• Bengalen

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tuvalina skrev 2012-07-14 21:25:49 följande:
    Jag har relativt hög temp. Denna cykel har jag haft en dipp på dag 6 då jag hade 36.4 därefter har jag haft 36.6 och 36.7 och idag är jag på dag 10 och hade positiv LH stegring igår... Trodde då att jag skulle få en dipp i tempen i morse men fick inte det utan hade 36.7 imorse. Kan ju i och för sig ha att göra med att jag vaknade kl 4 då mannen kom hem och sen vaknade igen 06.30 osv osv...

Men vad menar kineserna att man ska göra åt den korta follikelfasen då? Jag har ju ändå gått i akupunktur nu i över två månader... men inte har det då hjälpt... vet inte om hon är så bra faktiskt.

Hur tänker du Bengalen kring detta?
    Man har som Vi 4 säger inte alltid en dipp innan ägglossning så det behöver du inte oroa dig för. Däremot verkar du ha något höga temperaturer för att vara under follikelfasen (samma här). Det idealiska är att ligga kring 36,3-36,5 om man tempar med en muntermometer.
    Temperaturerna tenderar dock att gå upp i follikelfasen och sjunka i lutealfasen ju närmare klimakteriet man kommer. Kurvan blir tillslut mer eller mindre rak när kroppen slutar att ägglossa.

Att lida av tomhet yin, yin deficiency visar sig bland annat genom att första delen av cykeln blir för kort, kroppen går på högvarv helt enkelt. Andra symptom kan vara nattsvettningar, höga FSH-värden, svårt att somna, dålig nattsömn/vaknar ofta, torr i munnen, mörk urin, irritation mm.

Man botar tomhet yin med örter och akupunktur. Tyvärr biter det inte helt på mig när jag får sådana här bakslag med cykeln som jag just nu har.
    Det man främst ska undvika är koffein, alkohol, socker och starkt kryddad mat. Det är viktigt att man äter ofta och små portioner för att inte bryta ner FSH-receptorerna.

Det är betydligt svårare och tar längre tid att komma tillrätta med tomhet yin än om det hade varit tomhet yang (lutealfasen). Dessutom tar det längre tid ju äldre man blir. Jag har hållit på med TCM nu i 2,5 år och ändå är jag långt ifrån botad. 
  • Bengalen
    linköping68 skrev 2012-07-15 15:08:32 följande:
    Våndas och är orolig nu då Svend har skickat ett mail om att han vill att jag ringer honom ikväll. Usch, vad kan han tänkas vilja? Och det är hela 5 timmar tills jag kan ringa och få reda på vad han vill. Usch, fy och blä....
    Det låter ju märkligt, en söndag och allt!
    Jag håller tummarna för att det inte är något du behöver oroa dig för.

Kram
  • Bengalen

Söte: Stort grattis även från mig! Det måste kännas underbart att äntligen vara i mål efter så många IVF:er.

• Bengalen
    Tuvalina: Jag har ingen aning om temperaturen blir högre eller lägre när man tempar i armhålan. I TCM använder man sig alltid av en BBT termometer där man mäter i munhålan.   
    Det finns att köpa en sk babyplan digital termometer med 2 decimaler på billiga tester för 119 kr som jag verkligen kan rekommendera.  www.billiga-tester.se/basal_termometer-c-41.html
  • Bengalen

Linköping: Stackare! Jobbig väntan! Hjärta
    Jag fattar fortfarande inte vad han gör på kliniken en söndag kl 20:00. Har mannen inget liv? Förvånad

• Bengalen
    Tuvalina skrev 2012-07-15 20:04:29 följande:
    Tack igen Bengalen, har nu beställt en sån temp jag fortsätter att höra lite med er ang kort follikelfas, jag undrar utifrån ditt resonemang ovan ang Yin tomhet, känner du till någon som lyckats förlänga Follikelfasen trots att det verkar svårt? Någon annan som lyckats med det?
    Jag har lyckats i perioder att förlänga min follikelfas beroende på vilka örter jag har tagit. Trodde att jag hade blivit bättre men antagligen slog min kropp bakut nu när vi istället har fokuserat helt på köra IVF-vänliga örter de senaste månaderna, dvs som sänker FSH-värdet och förbättrar äggkvalitén. Måste ju ha ett hyfsat FSH-värde om det ska bli några folliklar överhuvudtaget vid IVF-stimulering så det känns som att välja mellan pest eller kolera. Rynkar på näsan
    För mig finns det mer fel än tomhet yin. Jag har även ett stort fuktproblem vilket gör att det inte är helt enkel att bara behandla mig för tomhet yin. 
  • Bengalen
    Fjällsippan: Håller tummarna för att det inte ska finnas några oklarheter imorgon på VUL:et.

Anemon: Grattis till fin äggskörd.
  • Bengalen
    Fjällsippan skrev 2012-07-16 22:49:02 följande:
    Japp, min hemortsläkare i Sverige skrev recept på den och som jag har förstått det så finns inte den gamla Ovitrelle-typen på marknaden längre.
    Jag har fått den gamla modellen nu de senaste gångerna. Frågade faktiskt på Apoteket men de hade bara den gamla sorten. Fick bara lyx-varianten direkt av CFC en gång.
  • Bengalen
    Tuvalina skrev 2012-07-17 00:48:49 följande:
    Hörrni alla kloka - jag börjar misstänka att det florerar ett felaktigt påstående lite här och där på FL. Ni får gärna hjälpa mig dementera det påståendet.

Påståendet är följande:  "att äggcellen som ligger i den primära follikeln som brister vid ÄL eller som plockas vid ÄP börjar mogna och utvecklas tre månader innan själva ÄL eller ÄP". Varifrån kommer det påståendet?

Jag tog fram min anatomibok sedan utbildningen och jag har sökt på nätet men kan inte hinna någonstans där detta påstående styrks... Någon med kunskap kring detta, får gärna svara!!
    Det har jag också funderat på. Jag frågade min akupunktör för en tid sedan om det inte var lite väl sent att börja jobba på äggkvalitén nån månad innan IVF:en men det sa han att det inte alls var.

Det är ju spermierna som tar 3 månader på sig att bildas så det är kanske därifrån det plötsligt även har blivit äggen.
  • Bengalen
    Linköping: Jag har hur många sprutspetsar som helst som jag kan skicka till dig. Det är samma som till Gonal-F, har precis provat så att den verkligen passar även på Ovitrelle så bara hojta till om du eller någon annan behöver.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?