inte tagit tillskott under behandlingarna eftersom de avråder från det, det är först nu jag trycker i mig ett gäng tabletter Glad Men har man gjort ett antal försök så börjar man tillsätta själv och det kommer jag att göra vid nästa försök! Jag har full förståelse för att man själv vill göra nåt så frågar du mig så bara kör! 
  • Zinfandel
    Sunseed skrev 2011-04-09 18:06:42 följande:
    I Kina säger man att kvinnor som vill bli med barn ska undvika vitlök. Det var nytt för mig (jag läser en bok som heter Kinesisk kostlära). Det är en rätt trevlig bok där man kan slå upp olika livsmedel och läsa vad det är bra för och när man bör undvika det enligt deras sätt att se på det.
    Min kinesiska akupunktör (professor i TCM & fd överläkare på Universitetssjukhuset i Bejing) säger att vi ska äta massor med vitlök ;) SkrattandeSkrattande
  • Zinfandel
    Sunseed skrev 2011-04-09 18:29:47 följande:
    Bara där spricker ju allt.. Vem ska man tro på. Skrattande Jag fortsätter nog att äta nyttigt, gott och sunt och hoppas på det bästa.
    Haha, visst är det underbart!! Gör du så, tror nog att det är så vi alla ska göra SkrattandeSolig och jag tar ett glas champagne nu Skål
  • Zinfandel

Åhhh snart kommer den nyskördade gröna sparrisen som lättkokas och serveras med lättslaget smör & flingsalt mmmmmmmm Tungan ute Grattis till viktnedgången!

• Zinfandel

Haha, nja jag skrev faktiskt ut detta redan i höstan sen har det blivit liggande. Nu när jag gick igenom en hög fann jag det igen och blev eld & lågor igen. Menopur föredrar jag dock eftersom det är naturligt, fördelen här är att man slipper spruta varje dag. Det är ju tom godkänt i Sverige så jag vet inte varför man väntar med att skriva ut det? De säger säkert nåt i stil med att "det ska testas i hundrafemtielva år innan vi skriver ut så vi vet biverkningar" blabla men nån måste ju börja och det är ju trots allt godkänt, då förutsätter man väl att det är testat?!

• Zinfandel

Inanna: nu blir jag lite arg på dig. Du kan faktiskt inte trycka ner dig själv med siffror, statistik & "förra gången". Jag hade ett betydligt sämre resultat än du vid mitt senaste ÄP (jaja, jag har ett par år på mig men det är ingen tröst) men jag har inte reflekterat över det förrän nu när du nämner det gång på gång. Jag tolkade det bara som att "så blev det denna gång" och inte som att min fertilitet hade sjunkit i raketfart. Vet du vad statistiken baseras på - 100 kvinnor eller 1000? Har de exakt samma referenser som du? Har de haft samma värden som du? Är det +40 kvinnor överlag (det kan ju skilja en massa på en 41-åring och en 45-åring...). Är deras män i exakt samma status som din? Gäller den 2010 eller en längre period?
    Såklart har ni inte samma förutsättningar - statistisk ska bara vara en måttstock, inget annat. 

Om vi då lägger ner statistiken så har vi dig själv kvar. Som du läst har massor här fått olika/bättre resultat vid senare tillfälle, även vid samma behandling. Det är precis som att majoriteten av alla kvinnor endast har 10 ÄL/år. Du kan nog inte börja jämföra förrän du gjort 6-7-8 ÄP, då kanske man kan se ett samband. Jag för min egen del ser inget som helst samband ännu, det är för tidigt. Det är så otroligt mycket som påverkar.

Du får inte vara så hård mot dig själv, du är ingen äggproduktionsapparat. Jag får nästan känslan att du nästan får lite panik, det är ingen bra metod. Du måste ge dig själv en ärlig chans nu!!

Förlåt kära Inanna att jag är hård mot dig men du får inte göra så här mot dig själv. Hur var förresten din mans spermier nu vid senaste försöket - kan inte minnas att du nämnt det..?
    Och tänk på killens ord vid busshållplatsen Kyss

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?