• Fruttan2

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-05-13 21:05:53 följande:
    Jag känner mig så okunnig när jag läser senaste diskussionerna om X-graviditeter, sammanväxningar mm. Hoppas någon kan upplysa mig om ni har lust :)

Är det så vanligt med X-grav vid IVF? Har inte hört det tidigare, läkaren räknar ju var embryot skall sättas i livmodern.

Sammanväxningar, var sitter dessa och hur kan de orsaka att IVF och FET misslyckas?

Dåliga äggledare kan orsaka problem vid IVF, skall inte sånt kollas innan och åtgärdas?
    Jag har tagit bort sammanväxningar två gånger genom hysteroskopi, en gång 2006 under vår utredning och så nu då i april. Jag är ingen expert, men jag kan dela med mig av det jag vet. På mig har de suttit precis där livmoderhalsen övergår till livmoder. Där har det funnits en del ärrvävnad. Vissa kan ha mycket ärrvävnad där livmoderns väggar liksom växt fast i varandra och då finns det ju ingen möjlighet för den att kunna växa. Sammanväxningarna kan också ge problem med slemhinnan så att embryon inte fäster. Jag har inte haft så mycket sammanväxningar, så de är osäkra på om det överhuvudtaget påverkat och jag vet inte heller varför jag har fått det, troligen någon infektion som jag inte ens vet att jag haft. Har man en gång fått det har det tydligen en tendens att komma tillbaka. 

Jag har heller aldrig hört att det finns en ökad risk för X-grav vid IVF. Hur förklarar man att det är det? 
  • Fruttan2
    turlid70 skrev 2011-05-14 08:57:40 följande:
    Tack för ditt svar, hoppas att det inte ska upprepas hos dig. Jag har också gjort något liknande, vet inte om det var hysteroskopi, men kan misstänka att det var det. Då upptäckte de att mina ena äggledare var nästan täpp. Men det var 2005 och vem vet hur den äggledaren ser ut idag, ingen har ju kollat den igen och jag hade fått MA under tiden. Rent allmänt bör läkarna kolla statusen på allt sånt vid varje IVF kan jag tycka, men som det känns överlämnar läkarna ansvaret till oss själva, man ska vara sin egen läkare alltså.
    Tack, tyvärr är väl risken stor att det kommer tillbaka på mig. Fast först om ett par år och då håller jag förhoppningsvis inte på med IVF längre Hysteroskopi görs alltid under narkos enligt min läkare, så det borde du märkt De är ju inne där och rotar och klipper med ganska stora verktyg om jag förstått det rätt (hua) så det skulle nog inte gå att vara vaken med lokalbedövning. 

Håller med dig om att vissa undersökningar borde göras om efter en tid, mycket kan ju ändas. 

Lycka till med tjuvtest! Jag håller verkligen tummarna!!! 
  • Fruttan2

usch, nu får jag verkligen dåligt samvete... jag dricker ju en liten kopp kaffe varje morgon. Jag är ingen stordrickare annars heller, men har dragit ner fr o m sprutstart till bara en liten varje morgon.

• Fruttan2

Men Turild!!! Wow! Klart att det inte är sprutan som syns på testet, så Grattis! He he, både tjuvtest och smygtest  

Det är ju så fantastiskt mycket på gång här i tråden nu så jag måste erkänna att jag inte har allt under kontroll.

Stort lycka till i morgon Enya och Fjällsippan! 

Kalimero, skönt att det ordnade sig med dina blåsor även om det kostade en extra resa upp till Falun. Håller tummarna nu!

Lokalt där jag befinner mig verkar tiden passera aningen långsammare än annars, hur annars kan man förklara att det bara är RD 4 för mig? Herregud, jag har förlorat all självbehärskning. Hetsätit godis, googlat på tidiga graviditetssymptom fastän jag redan vet vad det kommer stå och att jag inte blir klokare, klämt på brösten 500 ggr för att känna om de känns annorlunda (bara det gör väl att de blir ömma), känt efter i magtrakten efter något tecken. Detta samtidigt som jag har försökt skriva på min uppsats och intalat mig själv att slappna av. Jag är sååå dålig på att vänta, att inte veta. Tur att jag ska till jobbet i morgon, där är det inte tid till att hålla på med det här tramset. 

