IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Jag är 40 och gravid. Dock ej genom IVF då jag plötsligt blev spontan gravid efter många IVF-försök
Jag skulle vilja vara med här då jag känner mycket samhörighet med Er, går det bra?
Turlid: Wow, vilket toppenresultat! Det är bebis(ar) på gång!
Fruttan: Lycka till på måndag!
Illamåendet har lagt sig lite idag och jag har lyckats pallra mig upp ur sängen. Nu har jag fått en dunderande huvudvärk istället, men vad som helst är bättre än illamåendet. Jag är fortfarande dålig i magen. Har diarre och det snurrar runt därinne som om jag vore en tvättmaskin. Enligt min läkare ska det inte vara någon fara för graviditeten så länge jag inte blir uttorkad. Men eftersom jag är världbäst på att oroa mig så kan jag inte låta bli att fundera på hur det ska påverka bebis därinne. Litar inte riktigt på att min läkare skulle säga sanningen om det är någon fara. Förmodligen är det salmonella eller något liknande jag har åkt på eftersom det är jättevanligt här i Latinamerika. Men så himla typiskt att jag ska åka på det nu när jag inte har varit magsjuk på flera år. Tänker inte äta på restaurangen på ett tag. Fast så säger jag ofta, sen är jag för lat för att laga mat varje dag så då blir det till att äta ute eller hämta hem mat i alla fall. Denna gång är det en sallad som har ställt till det för mig. Just sallader ska man ju vara extra försiktig med men just nu är det det enda jag kan äta.
Snösport: Wow, det är ju helt underbart!!! Jag håller tummarna allt vad jag orkar för att plusset ska sitta i och bli starkare.
Kattenizze: Jag ser också jättegravid ut redan. Det är jätteirriterande för just nu vill jag absolut inte ha några frågor. Eftersom jag svullnar upp som en ballong just på magen medan ben och armar fortsätter att vara smala ser jag verkligen gravid ut och det är svårt att skylla från sig på att ha ätit lite för mycket på senaste. Fast nu kan jag skylla på att magen är svullen pga av magsjuka. Har gått upp tre kilo!!!
Förresten ni som tar Progesteron vaggisar under ruvandet, tar ni två eller tre om dagen???
I Sverige fick jag order om 3 om dagen men nu i Danmark bara två om dagen. De tycker tre om dagen är för mycket.
Så hur gör ni andra?
Chichisista: Åh vad skönt att du slipper illamående-helvetet. Ska du göra KUB?
Hej, Jag är tillbaka i tråden. Är igång med ett syskonförsök. Vad otroligt roligt att se att så många av de som kämpade med sina IVF samtidigt som mig förra gången har lyckats! Grattis Turlid, grattis Inanna, och grattis alla andra som lyckats! Och till er som är igång med IVF försök nu, snart är det er tur! Jag blev gravid på mitt andra IVF och det resulterade i att jag fick en son i december förra året. Jag var 40 när jag blev gravid och 41 när sonen föddes. Innan vi gick över till IVF hade vi kämpat i flera år med inseminering. Det resulterade i ett missfall och två utomkvedshavandeskap. Efter utomkvedsen har jag inga äggledare kvar så då var IVF den enda möjligheten. Så här i efterhand ångrar jag att vi inte gick över till IVF tidigare. Det gick ju vägen på andra försöket! Lärdomen att man ska lita på sin instinkt istället för att göra som läkarna säger. Det var nämligen vår läkare som rekomenderade att vi skulle fortsätta med inseminering och vänta med IVF. Nu är det bråttom som sjutton med att försöka få till ett syskon. jag har nämligen hunnit fylla 42, så chanserna minskar för varje dag. Så vi har kört igång med ett nytt försök redan efter första mensen efter graviditeten. Medan vi har väntat på att mensen skulle komma igång har sonen hunnit bli åtta månader. Igår (tisdag) hade jag ÄP. De fick ut 10 ägg varav två var skadade och två var omogna. Idag har vi fått veta att fyra är befruktade men att kvaliten är varierar. Imorgon får vi veta om de har delat sig. Så det är nervöst värre just nu. Det vore ju så fantastiskt roligt om sonen kunde få ett syskon. Jag har lagt till mig på listan.
***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök Cathy, 38 år, Stockholm Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5 Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, negativt. 2 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP Sushi, 42 år. IVF 6 Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin Victoria71, 40 år, Göteborg, Carlanderska Vi 4, 40år, (syskonförsök) CvL, IVF1 = mf, IVF 2= minus, nytt försök sept. pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (2 FET),SU, FET 12/5 TD26/5 Bengalen: 39 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, 3:e IVF/japanen på CFC mamman0301 39 år, fet i juni har börjat med progynon den 10/6 Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, 13 ruvningar 1 barn, Syskonförsök 9 Zinfandel, 40 år i Skåne, nästa försök i september ***SÄNGHALMSLIGAN*** Snorpan 42 år, 5 st ivf kör naturellt i sommar och satsar på FET i aug på CvL Cice, 42 år, IVF1 -, sedan hysteroskopi och immunobehandling i Aten, hoppas på mirakel i sommar
***SPRUTAR/SPRAYAR/ÄP/ET/FET*** Susmar72, 39år, sprutar med menopur 375 IE, ÄP vecka 34 Hemulen 38 år, RPC Uppsala, 2 IVF, 4FET (1MA, maj-11 och maj-12) Sunseed 41 år, FET så snart jag får ÄL inom en vecka = aug/sep-12, insättning av blasto nr 6. Chichisita 42 år,korta metoden, ÄP 21/8.
***RUVARE OCH TESTDAG*** TyckOmMig: 45 år Småland IVF1, TD 15/8
***GRAVIDA*** Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1 hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012. Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2, bf ca 8/1 2013 Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 - Falun, BF ca 17/2-13.
***FÖDDA*** Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42) Fahlvik, 40 år, son född 17/7 2011, bor i Göteborg Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS. Chichisita, född 70, son född 14/12 2011 efter IVF 2, korta metoden. Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1. Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, BF 15 maj,Enya född 13/5 3640g 51cm Boe, född 72, Stockholm, syskonf örsök 2, FET CvL, TD 18/9, dotter född i maj 2012 Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) dotter född 31/7 Inanna 43 år, Gbg, 4 ICSI + 3 FET, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, Inanna Li född 8/8-2012, 3125 g, 48 cm.