![chichisita](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Tack Turlid! Han ringde inte förrän imorse. Då fick vi veta att fyra av våra fem befruktade ägg delar på sig som de ska. Nu blir det långtidsodling och ET kommer att ske på måndag, förutsatt att äggen fortsätter att växa. Hoppas, hoppas!!!turlid70 skrev 2011-04-09 09:47:59 följande:Chichisita, hoppas att läkaren ringde igår och ni fick ett bra beskede. Håller tummarna för dina ägg och önskar lycka till idag.
-
Sunseed: Jag blir jättenyfken på din bok! Vad är det man ska undvika? Har du fler tips förutom sparris (finns inte i Guatemala)? Jag har hört att mjölk och avocado är bra för fertiliteten. Och att vindruvor är bra för blodcirkulationen, så det borde vara bra för inplanteringen. Men sen läste jag att avocado och vindruvor ska undvikas om man har endometrios. Förvirrande!Sunseed skrev 2011-04-09 18:41:58 följande:En liten parentes bara... Sparris i alla de former ska vara bra för fertiliteten. NU ska jag sluta läsa boken och fortsätta äta sparris.
-
Har fått svar om TSH värden idag. 2.56. En klar förbättring från det att jag var upp i över 10 för några veckor sen. Kan jag känna mig lugn nu eller måste det ned ännu mer innan jag kan känna mig säker? Någon som vet?
-
Tack Sunseed, superintressant! Det verkar verkligen variera. Här i Latinamerika säger man att gravida absolut inte ska äta selleri eftersom det orsakar missfall, men i Kina verkar det vara precis tvärtom. Tänker i alla fall undvika grukmeja och vitlök just nu, för säkerhets skull.Sunseed skrev 2011-04-10 07:56:24 följande:Egentligen gillar jag inte att ta upp en massa no-no:s eftersom man är så känslig i den här processen. Risken är ju att man sätter en massa griller i huvudet på människor som verkligen inte behöver det.
Samtidigt kan jag känna att vi är vuxna, kloka och fullt kapabla att sålla och ta till oss det vi vill och inte vill.
Jag kan lista det som står i boken kring graviditet och fertilitet, men det behöver ju inte vara vetenskap för det. Kineserna har dessutom ett helt annat sätt att se på kroppen med energier, fukt, hetta, kyla etc, så vissa förklaringar kan jag inte förklara för den som inte är inläst på kinesisk medicin. Jag reserverar mig också för att det inte behöver finnas någon sanning i det som står. Precis som med allt annat finns det lika många åsikter som människor.
Jag citerar här bara från boken "Kinesisk kostlära":
Bör undvikas:
Aloe Vera
Aprikos (p g a att aprikos kan ge "fukt" i kroppen vilket bör undvikas av gravida
Aubergine (bör dra ner på konsumtionen vid graviditet då aubergine "rör på blod"
Ginseng: bör iaktta försiktighet med ginseng till gravida och barn
Glaubers salt (?) bör undvikas p g a sin kylande effekt
Gul lök - ska inte ätas i stora mängder vid graviditet
Gurkmeja - experiment på råttor har visat att den motverkar graviditet med 100%, bör därför undvikas om man försöker bli gravid
Ingefära - bör minska konsumtionen om man är gravid
Lakritsrot - var försiktig vid graviditet
Peppar - mängden bör reduceras vid graviditet och amning
Spenat - gravida bör undvika spenat
Vitök - anses motverka graviditet (men enligt annan TCM:are ska vitlök vara bra)
Zucchini/Pumpa - bör intas med försiktighet hos gravida
Kan hjälpa till:
Lever - bra mot barnlöshet p g a sitt rika innehåll av zink
Karp - bra för gravida som är lite oroliga och har ödem, lugnar
Mungböna - kan hjälpa mot graviditetsillamående
Oliv - bra att inta regelbundet vid graviditet (enl kinesisk folktro) då oliver motverkar utveckling av hetta och således motverkar framtida problem med eksem/hudutslag hos barnet.
Selleri - bra för gravida som har fått högt blodtryck
Sparris - bra vid infertilitet
Tamarind - bra mot illamående
Vattenmelon - bra mot illamående
-
Tack för alla grattis och lycka till önskningar!
Hatar att det är söndag idag och jag inte kommer att få veta hur det har gått för våra ägg förrän imorgon. -
Vi fick köpa ett paket med två behandlingar, men det blir inga pengar tillbaka om det inte bli något. Jag tror dessutom att det kanske är lite dyrare här än i Sverige. Vi har betalat 7000 USD för paket med två försök, dvs ca 49 000 SEK. Om man köper en behandling separat kostar det 4500 USD, ca 31 000 SEK, vilket väl är dyrare än i Sverige? Sen tillkommer alla mediciner som går lös på ca 1500 USD, eller 10 000 SEK, för varje försök. Svindyrt!turlid70 skrev 2011-04-10 09:43:52 följande:Mycket bra så långt, hoppas vi också att dina ägg delar sig fint fint.