• Fruttan2
    Enya70 skrev 2011-05-16 18:25:36 följande:
    Boe, Fjällsippan, Zinfandel och ni andra. Tusen tusen tack för era magiska tummar!!!
    En helt normal äggledare utan vätska i såg vi idag Solig. Såååååå skönt. Jag begärde att professorn himself, som oxå är vår läkare, skulle göra VUL och han intygade att jag hade så fina äggledare så. Phew!

På äggfronten såg det ut som vanligt 2 st på 20 och 18 mm och ca 5 st runt 14.
    Så det blir äggplock för mig på onsdag morgon och förhoppningsvis ET på fredag.

Grattis Fjällis till god skörd! När har du ET?

Kramar Hjärta
    Fantastiskt skönt att höra att allt såg bra ut med dina äggledare!
  • Fruttan2
    Fjällsippan skrev 2011-05-16 16:40:18 följande:
    7 ägg blev det. Helt ok, men tyckte mig höra (i morfindåset) att flera blåsor "endast" var runt 15 mm. Sambon hörde inte det, men nu oroar jag mig ändå för att det ska vara många omogna ägg. Mannens leverans var helt ok idag, så de övervägde att göra 50/50 IVF/ICSI, men jag vet inte vad läkaren bestämde sig för till slut. 

Enya: hoppas att allt har gått bra för dig idag! 
    Jag håller tummarna för att äggen är fina och befruktas fint till i morgon! 
  • Fruttan2

Usch, jag mår inte alls bra. Det började i natt, uppsvälld och ont i magen (tarmarna), feber och ont i kroppen. Det känns inte så hoppfullt för ruvningen direkt.

• Fruttan2

Tack snälla ni! Men kan man verkligen få feber, det kan väl inte vara bra? Och ont i kroppen? Jag känner mig mer som att jag fått någon influensa... 

• Fruttan2

Instämmer med dig Boe, här är som den bästa spännande romanen!

Stort grattis Turild! Så härligt, vilken lycka!

Inanna - Jag faller in i hejakören och tycker det låter som ett mycket lyckat VUL för dig! Jag fortsätter att hålla tummarna.

Fjällsippan - Stort lycka till i morgon!

Enya - Stort lycka till i morgon till dig också!

Tack för svar igår om att det inte alls behöver vara illa att få feber. Det konstiga är att allt var som bortblåst i morse... Ingen feber, inget ont i kroppen. Magen är fortfarande som den är, men det kan jag leva med. Jag har i alla fall bestämt att det är dags för tjuvtest i morgon bitti (RD7). 

• Fruttan2

Grattis Fjällsippan, vilket fint resultat! Jag hoppas verkligen att den svåra biten blir lätt denna gången så att de boar in sig!

Och grattis Enya, jag håller tummarna för att de blir fint befruktade!

Boe - härligt med sprutstart snart!

Sorry att jag höll er på sträckbänken hela dagen idag Jag åker till jobbet så tidigt på morgonen och sen har jag aldrig möjlighet att gå in här från jobbet. Jag tjuvtestade i morse. Hur mycket jag än stirrade, vände och vred gick det inte att inbilla sig att det skulle vara något plus där... Jag ska väl inte kasta in handduken helt ännu, det finns ju de som plussar senare... men man kan väl säga att den är halvsläppt... typ. Kände mig förstås besviken direkt efter testet. Detta är fjärde återföringen av toppenfina embryon, 2 ET och 2 FET (blastisar). Jag skulle så gärna vilja veta var det går fel, är det embryona, är det något jag gör, är det något i min kropp eller vad? Men jag vet ju att såna svar inte går att få. Fast jag tar det hela ändå med visst lugn och känner mig inte ledsen direkt. Vi har ju redan vunnit högsta vinsten en gång och hon fyller 3 år i morgon Jag känner att jag orkar fortsätta försöka ett tag till.

kram på er!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?