IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Tuvalina skrev 2012-07-14 21:25:49 följande:
Jag har relativt hög temp. Denna cykel har jag haft en dipp på dag 6 då jag hade 36.4 därefter har jag haft 36.6 och 36.7 och idag är jag på dag 10 och hade positiv LH stegring igår... Trodde då att jag skulle få en dipp i tempen i morse men fick inte det utan hade 36.7 imorse. Kan ju i och för sig ha att göra med att jag vaknade kl 4 då mannen kom hem och sen vaknade igen 06.30 osv osv... Men vad menar kineserna att man ska göra åt den korta follikelfasen då? Jag har ju ändå gått i akupunktur nu i över två månader... men inte har det då hjälpt... vet inte om hon är så bra faktiskt.
Hur tänker du Bengalen kring detta?
Temperaturerna tenderar dock att gå upp i follikelfasen och sjunka i lutealfasen ju närmare klimakteriet man kommer. Kurvan blir tillslut mer eller mindre rak när kroppen slutar att ägglossa.
Att lida av tomhet yin, yin deficiency visar sig bland annat genom att första delen av cykeln blir för kort, kroppen går på högvarv helt enkelt. Andra symptom kan vara nattsvettningar, höga FSH-värden, svårt att somna, dålig nattsömn/vaknar ofta, torr i munnen, mörk urin, irritation mm.
Man botar tomhet yin med örter och akupunktur. Tyvärr biter det inte helt på mig när jag får sådana här bakslag med cykeln som jag just nu har.
Det man främst ska undvika är koffein, alkohol, socker och starkt kryddad mat. Det är viktigt att man äter ofta och små portioner för att inte bryta ner FSH-receptorerna.
Det är betydligt svårare och tar längre tid att komma tillrätta med tomhet yin än om det hade varit tomhet yang (lutealfasen). Dessutom tar det längre tid ju äldre man blir. Jag har hållit på med TCM nu i 2,5 år och ändå är jag långt ifrån botad.