Det verkar som att dina läkare i Guatemala är mer flexibla än våra i Sverige. Men visst var det också så att ni köpte fler behandlingar med garanterad graviditet annars pengarna tillbaka? I så fall är det faktiskt en morot för läkarna att söka sig utanför ramarna.
Om det inte går denna gång tänkte vi eventuellt försöka klämma in ett försök i Sverige under semestern i juni-juli. Låter spännande att kunna kombinera med akupunktur, det tror jag inte finns här. Hoppas att det går att få tid då trots att det är semestertider. Fast mest hoppas jag ju att det ska gå den här gången och att redan är gravid när vi åker på semester i Sverige. -
underverket 06 skrev 2011-04-10 20:11:32 följande:En fråga bara, tror jag ställt den förut, men iallafall. Hur många IVF tänker ni göra? Hur många har ni gjort? Hur mycket pengar har ni hittills lagt ut? Hur många IVF är rimligt? Detta är min femte IVF, men då har vi ju lyckas en gång o fått en son. Detta är tredeje syskonförsöket. Sammanlagt är vi upp i nästan 100000, men då har vi bara betalat en del själva .Det mesta har vi fått sponsrat från mina föräldrar.
Vi är redan uppe i ca 70 000 kronor och det är bara andra försöket. Det blev inget till frysen förra gången. Vi sa tidigare att vi skulle göra max tre försök men jag vacklar redan om det. Hur vi ska få ihop pengar vet jag inte. Vi har dessutom lagt ut en hel del på att försöka bli gravida genom inseminering under tre års tid innan vi gick över till IVF. Nu är inseminering inte något altenativ längre eftersom jag pga två utomkveds inte längre har några äggledare. Vet inte hur många försök vi kommer att göra, det hänger nog på hur många försök vi lyckas skrapa ihop pengar till. Men om vi har tur så lyckas detta försök och då behöver vi inte fundera mer på detta. Några syskon tror jag inte att vi kommer att försöka oss på det kommer nog att vara för sent för det och med tanke på hur många år vi har fått försöka hittills utan att lyckas så känns det inte realistiskt. Förutom pengarna är det också klurigt att få det att gå ihop med jobbet. Jag har jättemycket resor i mitt jobb vilket gör det svårt att klämma in behandlingarna. Att säga upp sig är ju heller inget alternativ eftersom vi då inte skulle kunna betala behandlingarna.
-
Hispan: Shit också! Hoppas att du är en av de 40% som har blödningar under graviditeten och att det inte är mensen som har kommit!
Myslok; Så oerhört sorgligt! Det måste kännas väldigt hårt. Har ni testat att kolla med en annan klinik? Kanske borde ni ändå prova ett förösk till? Antalet ägg kan variera jättemycket mellan olika månader. Jag har också haft bara en äggblåsa en gång, när vi gjorde stimulerad inseminering, men månaden därpå var det flera igen.
Tack för alla lycka till tillrop! ET idag gick bra och nu är det bara till att hoppas på att det/de ska fästa. Av de fyra ägg som delade på sig var det bara två som hade överlevt till blastocyst stadie. Jag fick båda två insatta. Inget till frysen denna gång heller, så nu hoppas jag innerligt att båda ska fästa. Men jag blir så klart lika glad om bara en av dem fäster, vill inte vara girig. Måtte det gå denna gång!! -
Jag har uppdaterat listan. har ju blivit ruvare igen.
-
Tack för alla grattis!!
Jag undrar om det är någon av er som har fått ta estradiolpiller under ruvningen? Jag fick det förra gången men inte denna gång. Hoppas att det inte beror på att läkaren glömde bort det och att jag egentligen borde ha det? Hade lägre värden förra gången.
Undrar också hur mycket sinnestämningen spelar in? Min man håller på med ett konsultuppdrag som han har en tight deadline på så han är superpressad. Tyvärr blir han inte särskilt trevlig att ha att göra med då. Jag önskar att jag inte skulle ta åt mig av hans dåliga humör och elaka kommentarer, men jag kan inte låta bli att bli jätteledsen. Dessutom är jag ju beordrad sängliggande i två dagar så jag är helt beroende av honom. Nu ligger jag här och är vråltörstig men att störa honom i jobbandet för att be honom att hämta ett glas vatten är uteslutet. Han har inte frågat om jag behöver något under fem timmar!! Det är lite som att leva med dr Jekyll och Mr Hyde för han är för det mesta jättegulllig och omtänksam, men han klarar inte stress något vidare bra. Det kommer lite olägligt för det känns som om det är viktigt att må bra dessa dagar, för att det ska fästa. Men det kan väl inte göra något om jag tar en promenad till köket för att hämta vatten? I Sverige säger de väl att man ska leva som vanligt efter ET?